2024-11-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgexpert
Tack. Nej inget stort kapital i det bolaget som det var fråga om, däremot hade jag ett banklån som delvis finansiera investeringen. Det var fråga om nystart, så hade ingen omsättning. Dessutom hade jag en relativt lyckad "uppbyggnad" av en annan affär som jag tror hade påverkan på att banken var villig att låna ut.

Jag har prövat via ALMI att köpa företag. Rätt solida företag små-företag som var till salu. Slutade mest med jag och lån givaren hade trevliga samtal men vi kom aldrig längre. Min uppfattning var väl att jag skulle har lite mer pengar i bakfickan innan DOM går in. Det är något jag sparar nu till. Inom vilken bransch är du i? Hoppas det går bra!
Citera
2024-11-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag har en affärsidé men jag saknar pengar för att köpa in verktygen för att kunna producera det som ska säljas. Jag vill inte ta ett banklån, finns det något annat sätt att få in pengar?
Det krävs inte bara verktyg för 5 000 kr om du ska starta företag. Du kommer att ha betydligt mer kostnader för registrering, bank, lokaler, råmaterial och så vidare.

Tipset att därför att skaffa en partner som är med och skjuter in kapital och är ett bra bollplank som du kan prova dina idéer med. Välj någon som du litar på exempelvis ett syskon.
Citera
2024-11-05, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Jag har prövat via ALMI att köpa företag. Rätt solida företag små-företag som var till salu. Slutade mest med jag och lån givaren hade trevliga samtal men vi kom aldrig längre. Min uppfattning var väl att jag skulle har lite mer pengar i bakfickan innan DOM går in. Det är något jag sparar nu till. Inom vilken bransch är du i? Hoppas det går bra!

Det kan naturligtvis vara så inom vissa branscher och du kan ha stött på någon enskild handläggare som haft sina föreställningar. Tror det kan vara väldigt olika från gång till gång, ibland har de t ex inte många kandidater och vill göra något och har du då tur så får du hjälp.

Det är inom AI, man kan säga att det är stöd inom ekonomi, ekonomiplanering och juridik. Så har jag inte sagt för mycket.
Senast redigerad av Sorgexpert 2024-11-05 kl. 19:21.
Citera
2024-11-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgexpert
Det kan naturligtvis vara så inom vissa branscher och du kan ha stött på någon enskild handläggare som haft sina förställningar. Tror det kan vara väldigt olika från gång till gång, ibland har de t ex inte många kandidater och vill göra något och har du då tur så får du hjälp.

Det är inom AI, man kan säga att det är stöd inom ekonomi, ekonomiplanering och juridik. Så har jag inte sagt för mycket.

👍
Citera
2024-11-05, 19:28
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Risken är stor att någon snor idén om den visas på tv.

Ingen vill ha din keffa idé. Berätta nu
Citera
2024-11-05, 19:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag har en affärsidé men jag saknar pengar för att köpa in verktygen för att kunna producera det som ska säljas. Jag vill inte ta ett banklån, finns det något annat sätt att få in pengar?
Hur mycket pengar handlar det om? Kan du inte spara ihop summan?
Citera
2024-11-05, 19:41
Medlem
Baritsus avatar
Citat:

Sälja din feta stjärt.
Citera
2024-11-05, 19:43
Medlem
Citat:

De finns de som startat en verksamhet med mycket små medel.En kille som hade sin andra butik berättade att han statade sin första butik med tusen kronor..
Du antyder det är tillverkning - och det finns sådana som börjat med gamla verktyg.
Citera
2024-11-05, 19:52
Medlem
Femtusen. Så det är en 3D-printer du ska köpa. Den kan du ju sälja om du inte får till dina legogubbar eller vad du nu ska bygga.
Citera
2024-11-05, 20:12
Medlem
Citat:

Gå till banken, ta med en NDA.
Gå till Nyföretagarcentrum och ragga investerare.
Berätta vad du behöver för summa pengar och vilken andel i ägandet du erbjuder och se om någon här vill höra mer.

Kan själv tänka mig att gå in i företag som delägare om jag tror på personen och iden. Är inte multimiljonär men har litet att gamla med
Citera
2024-11-05, 20:12
Medlem
Pengar är det minste problemet om du kan visa att din idé faktiskt är gångbar och har god vinstpotential. Myten om att det finns en massa fantastiska affärsmän där ute som skulle bli rika om någon bara lånade ut pengar till dem är tröttsam.

Hur mycket behöver du och hur snabbt får jag tillbaka pengarna?
Citera
2024-11-05, 20:18
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
jag skulle säga att med dig är det 100% säkert att det misslyckas.
Hur kan du förvänta dig att någon annan skall tro och investera i din idé om du inte själv gör det?
Detta låter hjärndött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in