2024-11-09, 01:09
Medlem
Bra inlägg, men om det inte har någon betydelse så kan man undra varför det aldrig har uppmärksammats. Vi har säkert många skickliga kockar som kan svara på detta?
Citera
2024-11-09, 01:17
Medlem
Maxima95s avatar
Är det inte sprutor som gäller om man vill få smaken att tränga in i köttet? Det är väl standard i tävlings BBQ att hålla på med sådant. Marinaden duger väl till att smaksätta barken på sin höjd. Briserar man köttet så är det ju fritt fram att snitta djupt in.
Citera
2024-11-09, 01:48
Medlem
53....so whats avatar
Som nämnts, en del vet att den inte tränger in djupt, men den ger ju god smak på köttbiten du stoppar i munnen.
Beroende på att marinaden steks in tillsammans med köttsafterna. Pensla på mer vänd o.s.v. på lagom värme, det skall inte förkolnas.
Lägger för övrigt ibland svamp, grönsaker och andra tilltugg o korg med marinad med samma procedur.

Visst det är lite bonnaktigt, men gott.
Citera
2024-11-09, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
OK, ska vi prata lite om marinering?
Som alla förstår som vet lite om fysiologi är det helt meningslöst att försöka marinera en köttbit tjockare än en halv centimeter.
Lägger du en kycklingfilé i valfri marinad kan du låta den ligga där i 24 timmar utan att marinaden trängt in mer än någon millimeter i köttet, ja du kan låta den ligga en vecka utan att något mer händer.
Detta beror på att olja inte kan tränga in i en muskel, det är fysiskt omöjligt.
Salt får igång osmos men då bör du istället lägga köttet i saltlake, en påse salt marinad hjälper inte.
Syra kan påverka lite mer men fortfarande är kött för kompakt, fisk däremot kan funka bra.
Däremot bränns marinadresterna sönder och förstör vid grillen eller spisen, bättre att pensla på smakerna i slutet av matlagningen.
Frågan är: kan vi äntligen bestämma oss för att sluta med kladdiga marinader?
Jo marinaden gör en jävla skillnad! Brukar lägga köttet i marinad 24 timmar innan det ska grillas. Har försökt göra det bara någon timma innan men då smakar det inte lika mycket.
Citera
2024-11-09, 10:55
Medlem
Sladdarens avatar
Jag vet inte vilka marinader vissa rör ihop men olja har inget å göra i en marinad för kött
Lägg olja i vatten så separerar dom sig, säger sig självt

Finns ju sk köttmörare med nålar , se bild
https://images.nexusapp.co/assets/55.../100843472.jpg

Jag har några frågor kring köttmörare.. till de kunniga

Om vi låssas och leker med tanken att vi vill egentligen bara penetrera köttet med en köttmörare men inte i i huvudsyftet att möra köttet. Då måste man rekonstruera köttmörare med tunna synålar istället till betydligt fler och tätare nålar istället för breda nålar som endast kan tryckas in 3-4 mm max pga stoppet i plattan. Och inte hela vägen rätt igenom eller väldigt djupt

Sen trycker du köttmöraren hur mycket som helst emot hela köttytan som en stämpel

Sen vill vi marinera köttet.. och sen steka det i stekpannan med fin yta

Vad kommer att ske nu när vi har tusentals små små hål bara 3-4 mm in i köttet

1. Kommer marineringen in betydligt djupare till 3-4 mm ?
2. Kommer köttet och vilket kött tappa mycket fuktighet och vätska nu pga små små hål
eller kommer stekytan att täppa igen hålen vid bryningen ?
3. Kommer köttet ha en annan konsistens smak och stekyta nu pga perforeringen ?

Jag äger ingen köttmörare om jag ska vara ärlig förutom kötthammare
En av väldigt få köksredskap jag inte inhandlat är just en köttmörare

Det är ytterst sällan ochså att man ser i nya som gamla recept att man använder en köttmörare som man rullar eller stämplar djupa hål i köttet med. En gaffel funkar ju på samma sätt liksom
Senast redigerad av Sladdaren 2024-11-09 kl. 10:58.
Citera
2024-11-09, 13:55
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag vet inte vilka marinader vissa rör ihop men olja har inget å göra i en marinad för kött
Lägg olja i vatten så separerar dom sig, säger sig självt

Finns ju sk köttmörare med nålar , se bild
https://images.nexusapp.co/assets/55.../100843472.jpg

Jag har några frågor kring köttmörare.. till de kunniga

Om vi låssas och leker med tanken att vi vill egentligen bara penetrera köttet med en köttmörare men inte i i huvudsyftet att möra köttet. Då måste man rekonstruera köttmörare med tunna synålar istället till betydligt fler och tätare nålar istället för breda nålar som endast kan tryckas in 3-4 mm max pga stoppet i plattan. Och inte hela vägen rätt igenom eller väldigt djupt

Sen trycker du köttmöraren hur mycket som helst emot hela köttytan som en stämpel

Sen vill vi marinera köttet.. och sen steka det i stekpannan med fin yta

Vad kommer att ske nu när vi har tusentals små små hål bara 3-4 mm in i köttet

1. Kommer marineringen in betydligt djupare till 3-4 mm ?
2. Kommer köttet och vilket kött tappa mycket fuktighet och vätska nu pga små små hål
eller kommer stekytan att täppa igen hålen vid bryningen ?
3. Kommer köttet ha en annan konsistens smak och stekyta nu pga perforeringen ?

Jag äger ingen köttmörare om jag ska vara ärlig förutom kötthammare
En av väldigt få köksredskap jag inte inhandlat är just en köttmörare

Det är ytterst sällan ochså att man ser i nya som gamla recept att man använder en köttmörare som man rullar eller stämplar djupa hål i köttet med. En gaffel funkar ju på samma sätt liksom

Finns ju hur många marinadrecept som helst son inkluderar olja.
Här är ett exempel:

https://www.godare.se/recept/a/0QQjK...klingmarinader
Citera
2024-11-09, 15:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Är det inte därför en bra marinad som ska tränga in någon centimeter måste innehålla en syra ? (Någon form av fruktjuice eller vinäger)

Med det sagt, så är jag själv mycket tveksam till marinader själv. Känns som en onödig kostnad samt bortkastad tid bl.a.
Man borde göra lite fler A och B tester för att verkligen avgöra ifall det är värt att marinera alls. Jag gissar att det tillför mkt lite i slutändan. För lite för att rättfärdiga det .
Syror brukar ha rätt bra förmåga att tränga in i köttet och rätt snabbt också.
Citera
2024-11-09, 15:39
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Men vad ni säger alltså är: gör marinaden utan olja och pensla på den vid tillagningen?

Mitt marinerade kött blir skittråkigt, även fast jag bombar den med massa gott inklusive syra och lång marinering. Chili, vitlök, ingefära, citron, honung etc. Massvis. Till exempel
Var är smaken??

Lång marinering här är 1-1.5 dygn om det är kyckling
Vill inte ha konsistensen av ett sjölik på grejjorna

Hilfe!
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-11-09 kl. 15:46.
Citera
2024-11-09, 18:55
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Men vad ni säger alltså är: gör marinaden utan olja och pensla på den vid tillagningen?

Mitt marinerade kött blir skittråkigt, även fast jag bombar den med massa gott inklusive syra och lång marinering. Chili, vitlök, ingefära, citron, honung etc. Massvis. Till exempel
Var är smaken??

Lång marinering här är 1-1.5 dygn om det är kyckling
Vill inte ha konsistensen av ett sjölik på grejjorna

Hilfe!

Saken med olja är att det tränger sig inte in i kött, vad oljan däremot gör är att ge en skyddande barriär som hindrar syre från att passera ut och in. Även värmeledande då om man t ex grillar så leder värmen vidare från direktkontakten till där fettet finns kvar.

Då marinader man köper princip kryddade oljor, vilket inte gör så mycket smaksättning. Det är bättre att man låter saltet öppna upp köttfibrerna då kryddorna kan smita sig in och göra köttet godare.
Citera
2024-11-09, 19:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Du får lära dig lite kring vad som fungerar för vad och hur. Möra olika typer av protein går bra om man vet vilka ingredienser man ska använda. Att marinera protein går även bra om man vet hur man gör.

För nöt behöver man enzymer som Papain eller Bromelin för att möra och används dessa så tränger marinaden längre in. Man kan även använda en lökhållare eller mekanisk mörare för att få marinaden att tränga in djupare.

Men även syra påverkar nöt och därför får kött marinerat i cola en mörare textur och smak.

För kyckling så är någon form av syrad mejeriprodukt som yoghurt bra att använda i samma syfte.

Sen är tid viktigt om man vill att smakerna ska tränga in.
Citera
2024-11-09, 20:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Är det inte sprutor som gäller om man vill få smaken att tränga in i köttet? Det är väl standard i tävlings BBQ att hålla på med sådant. Marinaden duger väl till att smaksätta barken på sin höjd. Briserar man köttet så är det ju fritt fram att snitta djupt in.

Har du tänkt lägga dynamit i snittet X-D kunde inte hålla mig för nöjets skull men du menar bräsera :-)
Det var iaf rolig felstavelse hahaha.. Dynamit är ju en form av marinering iaf .. köttet luktar och smakar så det är tryck i det som krut

Synonymer till brisera

explodera, krevera, detonera, sprängas, spricka, springa, flyga i luften
Citera
2024-11-10, 02:41
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har du tänkt lägga dynamit i snittet X-D kunde inte hålla mig för nöjets skull men du menar bräsera :-)
Det var iaf rolig felstavelse hahaha.. Dynamit är ju en form av marinering iaf .. köttet luktar och smakar så det är tryck i det som krut

Synonymer till brisera

explodera, krevera, detonera, sprängas, spricka, springa, flyga i luften

Det ska ju vara insprängt fett i grejerna om det ska klassas som bra kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in