Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-07, 09:25
Medlem
Hej,

jag köper aktier för småsummor och så fort det går upp. Så säljer jag och sedan köper en ny aktier som går bra och sedan säljer jag, så fort det går upp.

Leder detta till konsekvens av att det blir en väldans hög skatt för mig?

Eller att bara ha pengar på ett ISK-konto, så betaar jag skatt. Desto längre jag har pengar på ISK konto, som inte rörs, desto högre skatt blir det?
Citera
2024-11-07, 09:55
Medlem
Skatten dras automatiskt med tiden så länge pengar ligger på ditt ISK-konto. Du behöver inte deklarera detta.

Har du istället ett aktie-fond konto så skattar du på vinsten varje gång du säljer. Detta ska deklareras.
Citera
2024-11-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Hej,

jag köper aktier för småsummor och så fort det går upp. Så säljer jag och sedan köper en ny aktier som går bra och sedan säljer jag, så fort det går upp.

Eller att bara ha pengar på ett ISK-konto, så betaar jag skatt. Desto längre jag har pengar på ISK konto, som inte rörs, desto högre skatt blir det?
Bra strategi att enbart köpa aktier som går upp...

För ISK så skattar du för det totala kapitalet du har på kontot (vid början av varje kvartal) samt för insättningar du gör till kontot under året. Hur mycket köper/säljer påverkar inte skatten. Däremot kommer det ju kosta dig i courtage och ev. valutaväxlingsavgift (om det är utländska aktier).
Citera
2024-11-07, 11:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Hej,

Nej, eftersom pengarna finns kvar på ISK-kontot hela tiden. Om du däremot säljer en aktie för, låt oss säga 100 kr, och sedan överför dessa 100 kr till ditt bankkonto, och sedan av någon anledning för tillbaka dessa 100 kr till ISK-kontot, ja, då ökar skatten för dig. Men annars inte.
Citera
2024-11-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Skatten dras automatiskt med tiden så länge pengar ligger på ditt ISK-konto. Du behöver inte deklarera detta.

Har du istället ett aktie-fond konto så skattar du på vinsten varje gång du säljer. Detta ska deklareras.

Skatten dras inte automatiskt med tiden på ett ISK konto. Däremot beräknas den automatiskt och du betalar skatten vid din deklaration. Jag kanske är efterbliven men i mitt huvud låter det som att du säger att man automatiskt betalar skatt på sitt ISK konto så länge man har pengar på kontot.
Citera
2024-11-08, 09:53
Medlem
innehavet kollas 4 gånger per år + insättningar över året
så långe du inte plockar ut pengarna ur isk när du säljer och sätter in pengar när du vill köpa så har du inte gjort fel
Citera
2024-11-10, 08:14
Moderator
Diablo1118s avatar
Ekonomi: övrigt --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem