2024-11-06, 13:50
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankstort1
Godkväll allesammans!

Jag har fått höra nu av flertal personer nu att jag är extrem svår att läsa av. Jag ser det inte det som något negativt, vill inte vara en öppen bok som alla ska ta del av. För mig är det snarare en svaghet att vara allt för lätt att genomskåda.

Vad tycker ni? Hur ska jag tolka det/svara när folk säger detta till mig?
Haha folk är så jävla nyfikna

Det är en komplimang. Bara att dom VILL läsa av dig liksom..
Citera
2024-11-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Haha folk är så jävla nyfikna

Det är en komplimang. Bara att dom VILL läsa av dig liksom..

Många är väldigt bra på att se skillnad mellan äkta och falska leenden:
"The Duchenne smile is an expression that signals true enjoyment. It occurs when the zygomaticus major muscle lifts the corners of your mouth at the same time the orbicularis oculi muscles lift your cheeks and crinkle your eyes at the corners"
https://www.healthline.com/health/duchenne-smile

Umgås personen bland vänner så finns ju inget syfte med att visa falska känslor?

Att visa ett stenansikte när vännen berättar något viktigt är inte förtroendeingivande.
Citera
2024-11-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankstort1
Godkväll allesammans!

Jag har fått höra nu av flertal personer nu att jag är extrem svår att läsa av. Jag ser det inte det som något negativt, vill inte vara en öppen bok som alla ska ta del av. För mig är det snarare en svaghet att vara allt för lätt att genomskåda.

Vad tycker ni? Hur ska jag tolka det/svara när folk säger detta till mig?
Roligaste trådrubriken, hittills, i år!
Citera
2024-11-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Skit på dig 😁
Men en klart stoisk princip, i krisläge tex skall man inte vara som en öppen bok för motparten
Citera
2024-11-08, 20:24
Medlem
Personer som är svåra att läsa av gör ofta andra illa till mods.

Det kan ha att göra med att ni inte ger normal social bekräftelse till en utåtriktad person som är van att bli bekräftad av andra.

Det kan vara att ni gör någon mer osäker som redan själv är osäker på vad andra tycker om dem.

Det kan vara att ni upplevs som oengagerade i en grupp och som att ni inte delar gruppens mål eller i tysthet sitter och hånar det

Det kan vara att ni inte "svarar" korrekt på en dominant/ledare i gruppen som förväntar sig saker av er, vilket ofta upplevs provocerande fast ni kanske bara är helt obrydda.

Kort sagt, detta riskerar att drabba dig negativt både på jobbet och privat/socialt, så jag rekommenderar verkligen att du försöker hitta lite nätterapi/ exempel som kan hjälpa dig att inte få den stämpeln. Egentligen är det inte jättemycket som krävs för att nå nedre delen av "normalskalan", men har man skaffat sig avvikande sociala vanor är det klart lite jobbigt att bryta dem.
Citera
2025-01-10, 00:13
Medlem
Landsbygdens avatar
Folk i Sverige överdriver ofta neutralt bemötande, som om det är konstigt, och tror det är högst naturligt att flina vem som helst tillbaka i ansiktet.

Det kan vara så att man ogärna vill bjuda på sig själv, gentemot någon man inte känner. Kan också bero på att man är trött, eller seriös, eller bara uppmärksam. Sedan när blev det avvikande och skumt att vara seriös, eller uppmärksam?

Skulle säga att neutralt bemötande är mycket vanligare i andra länder.

Tycker inte du ska ägna någon direkt vikt eller tänkande åt deras åsikt. Många unga mänskor tror ju dessutom att dom bara genom stå och prata kort eller titta någon i ansiktet, får en bra bild av vem du är, känner eller tycker.

Vill dom veta hur du mår eller vad du tycker, får dom väl fråga rakt ut då.

Det är inte att jag inte kan le, det är att jag ogärna vill och för tidigt vill låtsas som om vi står på god fot med varandra.

Någon tidigare i tråden nämnde, att andra kan bli illa till mods av svårläsbarhet. Ja, varför skulle det vara fel? Många förtjänar ju att vara illa till mods, och istället för en pajas, vara seriös eller uppmärksam och använda hjärnan istället för skrevet.

Är ju inte direkt så att man slår någon eller hotar någon, för att man skulle vara svår att läsa av. Undrar vem det är som är känslig egentligen ibland.
Citera
2025-01-10, 16:30
Bannlyst
Du kan ju fråga dem på vilket sätt de menar.

Men folk läser också av andra fel hela tiden. Hopplöst problem det där, hur man blir missuppfattad så ofta. Orka ha kontakt med folk liksom.
Citera
2025-01-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Roligaste trådrubriken, hittills, i år!

Håller med, får en bild av två personer som pratar med varandra och i bådas tankebubbla är det ett stort frågetecken.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in