Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-06, 21:41
Medlem
Ang överlåta hyresrätt till sambo

Jag flyttade in till min sambo för tio år sedan, han hade då haft denna lägenheten redan i ett par år och står därmed ensam på kontraktet.
Jag är folkbokförd på adressen.
Vi har fått tre gemensamma barn som är födda här. Han har ett sedan tidigare.

Nu ska vi separera och min sambo vill själv att jag tar över hyreskontraktet och allt i den, för barnens skull.

Till problemet…
Det har kommit till min kännedom att att tyvärr min sambo har betalt in hyran för sent vid flera tillfällen, jag är så himla arg på honom och samtidigt superbesviken.
Eftersom vi inte har haft problem med ekonomin så är detta ingenting jag har känt till från nu att de inte har kommit in i tid. Jag ser aldrig ens hyresavierna för de kommer till hans ”mina sidor” hos hyresbolaget.

Kan detta ligga mig till last när vi söker om överlåtelse ? Det känns så himla orättvist isåfall.
Det är dock ett år sedan hyrorna betalades senast för sent.

Jag har läst att man kan göra en bodelning fast att inte lägenheten egentligen gälls som samboegendom. Gör vi det så kan inte hyresvärden sätta emot.
Någon som vet om detta är korrekt ?

Jag har kollat lite generellt hur man går tillväga och de vill ha in mina inkomster och ev bodelningsavtal

Jag har bra inkomst och inga anmärkningar men jag är som sagt väldigt orolig att hans slapphet ska straffa mig.
Citera
2024-11-06, 21:45
Medlem
Om bostaden stått i hans namn kan det väl knappast drabba dig ? Och all är väl betalt ?
Citera
2024-11-06, 22:19
Medlem
Blev inte hyresrätten förverkad och ni blev vräkta för ett år sen när det faktiskt hände lär det vara lungt nu och inte påverka.
Citera
2024-11-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolianna
Om bostaden stått i hans namn kan det väl knappast drabba dig ? Och all är väl betalt ?

Ja allt är betalt men jag har läst att vid en överlåtelse kontrolleras det även hyresbetalningshistorik. Men det var på Google jag läste det ☺️
Citera
2024-11-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Blev inte hyresrätten förverkad och ni blev vräkta för ett år sen när det faktiskt hände lär det vara lungt nu och inte påverka.

Nej det blev vi ju inte men jag har läst att vid en överlåtelse kontrolleras bla så man skött hyran. Jag hittade en dom också förresten där hyresvärden nekade överlåtelse till sambon pga att mannen/kontraktsinnehavaren betalt in hyran flera gånger för sent. Men hyresnämnden tyckte inte att det skulle ligga sambon till last för att hon ej stod på kontraktet
Citera
2024-11-07, 08:32
Medlem
Nicke08s avatar
Man blir fundersam över att låta tre barn riskeras bli utan bostad. Och man skyller på mannen man själv har valt?

Kontakta hyresvärden. Säg som det är. Var öppen och ge dem tranparens och hur du skall klara framtida betalningar så kommer chansen öka att få bo kvar. Be om ett möte.
Citera
2024-11-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Man blir fundersam över att låta tre barn riskeras bli utan bostad. Och man skyller på mannen man själv har valt?

Kontakta hyresvärden. Säg som det är. Var öppen och ge dem tranparens och hur du skall klara framtida betalningar så kommer chansen öka att få bo kvar. Be om ett möte.

Ja hade vi haft det ekonomiskt svårt hade jag ju med all sannolikhet vetat om de sena hyrorna men nu har vi inte det och då är jag inte alls med på att de har betalats för sent.
Citera
2024-11-07, 14:01
Medlem
Om din sambo ensamt står på lägenhetskontraktet så är det han ensamt som är ansvarig och om ni blir uppsagda (oftast säger man uppavtalet till hyrestidens slut, dvs. enligt uppsägningstiden som normalt är 3 månader enligt lag och hänskjuter tvisten till hyresnämnden, då det är en snabbare process för hyresvärden att "bli" av med hyresgäster än att gå till fogden och/eller tingsrätten). Då kan du gå in med en ansökan i samma process med yrkande om att få hyresavtalet förlängt för egen del enligt reglerna i 12 kap 47 § jordabalken.
Citera
2024-11-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallebanan9213
Om din sambo ensamt står på lägenhetskontraktet så är det han ensamt som är ansvarig och om ni blir uppsagda (oftast säger man uppavtalet till hyrestidens slut, dvs. enligt uppsägningstiden som normalt är 3 månader enligt lag och hänskjuter tvisten till hyresnämnden, då det är en snabbare process för hyresvärden att "bli" av med hyresgäster än att gå till fogden och/eller tingsrätten). Då kan du gå in med en ansökan i samma process med yrkande om att få hyresavtalet förlängt för egen del enligt reglerna i 12 kap 47 § jordabalken.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in