2024-11-09, 05:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nåt jag märkt över åren är att vissa grupper av invandrare har en tendens att lukta avföring...

Att dofta avföring är bättre än att stinka parfym.
Citera
2024-11-09, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.nwt.se/2024/11/07/skola-planerar-dofttavling-mots-av-hard-kritik-jag-blir-verkligen-jatteledsen-6562b/

Det stinker på en gymnasieskola i Värmland. Elver uppges ha mycket bristande hygien, struntar i att duscha och bär illaluktande och smutsiga kläder.
Detta fick den biträdande rektorn att anordna en "dofttävling", där man vill öka medvetenheten om att hålla en god personlig hygien och inte stinka.

Vissa av föräldrarna rasar mot rektorns initiativ. "En total kränkning" säger en förälder.

- Är det en "ren kränkning" att begära att elever inte stinker?
- Vem har rätt, rektorn eller de lättkränkta föräldrarna?
- Hur ska man komma till rätta med problemet med stinkande ungdomarna? Flensost, mens, svett....

En annan kan väl tycka att det i sådana fall är bättre att lukta människa än att stinka stark parfym... men sedan behöver man inte undvika att tvätta sig heller.
Citera
2024-11-09, 05:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Bristande hygien är ett problem hos tonåringar. När de kommer i puberteten börjar många barn att stinka.

Det är märkligt att föräldrarna inte lägger lite energi på att lära sina barn att vara ”rena og hela”.

Duscha
Tvätta tänderna
Byta kläder
Vädra kläder
Tvätta kläder
Använda deo

Om inte annat motiverar så kan föräldrarna alltid säga att chansen för att få ligga blir minimal om man luktar illa.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2024-11-09 kl. 05:20.
Citera
2024-11-09, 07:17
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om föräldrarna inte har lärt sina barn att sköta sin hygien så är de väl likadana och bryr sig inte. Och om någon då klagar så blir de "kränkta". Och sedan anmäler de detta hos DO, Diskrimineringsombudsmannen, och får skadestånd.

Det här är ett problem som tidigare inte existerade. Under mina 13 år i skolan, på den gamla goda tiden, så var det aldrig någon som luktade illa. Jag har mina funderingar, men det kan jag inte säga högt.

På den gamla goda tiden var det mest finniga pojkar i klassen med polyesterskjortor som luktade äcklig svett.

Sedan kom en del greker och turkar på 70-talet och det började lukta vitlök i klassrummen.
Citera
2024-11-09, 07:43
Moderator
Siegfrids avatar
NTI-gymnasiet i Karlstad om man får tro bilden.
Citat:
Ny teknik. Moderna lokaler. Gemenskapen. Välkommen till NTI Gymnasiet Karlstad – vår målsättning är att vara Värmlands ledande gymnasium inom tech, science, webb och IT.

Gissar på en överrepresentation av otvättade IT-nördar?

https://ntigymnasiet.se/karlstad/
Citera
2024-11-09, 08:04
Medlem
Tar ju rätt många Tim innan lukt uppstår, gissar de inte ni byter kläder helt enkelt...
Citera
2024-11-09, 08:10
Medlem
sfrges avatar
Ungarna duschar väl inte efter att dom haft gympa nu för tiden? Det kan ju också bidra en hel del.

Svettiga efter gympalektionen tar dom på sig sina vanliga kläder utan att duscha.
Det är ju ingen höjdare direkt.
Citera
2024-11-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tar ju rätt många Tim innan lukt uppstår, gissar de inte ni byter kläder helt enkelt...
Min gissning också. Har svårt att förstå varför föräldrarna inte reagerar tidigare. Ibörjan när jag gick på gymnasiet så höll mamma fortfarande på och skulle dubbelkolla att jag hade tvättat håret.
"Du har haft den där tröjan jättelänge nu jag ska tvätten den ta en annan!!" Minnerna kommer tillbaks
Citera
2024-11-09, 08:24
Medlem
Vill man att ungarna skall duscha efter gymnastiken så kanske man kan ta bort de gemensamma duschutrymmena som funnits sedan 50-talet.
Vem fan vill egentligen stå naken och utblottad med massa andra ungar som du tvingats att umgås med?
Varför inte bara skaffa enskilda duschar där man kan låsa om sig?
Citera
2024-11-09, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vill man att ungarna skall duscha efter gymnastiken så kanske man kan ta bort de gemensamma duschutrymmena som funnits sedan 50-talet.
Vem fan vill egentligen stå naken och utblottad med massa andra ungar som du tvingats att umgås med?
Varför inte bara skaffa enskilda duschar där man kan låsa om sig?
Därför att det är väldigt dyrt.
Själv duschar jag hellre i ett gemensamt duschrum än att gå runt och stinka.
Sen behöver väl alla inte va inne samtidigt, finns det ens så många duschmunstycken i en vanligt omkädningsrum? I min gamal skola fanns det 5 vill jag minnas. Det var alltid några som fick vänta
Citera
2024-11-09, 08:45
Medlem
KoffeinKalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
NTI-gymnasiet i Karlstad om man får tro bilden.

Gissar på en överrepresentation av otvättade IT-nördar?

100% korrekt! Det är nog en majoritet som s.a.s ägnar sig mer åt e-sport än mer fysiska idrotter, och således snarare sprider odör av ingrodd LAN-svett i sällan bytta kläder än fotbollssvett (som kan vara nog så överväldigande för näsan). Lägg till att det säkert finns en överrepresentation av npf-kids på skolan och att det är vanligt att dessa har sensoriska svårigheter som gör det svårt att duscha. Och en rejäl dos tonårshormoner på det!
Citera
2024-11-09, 08:46
Avslutad
Mkt hormoner i den åldern.. Var är föräldrarna till barnen som inte duschar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in