Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Det är ett ryskt smyckeskrin. Sannolikt från mitten av 1900-talet, ca 1950-1960.
Gjort för den sovjetiska eliten, eller utländska turister med dollarsedlar.
I bästa fall så är materialet tenn. I sämsta fall så är det någon zinklegering.
Motivet är ett klassiskt ryskt motiv, en s.k. trojka, dvs en släde som dras av tre hästar.
Googla "troika painting" så kommer du hitta hundratals målningar från 1800-talet med ungefär samma motiv.
Ett cigarskrin skulle varit fodrat med cederträ på insidan. Inte sammet.
Värdet är tyvärr ringa. I bästa fall ett par hundra men personligen så hade jag inte ens gett en hundring för det där skrinet.
Och det handlar inte om tycke och smak. Det mesta jag köper är för att sälja vidare.
Okej, vad kul att du hade så mycket information. Jätte intressant. Tack så mycket. Ska googla det. Men tror du att det varit trä där innan eller? Att sammet tyget inte är original? Varför skulle någon byta bort träet och satt dit sammet tror du?
Edit: Du har rätt angående trojka och det du skrev. När man googlar på det så ser man en distinkt typ båge över hästarna, precis som på mitt skrin.
Här är ett exempel. Lägg märke till bågen som går över hästen på denna bilden precis som på min bild på mitt skrin så då har vi kommit så långt iaf att vi vet vad det är. Tack för informationen. Synd att den inte är värd mer? :/
https://ibb.co/jfhKXs7