2024-11-06, 23:15
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Oleksandr Syrsky is preparing to withdraw the Armed Forces of Ukraine from the Kursk region, believes Verkhovna Rada deputy Maryana Bezuglaya.

Bezuglaya came to this conclusion based on Syrsky’s publications, where he discusses the results of the invasion of the Kursk region, which allegedly diverted Russian forces from other directions.

The deputy, who has long criticized the commander-in-chief of the Ukrainian Armed Forces for losses and failures at the front, also suggested that Syrsky himself remain in the Kursk region so that the others could "breathe a sigh of relief."

https://x.com/East_Calling/status/1854127755216191513

Det verkar som att allt är redan på gång. För att fredssamtal ens ska kunna börja är ju Ukraina tvungen att dra sig tillbaka från Kursk regionen. Vilket enligt källan i Radan verkar kunna ske inom en snar framtid.

Förmodligen är Trump redan igång nu som President Elect och jobbar på ett snabbt slut på konflikten.

Blir ni förvånade om Trump lyckas åstadkomma ett snabbt fred mellan Ukraina och Ryssland?
2024-11-06, 23:28
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Det verkar som att allt är redan på gång. För att fredssamtal ens ska kunna börja är ju Ukraina tvungen att dra sig tillbaka från Kursk regionen. Vilket enligt källan i Radan verkar kunna ske inom en snar framtid.

Förmodligen är Trump redan igång nu som President Elect och jobbar på ett snabbt slut på konflikten.

Blir ni förvånade om Trump lyckas åstadkomma ett snabbt fred mellan Ukraina och Ryssland?
Ok i så fall borde de ryska styrkorna förbereda reträtt från all Ukrainsk mark?

Och Ja jag kommer att bli väldigt förvånad om han lyckas!
2024-11-06, 23:38
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:

Ja, väldigt. Han har ingen konkret plan, utan bara snack. VP är dessutom inte intresserad av fred.
2024-11-07, 03:49
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

"Det verkar som att allt är redan på gång."
Jag tror det när jag ser det. Än så länge kan det lika gärna vara rysk desinformation.

"För att fredssamtal ens ska kunna börja är ju Ukraina tvungen att dra sig tillbaka från Kursk regionen"
Vilka ställer detta krav och varför krävs inte motsvarande av ryssland?

Jag blir mycket förvånad om Trump åstadkommer villkor som båda sidorna accepterar. Vilket är ett krav så länge dödläget består.
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Det Ryssland har nu är deras, oavsett vad du vill eller ej.¨
Kanske kan Trump övertyga Putte om en deal som inte involverar hundratusentals fler döda.

Du tror att NATO är en övermakt som ingen kan utmana. NATO kan inte ens hålla Ukraina, så vafan håller du på med? Krigshetsar mot en stormakt som kan utmanövrera hela NATO...
De "har det" men "innehavet" erkänns inte av omvärlden och är så illegitimt som det bara kan vara, och kommer ligga ryssarna till last,
mer än vad det någonsin kommer att gynna dem.

"Du tror att NATO är en övermakt som ingen kan utmana. NATO kan inte ens hålla Ukraina, så vafan håller du på med?"
Vad går du på? Du verkar inte ha någon kontakt med verkligheten.

I Ukraina råder dödläge. Ryssarna använder allt de kan. NATO använder mindre än 1%

"En stormakt som man kan utmanövrera hela NATO"
Det var det roligaste jag hört på hela kvällen.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-11-07 kl. 04:12.
2024-11-07, 04:34
Medlem
Man borde nog tänka ett varv extra, om man tror Ukrainska eller Ryska överbefäl annonserar sina kommande trupprörelser på Twitter/X, för fienden att läsa

Finns många tänkbara anledningar till en eventuell nedtrappning just runt Kursk. Kursk-regionen är av måttlig betydelse, mest pga närheten till Ukrainska gränsen och på grund av logistik och bas för ryska militära operationer.

Ukrainas flertaliga intrång i Kursk är inga centrala strider, utan utgör taktiska distraktioner som sätter press på Rysslands självförsvar, och avleder ryska styrkor från kritiska frontlinjer som Donbass, Zaporizhzhia och Cherson-regionerna, där båda sidor fokuserar sina absolut huvudsakliga insatser.

Intrången i Kursk visar även för omvärlden vilken operativ räckvidd Ukraina har, för att upprätthålla internationellt fokus och stöd genom att visa motstånd mot ryska styrkor på så många fronter som möjligt. Men det är logistiskt påfrestande att hålla territorium inom Ryssland, eftersom båda stretar med att upprätthålla effektiva fronter och resurser på lång sikt.

Ukrainas insatser i Kursk har kommit och gått många gånger. Att helt dra sig tillbaka därifrån ser jag på sin höjd som strategiska justeringar, som har skett förut. Om det för tiden inte ger Ukraina taktiska eller strategiska fördelar av att hålla positioner i Kursk, kan dom dra tillbaka en hel del utan att förlora något.
Möjligen skulle det kunna inverka att det är där som Ukraina nu har stött på Nordkoreanska trupper som slåss för Ryssland, att man vill visa politisk medvetenhet.

Trump? Han skulle aldrig nånsin ta åt sig för något så spretigt och komplext. Han vill ha bingo, bango, done, barn-enkel symbolik, andra som lyder hans order blint, och skrikande höga rubriker i varenda nyhetsmedia på planeten. Han skulle inte hålla trut 2 sekunder om det här, och Trump har - om du inte visste det - ingen exekutiv makt ännu. Den får han i slutet av januari. Snarare så planeras garanterat hur Putin/Ryssland ska utnyttja honom till egen fördel.

Mest sannolika Trump skulle göra, inledningsvis, är att minska exporten av vapen och resurser till Ukraina (i tysthet). Åtminstone tills han får för sig att något annat kan få honom att se bättre ut, för då skiftar han till att göra det istället - även om det är raka motsatsen.

Låter som du fått syn på ett moln format som en elefant, och undrar om du verkligen sett en elefant i skyn
Senast redigerad av Robbinist 2024-11-07 kl. 04:57.
2024-11-07, 06:24
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ja, väldigt. Han har ingen konkret plan, utan bara snack. VP är dessutom inte intresserad av fred.
Vad är det för snack? Nått du läst på aftonbladet/expressen?
2024-11-07, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Du kan inte utvärdera operationen i absoluta siffror enbart. Operationen har givetvis styrt om ryska resurser från andra mål och andra fronter, och har på så sätt också sparat livet på stora mängder soldater på annat håll.

Eventuellt ett nollsummespel. Eventuell en förlust. Eventuellt en vinst. Men för att göra den analysen måste vi titta på siffror där vi jämför olika scenarion, och jämför relativt, och inte enbart tittar på en enda siffra.
Hur i hela +#&%@ kan du skriva att offensiven i Kursk skulle kunna vara en "Eventuellt en vinst"? Det var bland de mest idiotiska jag läst. Förklara gärna det för oss i tråden här.

Det enda jag kan kalla den operationen från Ukrainas sida är - ett militärstrategiskt misslyckande (hur du än ser på det).
2024-11-07, 06:55
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ok i så fall borde de ryska styrkorna förbereda reträtt från all Ukrainsk mark?

Och Ja jag kommer att bli väldigt förvånad om han lyckas!

Vadå i så fall. Tror du detta är en rättvis uppdelning på dagis? "Om du får så ska jag ha"
Ukraina har ju i stort sett förlorat, och Ryssland kommer såklart aldrig släppa de tagna områden de har.
När man inser detta kan en lösning påbörjas.
2024-11-07, 07:21
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Jag blir förvånad om Trump inte ger Putin allt han vill ha.
2024-11-07, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
"Det verkar som att allt är redan på gång."
Jag tror det när jag ser det. Än så länge kan det lika gärna vara rysk desinformation.

"För att fredssamtal ens ska kunna börja är ju Ukraina tvungen att dra sig tillbaka från Kursk regionen"
Vilka ställer detta krav och varför krävs inte motsvarande av ryssland?

Jag blir mycket förvånad om Trump åstadkommer villkor som båda sidorna accepterar. Vilket är ett krav så länge dödläget består.

De "har det" men "innehavet" erkänns inte av omvärlden och är så illegitimt som det bara kan vara, och kommer ligga ryssarna till last,
mer än vad det någonsin kommer att gynna dem.

"Du tror att NATO är en övermakt som ingen kan utmana. NATO kan inte ens hålla Ukraina, så vafan håller du på med?"
Vad går du på? Du verkar inte ha någon kontakt med verkligheten.

I Ukraina råder dödläge. Ryssarna använder allt de kan. NATO använder mindre än 1%

"En stormakt som man kan utmanövrera hela NATO"
Det var det roligaste jag hört på hela kvällen.
Nämen. Här har vi ju en hjärndöd NATO-shill som fortsätter ljuga, trots att kriget strax är över. Jag sparar detta inlägg så att jag kan återkomma och visa dig hur otroligt fel du har i din analys, pajas.
2024-11-07, 07:36
Medlem
c.divers avatar
Bara några timmar kvar nu innan Trumps löfte om slut på kriget. Vad händer?
2024-11-07, 07:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Bara några timmar kvar nu innan Trumps löfte om slut på kriget. Vad händer?
Det är fortsättningsvis filttoffeln Biden som är president. Fram till Januari.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in