Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Alla fel + ovanstående - hur kan folk bli anhållna eller häktade som skäligen misstänta om de inte ens kunnat frihetsberövas innan.
Det stämmer det där med 1 år!
Jag ska posta lagtexten ikväll, för jag har inte tid nu, för jag jobbar. Men man kan bli anhållen utan att vara gripen, polisen tar in någon på förhör, enbart på den grunden att man befann sig på fel plats vid fel tidpunkt, polisen vill veta vad personen vet om saken, om det sen framgår i förhöret med personen att misstankarna stärks; då kan åklagen anhålla honom;
Rättegångsbalken 23kap
8 § På tillsägelse av en polisman är den som befinner sig på den plats, där ett brott förövas, skyldig att medfölja till ett förhör som hålls omedelbart därefter. Vägrar han utan giltig orsak, får polismannen ta med honom till förhöret.
Vad som sägs i första stycket gäller också den som befinner sig inom ett område i anslutning till den plats där ett brott nyligen förövats, om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i fyra år. Detta gäller också vid försök till ett sådant brott.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även innan förundersökning hunnit inledas. Lag (1994:1412).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1942-740/#K23