2025-02-02, 01:32
Medlem
S.Jorgens avatar
Terrifier-filmerna har spelat in miljoners dollar trots sin låga budget och lite amatörmässiga känsla.
Men, de sticker ut i dagens tråkiga utbud och är helt i min smak!

Det jag stör mig på är att Art är omänsklig. Går inte att döda eller skada och då blir det lite väl övernaturligt/överdrivet. Tyvärr.

Gillar man gore och lite annorlunda miljö/story så rekommenderar jag ”Men Behind The Sun” från 1988.
Citera
2025-02-03, 17:22
Medlem
hazard simpsons avatar
Jag gillar dom. Underhållande
Citera
2025-02-04, 02:10
Medlem
carltellin88s avatar
Såg halva tvåan. Stängde av för att jag mådde illa. Är inte känslig av mig normalt sett,
men allt kändes så amatörmässigt och trashigt. Som en elevfilm ungefär. Fast det är väl det folk gillar.
Citera
2025-05-05, 02:25
Medlem
Såg Terrifier 3 nu och dusch scenen var riktigt jävla brutalt våldsam.
Så här rå skulle Motorsågs massakern ha varit från början kanske?
Citera
2025-05-05, 12:33
Medlem
carminaburanas avatar
Inget för mig, mår numera illa av att se sånt. När jag var 15-20 såg jag allt sånt. Samlade vhs med obskyra skräckfilmer. Nu kan jag inte se dem
Citera
2025-05-25, 17:16
Medlem
Ettan var bra, sedan märks det att direktören är ganska så dålig och hade bara tur med karaktären. Då han får större budget så slänger han bara in en massa saker som inte känns som det hör hemma öht och bara gör filmerna sämre, som talande demoner och änglar.

Bättre hade varit om han inte hade dött i slutet av ettan, och demonen bara var hans inbillning, och absolut ingen ängel.

Får absolut ingen amatörkänsla, och bra att det dessutom inte finns några större skådisar, då det förstör illusionen. Tycker de flesta skådisar sköter sig bra även de som har mindre roller och effekterna är överlag välgjorda, även om det blir lite överdrivet.
Citera
2025-05-26, 00:15
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Jag gillar dom. Regissören har en känsla för old school slashers-tema helt klart och clownen är härligt galen och saddistisk. Sjukt mycket gore, nästan för mycket men jag förlåter det för är en viss charm med det ändå. Filmerna, iaf 2an och 3an, kunde varit lite kortare. Ska bli intressant att se hur i helvete han ska toppa 3an med motorsågs-scenen i 4an som kommer senare.

Regissören gjorde en långfilm, 3 år innan Terrifier, med Art the clown i den, som heter
All Hallows' Eve som var helt okej med.
Citera
2025-05-26, 00:27
Medlem
Tycker de var meh, jag brukar ju att sitta på gore/mondo forumet och se riktiga styckningar och tortyr så det kändes lite för Hollywood över det hela. Vill man se sjukt är det bättre att glo lite där, mexarna brukar vara brutala.
Citera
2025-05-26, 22:36
Medlem
g0rygl0rys avatar
Jag har.också sett på Terrifier 1, 2 och 3 på Amazon Prime Video och jag tycket att trean med jultema är bäst. Filmen bjuder på väldigt mycket blod och gore.

Art The Clown är riktigt galen.
Han lilla kompis flickan från tvåan var också härligt crazy.

Jag ser fram emot Terrifier 4 som är på gång.

Jag har också sett på All Hallows Eve, men den tycker jag var riktigt dålig.
Senast redigerad av g0rygl0ry 2025-05-26 kl. 22:44.
Citera
2026-08-11, 00:32
Medlem
Nattbussen4s avatar
En filmserie jag inte ser någon poäng med över huvud taget. Man vill bara trycka in så mycket gore som möjligt och skapa en hafsig bakgrund och story till det för att det ska bli mer legitimt att konstnärligt berätta och visa det.

Filmerna och karaktären är för mycket, och även om jag anser att Scream och Halloween, till exempel, är tama filmer i grunden, är Art inte bättre för det, utan filmerna är en enda lång tortyr berättat med minimal finess. Totalt ointressant.
Citera
2026-08-12, 03:35
Medlem
Nattbussen4s avatar
Filmerna är ju inte ens edgy.

De följer samma moraliska regler som branschen har kommit överens om. Trots att Art är den obundna ondskan och en sadist fri från regler som styr honom, och kan mörda vem som helst utan att bry sig, skulle han aldrig tillåtas att tortera en hund eller en bebis i närbild.
Som om skaparen plötsligt blir sjuk i huvudet i stället för ett tekniskt geni inom specialeffekter när han slaktar vuxna.

I stället går skaparen till den mest välbesökta köttbutiken någonsin, och hämtar ut sina ungdomar och vuxna han behöver (som oftast är yngre kvinnor) och slakar dem sedan i ordning. Den mest rena kvinnan i gänget får överleva. Det är en trygg och rätt så rolig plats att utgå från och man kan brassa på hur mycket man önskar för att skapa sig ett namn som gränsöverskridande vilket brukar innebära Mer Blod. En paketerad rebell inom etablerade ramar.

Det finns en säker linje i det att följa:

Inte många bryr sig om svarta dör i en skräck/splatterfilm, bara man får se hur de dör.
Inte många bryr sig om män överlag dör. Eller om sedan kvinnor dör och mördas. En vit bebis skulle också få starkare reaktioner än en svart bebis. Det följer egentligen de mönster som man redan ser ett ökat/minskat intresse/reaktioner inom andra delar av samhällen i Väst och hur vi ser gränser i allting oavsett hur "liberal" man säger sig vara.

Inte för att jag önskar se hundar eller bebisar torteras av Art. Men det är en kul diskussion.

Evil Dead-filmerna är milsvid bättre och riktigt snyggt uppbyggda än vad Art är. Jag älskar ED-franchisen, de visar också att man kan göra "förbjudna saker" om man gör det smart, genom att låta hundar och barn dö. Evil Dead hanterar det perfekt, och jag ser redan fram emot nästa film i serien!
Senast redigerad av Nattbussen4 2026-08-12 kl. 03:52.
Citera
2026-08-12, 09:52
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Fattar inte hur dom blivit kult. Rätt simpel splatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in