Filmerna är ju inte ens edgy.
De följer samma moraliska regler som branschen har kommit överens om. Trots att Art är den obundna ondskan och en sadist fri från regler som styr honom, och kan mörda vem som helst utan att bry sig, skulle han aldrig tillåtas att tortera en hund eller en bebis i närbild.
Som om skaparen plötsligt då blir sjuk i huvudet i stället för ett tekniskt geni inom specialeffekter när han slaktar vuxna.
I stället går skaparen till den mest välbesökta köttbutiken någonsin, och hämtar ut sina ungdomar och vuxna han behöver (som oftast är yngre kvinnor) och slakar dem sedan i ordning. Den mest rena kvinnan i gänget får överleva. Det är en trygg och rätt så rolig plats att utgå från och man kan brassa på hur mycket man önskar för att skapa sig ett namn som gränsöverskridande vilket brukar innebära Mer Blod. En paketerad rebell inom etablerade ramar.
Det finns en säker linje i det att följa:
Inte många bryr sig om svarta dör i en skräck/splatterfilm, bara man får se hur de dör.
Inte många bryr sig om män överlag dör. Eller om sedan kvinnor dör och mördas. En vit bebis skulle också få starkare reaktioner än en svart bebis. Det följer egentligen de mönster som man redan ser ett ökat/minskat intresse/reaktioner inom andra delar av samhällen i Väst och hur vi ser gränser i allting oavsett hur "liberal" man säger sig vara.
Inte för att jag önskar se hundar eller bebisar torteras av Art. Men det är en kul diskussion.
Evil Dead-filmerna är milsvid bättre och riktigt snyggt uppbyggda än vad Art är. Jag älskar ED-franchisen, de visar också att man kan göra "förbjudna saker" om man gör det smart, genom att låta hundar och barn dö. Evil Dead hanterar det perfekt, och jag ser redan fram emot nästa film i serien!
Senast redigerad av Nattbussen4 2026-08-12 kl. 03:52.