• 1
  • 2
2024-11-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det där ser ut som Tenn, den får du någon hunka för i en antikaffär, kanske lite mer på blocket /Facebook. Är det sammet eller något konsttyg? Ser ut som konsttyg men är svårt att se.

Okej fan det var ju tråkigt. Hade hoppats på iaf en tusenlapp. När jag känner på tyget så är det sammet, sen om det är riktig sammet eller kopia av sammet om det nu finns de vet jag inte. Ska kontakta några antikvitet affärer och se vad dom säger.
Citera
2024-11-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är ett ryskt smyckeskrin. Sannolikt från mitten av 1900-talet, ca 1950-1960.
Gjort för den sovjetiska eliten, eller utländska turister med dollarsedlar.

I bästa fall så är materialet tenn. I sämsta fall så är det någon zinklegering.

Motivet är ett klassiskt ryskt motiv, en s.k. trojka, dvs en släde som dras av tre hästar.
Googla "troika painting" så kommer du hitta hundratals målningar från 1800-talet med ungefär samma motiv.

Ett cigarskrin skulle varit fodrat med cederträ på insidan. Inte sammet.

Värdet är tyvärr ringa. I bästa fall ett par hundra men personligen så hade jag inte ens gett en hundring för det där skrinet.
Och det handlar inte om tycke och smak. Det mesta jag köper är för att sälja vidare.

Okej, vad kul att du hade så mycket information. Jätte intressant. Tack så mycket. Ska googla det. Men tror du att det varit trä där innan eller? Att sammet tyget inte är original? Varför skulle någon byta bort träet och satt dit sammet tror du?

Edit: Du har rätt angående trojka och det du skrev. När man googlar på det så ser man en distinkt typ båge över hästarna, precis som på mitt skrin.
Här är ett exempel. Lägg märke till bågen som går över hästen på denna bilden precis som på min bild på mitt skrin så då har vi kommit så långt iaf att vi vet vad det är. Tack för informationen. Synd att den inte är värd mer? :/

https://ibb.co/jfhKXs7
Senast redigerad av MisterBear 2024-11-05 kl. 18:22.
Citera
2024-11-05, 20:19
Medlem
Ser ut som något som är köpt på basaren i Istanbul. Något massproducerat som säljs till turister. Med antika förlagor då förstås.
Citera
2024-11-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Ser ut som något som är köpt på basaren i Istanbul. Något massproducerat som säljs till turister. Med antika förlagor då förstås.

Ja, förmodligen är det något sånt, tyvärr :/ blev så exalterad när jag såg liknande skrin gå för ett par tusen dollar och några även upp emot 6 siffrigt, men det är nog som du och några andra skriver, några hundralappar om jag har tur.
Tack för hjälpen till alla som kom med information. Jag ska ta den till en antikhandlare och se vad dom säger så kan jag återkomma här. Har kontakt med en på Mail som jag skickade bilder till och han var väldigt intresserad och bad mig om mått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in