Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-31, 20:49
Medlem
Vill börja med att säga att jag inte är ute efter medicinska råd, har redan pratat med en sjuksköterska på min vårdcentral.

Men jag mår så otroligt dåligt över detta och måste fråga om någon har erfarenhet och blivit bra. Haft lite besvär i perioder med att det kommit rosa blod på pappret när jag bajsar om den är stor. Ömt efteråt men gått över.

NU : Har under sex dagar haft ont när jag bajsar och ett tag efteråt. En natt hade jag helt extreeem klåda så jag kunde inte sova!
Det blev ännu värre imorse när jag var lite bajsnödig, alltså det gick i princip inte alls att bajsa pga smärtan. Efter att jag bajsade bara det pyttelilla hade jag en brännande och molande känsla konstant i 7 timmar och kunde knappt böja mig fram eller sitta. Kändes hela tiden när jag gick, fick gå med korta steg. Läcker typ pyttelite ljusbrunt i trosan också… Rengör med våtservetter emellanåt men usch det kommer en skum doft…
När jag tittar med spegel och känner ser jag inga ytliga hemorrojder men huden över bakre delen av anus är ilsket röd så jag tror jag fått en spricka. Men det är ett ganska brett område som är rött.
Men kan det göra såhär ONT?! Kan ju knappt tänka på annat. Och är så orolig att det inte ska läka eller ska bli återkommande/kroniskt. Känner mig så äcklig och inte alls sugen på sex med min kille och rädd att det inte ska läka som sagt.

Jag tar Alvedon och har tagit både Xyloproct salva och suppar. Sköterskan tyckte dock jag bara skulle smärtlindra med Xylocain salva och hålla avföringen mjuk. Tar laxerande medel men än så länge inte bajsat på riktigt sedan tre dagar för känner mig inte riktigt såpass bajsnöjdig, kanske är psykologiskt…

Men
- någon mer med samma extremt smärtsamma upplevelse som blivit bra?? Några tips?
- hur såg ni till att det inte kom tillbaka?
Citera
2024-10-31, 20:53
Medlem
Airwave92s avatar
Jag får skiten regelbundet, kommer från ingenstans och gör skitont som mest i kanske 5 sekunder, så väntar på att det ska läka, sen när det läkt händer exakt samma sak några veckor senare, så jävla störande

det är förresten området strax ovanför själva anus som jag syftar på
Citera
2024-10-31, 21:50
Medlem
Mr.Sounds avatar
Byt till scheriproct, tycker den är mycket bättre. Kör både supp och salva så bör du få lindring.

https://www.apotekhjartat.se/produkt...019-a-05-30-g/
Citera
2024-10-31, 22:17
Medlem
nazismochknarks avatar
Våtservetter innehåller alkohol vilket torkar ut. Sluta med dem och fukta vanligt toapapper som du sen viker dubbelt.

All rengöring av det bakre hålet ska ske med enbart vatten av folk med analsprickor och hemorrojder (och egentligen alla andra också men det är sällan någon lystrar till det.). Din läkare borde ha informerat om detta.

I övrigt lider jag med dig. Att du inte kännt dig bajsnödig på tre dagar är ett psykologiskt försvar som tar fysiologisk form. Att bajsa är lidelse just nu och din kropp arbetar undermedvetet aktivt emot att behöva göra det. Tyvärr biter detta ofta en i röven (höhö) då den enorma tömningen som väntar orsakar mer smärta än vad tre-till fyra regelbundna mindre hade gjort.

Hoppas det ordnar upp sig snarast. Den smärtstillande varianten låter för övrigt som en god ide just nu.

Tillägg: Det kommer bli bra och lugna ner sig men det kan vara så att du kommer vara tvungen att ändra på någon vana du har för att det inte ska komma tillbaka till och från i framtiden. Sprickor beror ofta på uttorkning och då är lösningen att börja dricka mer vätska på dagarna och sen undvika tvålar och våtservetter där bak.
Senast redigerad av nazismochknark 2024-10-31 kl. 22:24. Anledning: Tillägg
Citera
2024-11-01, 06:16
Medlem
SysterMorbids avatar
Låter ju även som att du kanske behöver smörja med något mjukgörande runt analen för att det inte ska göra lika ont.

Är du riktigt hård så köp något laxerande så det blir lättare att tömma tarmen innan det har läkt ihop.
Citera
2024-11-01, 07:34
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Byt till scheriproct, tycker den är mycket bättre. Kör både supp och salva så bör du få lindring.

https://www.apotekhjartat.se/produkt...019-a-05-30-g/

Detta funkade för mig med. Xyliproct hjälpte aldrig, scheriproct gjorde susen.
Citera
2024-11-01, 10:12
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzina
Vill börja med att säga att jag inte är ute efter medicinska råd, har redan pratat med en sjuksköterska på min vårdcentral.

Men jag mår så otroligt dåligt över detta och måste fråga om någon har erfarenhet och blivit bra. Haft lite besvär i perioder med att det kommit rosa blod på pappret när jag bajsar om den är stor. Ömt efteråt men gått över.

NU : Har under sex dagar haft ont när jag bajsar och ett tag efteråt. En natt hade jag helt extreeem klåda så jag kunde inte sova!
Det blev ännu värre imorse när jag var lite bajsnödig, alltså det gick i princip inte alls att bajsa pga smärtan. Efter att jag bajsade bara det pyttelilla hade jag en brännande och molande känsla konstant i 7 timmar och kunde knappt böja mig fram eller sitta. Kändes hela tiden när jag gick, fick gå med korta steg. Läcker typ pyttelite ljusbrunt i trosan också… Rengör med våtservetter emellanåt men usch det kommer en skum doft…
När jag tittar med spegel och känner ser jag inga ytliga hemorrojder men huden över bakre delen av anus är ilsket röd så jag tror jag fått en spricka. Men det är ett ganska brett område som är rött.
Men kan det göra såhär ONT?! Kan ju knappt tänka på annat. Och är så orolig att det inte ska läka eller ska bli återkommande/kroniskt. Känner mig så äcklig och inte alls sugen på sex med min kille och rädd att det inte ska läka som sagt.

Jag tar Alvedon och har tagit både Xyloproct salva och suppar. Sköterskan tyckte dock jag bara skulle smärtlindra med Xylocain salva och hålla avföringen mjuk. Tar laxerande medel men än så länge inte bajsat på riktigt sedan tre dagar för känner mig inte riktigt såpass bajsnöjdig, kanske är psykologiskt…

Men
- någon mer med samma extremt smärtsamma upplevelse som blivit bra?? Några tips?
- hur såg ni till att det inte kom tillbaka?

Låter som du fått en fissur. Du behöver bli undersökt av en läkare. Ha så kul
Citera
2024-11-01, 16:07
Medlem
Är bra att smörja anus varje dag eller efter du har tvättat ditt anus med vatten efter toabesöket. Även efter duschen när man har tvättat ordentligt där bak 😉
Citera
2024-11-01, 17:19
Medlem
Låter som du har konstig kost..vad äter du på dagarna ?
Äter man smart går det att bajsa smidigt varje dag utan att det blir något brunt spår på toapapperet. Nada på pappret !
Citera
2024-11-01, 23:15
Medlem
1. Sök läkare för koll. 2. Kan gå över med tiden. En närstående hade liknande problem, skarp skärande smärta vid trängning och toabesök. Med tiden blev det en fistel som togs bort operativt. År senare noll smärtor. Kroppen är fantastisk.
Citera
2024-11-02, 20:36
Medlem
Köp ac3 istället, det enda som hjälper mig.
Har problem i perioder av förstoppning så måste se till att få i mig mycket vätska och fibrer dagligen.
Citera
2024-11-03, 04:15
Medlem
Har haft liknande i perioder att det gör ont. Har gått till apoteket och köpt salva som ska hjälpa mot detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in