Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-03, 14:08
Medlem
Zeusys avatar
Om det blir krig i Sverige...Hur förberedda är ni? Har ni hemma allt osv? Och varför skulle ryssarna komma just hit?! borde vi på allvar vara oroliga för att det ska bli krig i Sverige?
Citera
2024-11-03, 14:09
Medlem
Severlohs avatar
Hyfsat. Har mat och vatten i källaren för åtminstone en månad.
Citera
2024-11-03, 14:11
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Jag har en vev radio.
Jag är trygg.
Citera
2024-11-03, 14:13
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Om det blir krig i Sverige...Hur förberedda är ni? Har ni hemma allt osv? Och varför skulle ryssarna komma just hit?! borde vi på allvar vara oroliga för att det ska bli krig i Sverige?
Har väl mat för någon månad eller två och har utrustning för att skaffa mer. Men blir det krig så blir jag inkallad till det militära ändå så de föder mig väl förhoppningsvis

Men att det blir krig så till vida att vi bli invaderade är extremt osannolikt för tillfället. Först måste Ryssland klara av kriget i Ukraina, sen bygga upp sin militära förmåga igen ett gäng år. Så några ryska fötter på svensk mark är nog minst 5-10 år bort, om någonsin.
Citera
2024-11-03, 14:15
Medlem
Europes avatar
Jag har väl det mesta, förutom skjutvapen, ammunition och ett lager av antibiotika, vilket väl borde vara bra att ha.
Citera
2024-11-03, 14:18
Medlem
Huset kan värmas med kakelugnarna. Har vevradio kan också ladda mobilen där. Problemet kan bli dricksvatten och vatten för toalett och tvätt. Vi äter ofta bönor och linser, har rätt stort lager av dessa. Men viktigast av allt, vi känner våra grannar väl. Många olika yrkeskunnande är tillgängligt där.
Citera
2024-11-03, 14:19
Medlem
okok1s avatar
Jag tror man ljög att ryssen kommer vilken vecka som helst nu för att alla skulle hålla käften när vi blev tvingade in i nato.

Varför ska vi bry oss om krig nu när vi är med i nato? Har vi inte 30 länder på vår sida? Kärnvapenparaply?
Citera
2024-11-03, 14:26
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag är redo.
Har mat för några månader.
Mat till husdjuren.
Jägarlicens.
Eget vatten.
Solpaneler och batteribank.
Mycket ved.
Ca 100 liter bensin.
Ca 110kg gasol.
Klarar lätt 3 månader även om det skulle bli lite långtråkigt.
Citera
2024-11-03, 14:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Har en nödbag med allt det viktiga. Sedan har man ju gjort iordning en karta också. Vart enklast finna mat, vapen etc. Sedan om skit händer blir det tills skogs.
Citera
2024-11-03, 14:46
Medlem
F.Hansens avatar
De som kommer bli inkallade behöver inte ha något extra hemma, om man inte har familj då.
Citera
2024-11-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Tack, det är noterat.
Då tar jag fram kniven och kommer och hälsar på.
(När jag blir kall och hungrig.)

Du missade det där med jägarlicens va?

Don't bring a knife to a gunfight.
Citera
2024-11-03, 14:59
Medlem
Jag har skaffat mig en rejäl kalaskula så jag överlever utan mat i flera veckor, så jag kan njuta av att se alla vältränade bengetar svälta ihjäl när maten tar slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in