2024-11-01, 23:04
Medlem
megamics avatar
Börjes i Tingsryd är ett sånt där trevligt ställe där man kan tro att tiden stannat vid 50-talet eller så. Vid senaste besöket hade de dock byggt om entren så den såg modern ut. Lite synd, jag gillade den äldre stilen.

Men nu till saken, på Börjes cafe kan man shoppa en gedigen och smakfull räkmacka (på franskbröd) för 39 spänn och en kaffe för 1:50. Det är en smaklig räkmacka och kaffet är inget att klaga på. Som bonus är cafe-delen lite äldre och man får insyn i lokalbefolkningens vardag.

Är detta Sveriges billigaste erbjudande av smaklig räkmacka och kaffe? Eller vart åker man för ett ännu bättre erbjudande?

Finns det fler liknande platser att besöka som erbjuder ett liknande utbud, till skäliga priser och i en miljö som andas lantlig retro där tiden delvis stannat?
Citera
2024-11-01, 23:06
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamic
Börjes i Tingsryd är ett sånt där trevligt ställe där man kan tro att tiden stannat vid 50-talet eller så. Vid senaste besöket hade de dock byggt om entren så den såg modern ut. Lite synd, jag gillade den äldre stilen.

Men nu till saken, på Börjes cafe kan man shoppa en gedigen och smakfull räkmacka (på franskbröd) för 39 spänn och en kaffe för 1:50. Det är en smaklig räkmacka och kaffet är inget att klaga på. Som bonus är cafe-delen lite äldre och man får insyn i lokalbefolkningens vardag.

Är detta Sveriges billigaste erbjudande av smaklig räkmacka och kaffe? Eller vart åker man för ett ännu bättre erbjudande?

Finns det fler liknande platser att besöka som erbjuder ett liknande utbud, till skäliga priser och i en miljö som andas lantlig retro där tiden delvis stannat?

En klassiker när man är i Tingsrydstrakten att stanna till på Böööjes för en räkmacka och en svinbillig kopp kaffe.
Citera
2024-11-01, 23:12
Medlem
Citat:

Otroligt billigt måste jag säga. och han lär inte överleva på Biltemas koncept. Kvantitet istället för kvalitet. Dit Måste jag fara när jag har vägarna förbi.
Citera
2024-11-01, 23:24
Medlem
Börjes = Biltema ?
Citera
2024-11-01, 23:32
Medlem
kalkryggars avatar
Nu är det inte ofta jag är i Tingsryd (vet inte ens var det ligger om jag ska vara ärlig).

Men kan man få en länk med stället pinnad i Google maps?
Citera
2024-11-01, 23:53
Medlem
megamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Börjes = Biltema ?

Nej, man kan nog säga att Börjes i Tingsryd är så långt bort från Biltema som man kan komma.

Men jag skall dubbelkolla kvaliteten på Biltemas räkmacka vid nästa besök. Biltema saknar dock den nostalgi man får vid ett besök hos Börjes.
Citera
2024-11-01, 23:58
Medlem
megamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu är det inte ofta jag är i Tingsryd (vet inte ens var det ligger om jag ska vara ärlig).

En någorlunda vägbeskrivning är att vi befinner oss i gränslandet mellan Blekinge och Småland, ute i landsbygden cirka en halvtimmes bilfärd söder om Växjö.

Hittar man väl dit så hittar man Börjes. Någon kunde nog eventuellt säga att ”Börjes är Tingsryd”. Jag får lite den känslan när jag är där på besök.
Citera
2024-11-01, 23:59
Medlem
Citat:

Dom har dragit ner rejält på räkorna och kaffet är blaskigt.
Folk åker dit ändå.
Inget som är värt en omväg.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Så du vet inte vad Småland ligger. Så varför ska någon ödsla tid på att du ska få veta vad Tingsryd ligger?

Tips, det är huvudorten i en kommun i Kronobergs län.

Pröva att googla "Börjes" så whops så får du fram stället.
Fan vad dum du är stackare.
Citera
2024-11-02, 01:22
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag tittade på bilderna under Googles recensioner och det skulle inte förvåna mig om det är bland de billigaste räkmackorna, sätt till vad man får, i Sverige 2024. Det är sant.
Citera
2024-11-02, 01:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag tittade på bilderna under Googles recensioner och det skulle inte förvåna mig om det är bland de billigaste räkmackorna, sätt till vad man får, i Sverige 2024. Det är sant.

"Mustige Mauri" har gjort ett reportage om "Börjes" och om räkmackan:

https://www.youtube.com/watch?v=V8TCdG7zaqU
Citera
2024-11-02, 01:56
Avslutad
Är det samma ställe som den där bögen Mauri gjort video om?
Citera
2024-11-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Börjes = Biltema ?
Hur kan du få det till det???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera