2024-11-08, 14:25
Medlem
Många känner osäkerhet och ångest första tiden på en ny arbetsplats.

Man är rookie, behöver lära sig nya rutiner, vilka är de informella ledarna, vilka är sköningarna som man vill hänga med, vilka ska man undvika, snicksnackarna, var är toaletterna, alla nya jävla konton och lösenord, vem ska man luncha med och alla nya saker man måste lära sig.

Ovanstående är så jobbigt för vissa att de hellre stannar kvar på ett kasst jobb där de känner till miljön, för de orkar inte psykiskt att börja på ett nytt ställe.

Men det fina i kråksången är att det tar normalt endast ett par veckor innan man börjar känna sig bekväm på nytt ställe. Om det nya inte består av alla samlade idioter i världen.

Så håll ut iaf 2 månader på Klarna.
Citera
2024-11-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Kör budbil.
Ingen att irritera dig på, du är ute och kör och sitter inte på kontor.

Kan faktiskt rekommendera det. Har ett sånt jobb som extrajobb.
Är ganska soft att sitta och åka runt i bilen och slipper nästan hela tiden prata och umgås med andra utan kan lyssna på min musik och göra det jag ska.

Mitt huvudjobb är annars på kontor där det är massa folk och det ska pratas och umgås och möten och allt annat. Rätt skönt att också göra något annat som är befriat från det om man nu som jag helst vill undvika folk.
Senast redigerad av JohnBlund 2024-11-08 kl. 15:09.
Citera
2024-11-08, 15:10
Medlem
Pungpuckels avatar
Känner igen mig helt, men just nu har jag faktiskt hittat mig ett jobb, inom branschen som jag svor att aldrig återkomma till... Jaja, det går.. en dag i taget.

Jag är också 40.
Vi är varken inne eller ute ur arbetsmarknaden, vi är i något ingenmansland fram till 60 nånting, sedan kan du dra till med "sjukpensionär" utan att någon ens frågar om eventuella krämpor.

Hade jag inte haft barn så hade jag aldrig stannat i Sverige dock, finns gott om skit och slitjobb i varma lite friare länder.
Citera
2024-11-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
40 år, jobbat inom vården i 10 år. Har kommit till vägs ände. På två månader har jag varit på 4 intervjuer, jobbat på 3 avdelningar där jag har stuckit efter en dag för att jag inte har trivts. Jag har hela tiden haft en förhoppning om att jag skall känna mig motiverad om jag kommer till rätt avdelning men allt är skit överallt.
Jag har sökt andra jobb inom andra branscher men får inte till någon intervju. Har till och med sökt jobb på hotell i Svalbard men trots att man har räddat livet på människor med hjärtinfarkt, lungödem och lungproppar så kan man inte få ett jobb på grund av att man inte har erfarenhet inom branschen. Vilket skämt. Vem som helst kan stå bakom en disk, hälsa människor välkomna och checka in/ut folk. Klart man hellre anställer en 18 åring så att de kan ge så låg lön som möjligt.

Mina referenser har tröttnat på mig och på senare år har jag tappat 3 st. Nu har jag endast en kvar och även denna börjar tröttna på mig.... Samtidigt går jag på A-kassa och har panik när jag sitter hemma på dagarna för jag är van att jobba. Jag vet inte vad jag ska göra... har en inre panik.

Om 2 veckor ska jag till Riga och jobba på kundtjänst för Klarna. Jag är 99% säker på att jag kommer att dra därifrån efter en dag. Jag går mycket på magkänsla och ju äldre jag har blivit, desto mindre tålamod har jag. Trots att jag inte har börjat det jobbet ännu så håller jag på att räkna ut nästa steg ifall mina förutfattade meningar slår in om detta jobb. Sitta på ett kontor och ta emot samtal från arga kunder med låg lön känns inte motiverande. Tog jobbet mest för att byta miljö och flytta utomlands. Man måste prova sig fram.

Känns som om jag har svamlat mycket. Jag är arg för att jag inte kommer att orka jobba inom vården i resten av livet, som jag trodde från början. Eftersom att det är svårt att få jobb som 40 åring inom andra branscher, utan kontakter så känns det som om man är fast i vårdträsket.

Någon som känner igen sig? Tips? Ska man bara ta ett skitjobb inom vården och härda ut? Jag är en lugn och tillbakadragen person i verkligheten, men den här situationen gnager mig.

Snart pension ju. Bara att njuta fram tills dess
Citera
2024-11-08, 16:20
Medlem
BadPostures avatar
TS verkar allmänt rotlös och antagligen deprimerad, (säker av just den anledningen.) Ingen partner? Inga barn att kämpa för? Finns hobby, eller trivsamt boende?

Känns som att TS bara vill bort, men man kan inte fly från sig själv.
Min tanke är att vårdyrket är brett. Det måste vara stor skillnad mellan att jobba på vårdupplysingen, äldreboende, intensiven eller som skolsköterska.. Känns inte landstinget rätt, prova kommunal eller privat anställning?

Gräv där du står. Det blir inte bättre med kundservicekneg i Riga. Där blir du mer rotlös. Jobba med dig själv istället.
Citera
2024-11-08, 18:15
Medlem
Dishys avatar
Citat:
40 år, jobbat inom vården i 10 år. Har kommit till vägs ände. På två månader har jag varit på 4 intervjuer, jobbat på 3 avdelningar där jag har stuckit efter en dag för att jag inte har trivts. Jag har hela tiden haft en förhoppning om att jag skall känna mig motiverad om jag kommer till rätt avdelning men allt är skit överallt.
Jag har sökt andra jobb inom andra branscher men får inte till någon intervju. Har till och med sökt jobb på hotell i Svalbard men trots att man har räddat livet på människor med hjärtinfarkt, lungödem och lungproppar så kan man inte få ett jobb på grund av att man inte har erfarenhet inom branschen. Vilket skämt. Vem som helst kan stå bakom en disk, hälsa människor välkomna och checka in/ut folk. Klart man hellre anställer en 18 åring så att de kan ge så låg lön som möjligt.

Mina referenser har tröttnat på mig och på senare år har jag tappat 3 st. Nu har jag endast en kvar och även denna börjar tröttna på mig.... Samtidigt går jag på A-kassa och har panik när jag sitter hemma på dagarna för jag är van att jobba. Jag vet inte vad jag ska göra... har en inre panik.

Om 2 veckor ska jag till Riga och jobba på kundtjänst för Klarna. Jag är 99% säker på att jag kommer att dra därifrån efter en dag. Jag går mycket på magkänsla och ju äldre jag har blivit, desto mindre tålamod har jag. Trots att jag inte har börjat det jobbet ännu så håller jag på att räkna ut nästa steg ifall mina förutfattade meningar slår in om detta jobb. Sitta på ett kontor och ta emot samtal från arga kunder med låg lön känns inte motiverande. Tog jobbet mest för att byta miljö och flytta utomlands. Man måste prova sig fram.

Känns som om jag har svamlat mycket. Jag är arg för att jag inte kommer att orka jobba inom vården i resten av livet, som jag trodde från början. Eftersom att det är svårt att få jobb som 40 åring inom andra branscher, utan kontakter så känns det som om man är fast i vårdträsket.

Någon som känner igen sig? Tips? Ska man bara ta ett skitjobb inom vården och härda ut? Jag är en lugn och tillbakadragen person i verkligheten, men den här situationen gnager mig.

Men herregud sluta lyssna på "magkänslan". Omedelbart. Jag bytte jobb nyligen och första dagarna var det ren panik inuti, det är ju den maximala otryggheten känslomässigt att vara ny på jobbet. Sen efter en vecka trivdes jag helt okej och nu trivs jag väldigt bra. Man kan självklart inte lyssna på panikkänslorna man har de första dagarna på ett nytt jobb. Framför allt om du är en lugn och tillbakadragen kanske introvert person så lär paniken vara extra stark. Och måla inte fan på väggen genom att tro från början att det kommer gå åt helvete, du övar ju bara hjärnan på att ta den vägen sen då.
Senast redigerad av Dishy 2024-11-08 kl. 18:18.
Citera
2024-11-08, 18:17
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Text

Sticker från jobb efter en dag? Klart man vill vara referens åt en sådan.
Citera
2024-11-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Kör budbil.
Ingen att irritera dig på, du är ute och kör och sitter inte på kontor.
Tack för tipset, inget jag har tänkt på. Gillar att köra bil.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Du sticker alltså efter en dag och går på "din magkänsla".
Jag förstår varför du är arbetslös.
Du borde starta eget. Du inser du kanske själv vilken värdelös anställd du är och rycker upp dig.
Ja, att starta eget och vara min egen chef hade varit drömmen. Då hade jag kunnat skaffa en hund också och jobba hemifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av retina
Många känner osäkerhet och ångest första tiden på en ny arbetsplats.
Man är rookie, behöver lära sig nya rutiner, vilka är de informella ledarna, vilka är sköningarna som man vill hänga med, vilka ska man undvika, snicksnackarna, var är toaletterna, alla nya jävla konton och lösenord, vem ska man luncha med och alla nya saker man måste lära sig.

Ovanstående är så jobbigt för vissa att de hellre stannar kvar på ett kasst jobb där de känner till miljön, för de orkar inte psykiskt att börja på ett nytt ställe.

Men det fina i kråksången är att det tar normalt endast ett par veckor innan man börjar känna sig bekväm på nytt ställe. Om det nya inte består av alla samlade idioter i världen.

Så håll ut iaf 2 månader på Klarna.

Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
TS verkar allmänt rotlös och antagligen deprimerad, (säker av just den anledningen.) Ingen partner? Inga barn att kämpa för? Finns hobby, eller trivsamt boende?

Känns som att TS bara vill bort, men man kan inte fly från sig själv.
Min tanke är att vårdyrket är brett. Det måste vara stor skillnad mellan att jobba på vårdupplysingen, äldreboende, intensiven eller som skolsköterska.. Känns inte landstinget rätt, prova kommunal eller privat anställning?

Gräv där du står. Det blir inte bättre med kundservicekneg i Riga. Där blir du mer rotlös. Jobba med dig själv istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Men herregud sluta lyssna på "magkänslan". Omedelbart. Jag bytte jobb nyligen och första dagarna var det ren panik inuti, det är ju den maximala otryggheten känslomässigt att vara ny på jobbet. Sen efter en vecka trivdes jag helt okej och nu trivs jag väldigt bra. Man kan självklart inte lyssna på panikkänslorna man har de första dagarna på ett nytt jobb. Framför allt om du är en lugn och tillbakadragen kanske introvert person så lär paniken vara extra stark. Och måla inte fan på väggen genom att tro från början att det kommer gå åt helvete, du övar ju bara hjärnan på att ta den vägen sen då.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Sticker från jobb efter en dag? Klart man vill vara referens åt en sådan.

Jag ångrar inte att jag har stuckit från arbetsplatser efter en dag. Det krävs kulor för att göra något sådant. Jag är inte 18 år och skall ut på min första arbetsplats. Jag har jobbat ett tag och sett en del och därmed vill jag inte spendera onödig tid på att vara på skitställen. Det är inte direkt Google eller Microsoft som man har fått arbete på. Dessutom var man inte såhär i början av "vårdkarriären" utan det har kommit nu på sistone.

Jag är inte deprimerad, har ingen diagnos. Japp, lite roslös och meningslöshet känner man. Singel, barnfri. Det enda man gör är att äta, sova, träna och jobba. Om och om igen. Man lever ett liv som många andra på den här planeten och det är upp till en själv att finna en mening i vardagen.

Hur som helst, det finns inte så mkt mer att säga. Jag har fått väldigt bra tips i tråden och tack till alla som har bidragit. Man hamnar i olika faser i livet och det följs av en nedbrytande period när det är dags att vända blad och gå i en annan riktning. Uppdaterar tråden om några veckor.
Citera
2024-11-08, 19:18
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Jag ångrar inte att jag har stuckit från arbetsplatser efter en dag. Det krävs kulor för att göra något sådant. Jag är inte 18 år och skall ut på min första arbetsplats. Jag har jobbat ett tag och sett en del och därmed vill jag inte spendera onödig tid på att vara på skitställen.

Och vart står du nu? På ett bra ställe? Verkar ha gått bra att ha dina kulor.
Citera
2024-11-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vet inte hur dina ekonomiska förhållanden är/familjerelation men ett alternativ är att åka till något varmt billigt land utomlands och bo billigt i ett naturskönt område och bara finnas. Själv har jag ett nytt jobb sedan ett tag tillbaka där jag trivs hyfsat och gör nytta men funderar ibland bara skita i allt och bosätta mig i någon hydda där vågorna guppar och vinden blåser skönt, där jag styr över min tid själv och slipper förpliktelser.

Jag undrar om inte de flesta utav oss män får denna tanke ibland.

Jag lever själv ensam och ibland vill jag bara sälja allt och dra och bo resten av livet i en enkel tillvaro i någon hydda.
Statusprylar har aldrig lockat mig jag vill bara ha ett enkelt liv vilket jag har i sverige men klimatet här kan jag ledsna på.
Citera
2024-11-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Och vart står du nu? På ett bra ställe? Verkar ha gått bra att ha dina kulor.
Just nu är jag hemma och skall snart flytta till ett nytt land och ett nytt jobb. Sedan om det är rätt väg eller inte, återstår att se. Jag tänker inte offra min mentala hälsa genom att gå till ett arbete som jag inte vill gå till. Det är trots allt jag som skall utföra arbetsuppgifterna och inte någon annan. Om man tittar utifrån, så må det vara ett omoget beteende. Det var därför jag skapade tråden för att få tips. I framtiden kommer jag att vara mycket mer selektiv med arbetsplatser så att liknande situationer inte skall inträffa igen.
Citera
2024-11-08, 20:05
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Just nu är jag hemma och skall snart flytta till ett nytt land och ett nytt jobb. Sedan om det är rätt väg eller inte, återstår att se. Jag tänker inte offra min mentala hälsa genom att gå till ett arbete som jag inte vill gå till. Det är trots allt jag som skall utföra arbetsuppgifterna och inte någon annan. Om man tittar utifrån, så må det vara ett omoget beteende. Det var därför jag skapade tråden för att få tips. I framtiden kommer jag att vara mycket mer selektiv med arbetsplatser så att liknande situationer inte skall inträffa igen.

Men hur kan du vara selektiv när du inte får dom jobb du söker?
Du kanske ska vara kvar på ett skitjobb tills du hittar ett bättre?

Du försöker ju inte ens verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in