2006-08-21, 15:10
Bannlyst
Hej!
Jag har hittat en utbildning jag vill läsa, Religionsvetenskapligt program på Uppsala universitet. Nu undrar jag angående behörigheten. Följande står om behörighet: Sv B/Sv2 B, Hi A, Sh A.

Jag har inte läst alla de kurserna, men kan jag söka till utbildningen om jag inte har ett komplett gymnasiebetyg, utan enbart läst de kurserna? Dvs. söka på ett samlat betygsdokument?

/McDuck
Citera
2006-08-21, 15:21
Medlem
Deannas avatar
Kravet är att du läst alla dessa kurser som nämns och att du har grundläggande behörighet (alltså en "gymnasieexamen" då spelar det ingen foll om det är slutbetyg från gymansiet eller om det är betyg i ett samlat betygsdockument från tex komvux).

Svaret på din fråga är alltså nej, du måste ha dessa kurser + gymansiebetyg, vilket om jag förstår dig rätt du inte har.
Citera
2006-08-21, 19:22
Medlem
Här står det om vad grundläggande behörighet är:
https://www.studera.nu/vhstemplates/...et.aspx?id=903

Du behöver som redan nämnts grundläggande behörighet + särskild behörighet, inte antingen eller.
Citera
2006-08-21, 21:16
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Kravet är att du läst alla dessa kurser som nämns och att du har grundläggande behörighet (alltså en "gymnasieexamen" då spelar det ingen foll om det är slutbetyg från gymansiet eller om det är betyg i ett samlat betygsdockument från tex komvux).

Svaret på din fråga är alltså nej, du måste ha dessa kurser + gymansiebetyg, vilket om jag förstår dig rätt du inte har.

Nej, nej. Du måste inte ha ett gymnasiebetyg för grundläggande behörighet. Det räcker med en 25:4. Läs länken ovan för info om vad en sån är. Glöm inte att komplettera med ett högskoleprovsresultat bara...
Citera
2006-08-22, 11:29
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Nej, nej. Du måste inte ha ett gymnasiebetyg för grundläggande behörighet. Det räcker med en 25:4. Läs länken ovan för info om vad en sån är. Glöm inte att komplettera med ett högskoleprovsresultat bara...

Jag trodde den regeln var borttagen. Väldigt kostig regel föresten..
Citera
2006-08-22, 14:25
Bannlyst
Jag är inte fylla 25 så det blir till att studera in ett helt betyg då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in