2024-11-07, 23:10
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nått som stör mig är alla dessa historieförfalskningar. Jag vill inte se negrer skutta runt i Kattegat på 800 talet till exempel.
Först var det män som skulle bytas ut mot kvinnor och nästa steg vita som skulle bli svarta.
Hade det hänt en gång i en obskyr B-film/spel, så kunde man skrattat åt det bisarra, men när det händer om och om igen från alla håll, så måste man tala om faktiskt historieförfalskning och revisionism.
Citera
2024-11-07, 23:30
Medlem
Mitt end-game är typ här så jag är glad. Förut var det bara dokumentärer som Michael Moores vänsterberättelser som kunde gå på bio. Idag finns ”What is a woman?” och ”Am I a racist?” Hysteriskt roliga filmer som skojar om woke-vänstern. SVT har börjat släppa in andra åsikter. Filmer har ju sällan politiska budskap men när de väl har det så är det inte längre några extremvänsteridéer. Så som svar på din fråga… end-game har alltid varit det du ser idag.
Citera
2024-11-08, 00:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Så tja, vad är drömsamhället för er när det gäller film och spel?

Att de normala könsrollerna är normalt förekommande, och att de mer ovanliga varianterna är ovanligare.

Att historiska karaktärer ska spelas skådespelare av samma ras. Att sjöjungfrur som lever i vatten inte ska ha pigmentering för att klara stark sol.

Att i alla fall oftast slippa politiska budskap när man ska försöka koppla av och bara ha trevligt med spel och film.

Att vi slutar bry oss så mycket om folk blir "kränkta" eller inte, eftersom det inte går att undvika att inte någon blir kränkt. Folk får lära sig tåla lite istället.
Citera
2024-11-08, 00:17
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är ofta man hör folk prata om "woke", särskilt när det gäller populärkultur, men aldrig vad det är som de egentligen vill ha.

Så tja, vad är drömsamhället för er när det gäller film och spel?

Inom populärkultur handlar det ju om att folk, som tidigare har fått lite utrymme, ska få större representation än vad de haft tidigare, särskilt homosexuella, transpersoner, folk med olika handikapp och så. Även färgade och kvinnor hör delvis till gruppen. Jag säger delvis då de egentligen alltid haft någon form av representation innan, även om exempelvis kvinnor har fått nöja sig med roller som ögongodis och inte en välskriven karaktär som inte är beroende av sin manliga motpart i filmen.

Det jag försöker förstå är vad som är fel med detta? Att det kan bli för mycket, det kan jag absolut hålla med om, men grundtanken i sig, att ALLA ska få känna sig representerade, är det väl inget fel på?

Så vad är slutmålet? Om ni får knäppa fingrarna, en ande dyker upp och ger er en önskan varav ni önskar "väck med allt woke", vad exakt betyder det för er? Ska inte tidigare nämnda minoriteter synas alls på skärmen? Det är bara majoritetsbefolkningen som ska få huvudrollen i en film eller ett spel, och minoriteter får nöja sig med någon stereotypiskt lagd biroll som det många gånger var förr?

Förmodligen är svaret inte så enkelt, men om någon av förmodan svarar "ja" på den frågan, då är min följdfråga; varför ska inte alla delar av samhället få lov att känna sig representerade?

Jag röstar själv höger, men har väldigt svårt att förstå hela den här grejen med "allt är woke! Woke är hemskt!". Jag anser inte att det är vare sig en vänster eller högerfråga om att alla delar av befolkningen ska få representeras och att det inte ska exklusivt vara för bara ett fåtal grupper.
Jag saknar tiden då vi tog för givet att Elton Johns extravaganta klädstil bara var en gimmick 😥
Citera
2024-11-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag saknar tiden då vi tog för givet att Elton Johns extravaganta klädstil bara var en gimmick 😥

För att inte tala om alla kvinnor som svimmade över Liberace på 70-talet…. 🤣
Citera
2024-11-08, 01:06
Avslutad
Jag verkar ha misstolkat hela din TS så mitt tidigare svar verkar inte höra hemma här 😅 Sorry för det.. Mod kan radera det.
Citera
2024-11-08, 01:07
Medlem
bearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Först var det män som skulle bytas ut mot kvinnor och nästa steg vita som skulle bli svarta.
Hade det hänt en gång i en obskyr B-film/spel, så kunde man skrattat åt det bisarra, men när det händer om och om igen från alla håll, så måste man tala om faktiskt historieförfalskning och revisionism.
Korrekt analys.
Citera
2024-11-08, 01:29
Medlem
JackBlacks avatar
Det som är fel är när man börjar kvotera in människor pga kön eller etnicitet eller klagar på att en film, TV-serie eller liknande saknar karaktärer av vissa kön eller etniciteter.
Citera
2024-11-08, 01:32
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Angående det jag skrev tidigare om historierevisionism, så kan jag väl tillägga att som en tänkande individ som vill analysera och se mönster i saker och ting så är det lätt att ramla ner i ett kaninhål här och börja ana en stor konspiration.
Men det är inte det jag påstår, utan jag tror snarare att det handlar om att wokekulturen spridits likt ett virus och nu syns bryta ut överallt samtidigt.

För alla oss "osmittade" så leder detta givetvis till en stor frustration, dels frågar man sig om de verkligen tror att man är så dum så man går på det här
Dels anar man en elitism från de som tillhör kultureliten, att försöka lära oss vanliga små människor att tycka och tänka "rätt".

(Bland de som inte är fullt indoktrinerade så finns det också en grupp liberaler som är villiga att köpa den rådande situationen och är villiga att göra avkall på sitt intellekt för att vara "goda" och inkluderade. Undertecknad tillhör inte dessa)

I nuläget är det bara otroligt frustrerande, men det finns givetvis en farhåga om att man faktiskt lyckas måla upp en falsk historiebild för framtida generationer.

I ljuset av detta så får Trumps seger ses som en stor seger och wokeviruset är definitivt på tillbakagång.
Senast redigerad av HyperboreanCREW-14 2024-11-08 kl. 01:58.
Citera
2024-11-08, 03:18
Medlem
Ferhs avatar
Woke-skräp kan hålla sej till småfilmer och småspel och så vidare som är skapade specifikt för den målgruppen. Woke är som en kanariefågel som signalerar att något är fel, och att man bör undvika det såvida man inte är en överkänslig homotransexuell person som har färgat hår och klär sej i regnbågskläder. Det är dessutom sällan så att det enbart är woke-biten som brukar vara problemet, utan alla som gillar woke brukar vara en bunt inkompetenta idioter, och inkompetenta idioter kan inte skapa något annat än skräp.

Det går att ha både homosexuella och transexuella karaktärer utan att det blir woke, för övrigt. Det är bara att låta bli att blanda ner något som är associerat med woke i karaktärernas personlighet. Det är däremot något som folk som själva är woke inte klarar av, utan allt de vidrör blir woke.

Att låta en woke person skapa en homosexuell karaktär är typ som att låta en ultra-rasist skapa en neger-karaktär.

Woke handlar om att göra folk till negrer bara för att negrer ska representeras, eller sätta in bögerier för att sånt ska representeras, och så vidare. Dvs utan att det tillför något i övrigt, och utan någon annan anledning än att man tycker att representation är så viktigt att det står över allting annat. Vilket då leder till kvinnliga lesbiska neger-vikingar och så vidare, och att folk i allmänhet blir upprörda.
Citera
2024-11-08, 05:33
Medlem
Manginazs avatar
Endgame? Det var valet vi VANN häromdagen, galenskapen kommer nu att upphöra och återgå till sin normala storlek dvs slutligen, inte ens mina bög och transkompisar har gillat woke politiken som har dragit till sig gravt psykiskt sjuka som har fått dom att framstå som en grupp rena dårar.
Citera
2024-11-08, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Helt korrekt.

Det är för att Ripley i Alien inte bara är där i egenskap av att vara kvinna för att fylla ut något sorts woke-ideal om att uppdelningen av könen på filmduken måste vara 50/50(eller fördel kvinnor), utan hon är en riktig karaktär med sitt eget djup och känslor.

Hennes karaktär är utöver det inte bara ett politiskt verktyg för att basunera ut "bitchig, irriterande girlboss som ger den ondskefulla mannen på truten med sin kvinnliga styrka!".

Om man vill ha ett politiskt budskap i en film så får man väl fan i mig göra det med lite stil och klass. Ingenting är subtilt längre utan vad man serveras är någon jävla woke-dåre som berättar för dig i filmen rakt ut "SÅHÄR SKA DU TYCKA!".

Tyvärr är det döfött att ens försöka då "Nihenna" inte ens kommer bry sig om att bemöta något. Nästan så det är med majoriteten av folket, många tänker inte längre än vad näsan pekar och kan inte se strukturen. Allt är så otroligt utstuderat, för varför skulle exakt samma politik, exakt samma politiska antaganden och precis allt ha samma idéer och åsikter världen över där du måste tycka exakt likadant.

Annars är du alla möjliga saker, fastän det oftare snarare är tvärtom, önskan att bevara det sunda och naturliga snarare. Inte undra på varför psykisk sjukdom har ökat så ordentligt här i våra länder.

TS är inte alls intresserad av att diskutera sin egna tråd, har upptäckt detta tidigare med TS.

Precis, Alien känns t.ex naturligt - ingen identitetspolitik eller annat trams. Majoriteten av de filmer som har woke med sig så är det uppenbart att själva syftet är att främst kritisera den (vita) mannen. Detta har ju börjat prägla spel också.

Ta bara senaste God of War, Angrboda. Enda syftet var att kvotera in en svart person och inget annat. Visst, hade man tagit slavar från andra länder och personen råkade vara svart, då är det logiskt och något man kan ta som om det vore en del av storyn. Däremot en svart nordisk jätte, älskarinna till Loki och modern till Hel? Nä, då blir det så uppenbart det bara kan bli.

Samma gäller t.ex Assassin Creed Valhalla, svarta människor där av en enda anledning. Anglo-Saxxarna hade t.o.m svarta människor i det spelet fastän det inte finns något som antyder på att det ens fanns svarta människor under den tidseran i England. Allt detta har med politik att göra, och det är det som gör det hela så uppenbart, något som bara irriterar och ruinerar. Man vill liksom kunna koppla av och kunna släppa allt politiskt skit för man får det ändå upptryckt i ansiktet dagligen överallt var man än tittar. När man kopplar av vill man göra just det och kunna släppa verkligheten någon timme. Men nä, där har vi feminism, HBQT och invandringspropaganda som ska tryckas upp i nyllet på en.

Däremot när det gäller asiatiska och afrikanska filmer (eller spel)? Där byter man aldrig ut någon till en vit människa. Så där har man inget intresse för att "inkludera" och "woke:ism". Varför inte?
Senast redigerad av Inta-msinoiS 2024-11-08 kl. 06:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in