2024-10-31, 09:22
Medlem
"En högt uppsatt chef i Varbergs kommun vinglade fram längs E6 och stoppades med drygt 1,7 promille i blodet.
Chefen åtalas nu för grovt rattfylleri och erkänner brott."

Någon som vet vem det är?
Citera
2024-10-31, 09:25
Avstängd
Det gjorde han rätt i - ju mer sånt här desto mer bevisas hur jävla sjuk personal det finns i offantliga sektorn GäddKäften ABK är bara en
Citera
2024-10-31, 12:22
Medlem
Jultrollets avatar
Källan i trådstarten, Hallands Nyheter, är låst men även Svt har tagit upp händelsen:

Citat:
Chefen stoppades tidigare i oktober längs E6 i Kungsbacka kommun med en alkoholkoncentration på 0,87 milligram alkohol per liter blod. Det motsvarar ungefär 1,7 promille. Brottet bör enligt åtalet betraktas som grovt [...] Förhandlingarna börjar i december.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/chef-i-varbergs-kommun-erkanner-grovt-rattfylleri
Citera
2024-10-31, 14:15
Medlem
DauXs avatar
Låter lite tragiskt, tycker jag.
Citat:
Efter ett sent födelsedagsfirande natten innan, satte sig en högt uppsatt chef i Varbergs kommun i bilen för att köra till ett tidigt möte.

”Jag fyllde år igår. Och firade en del efter kl 23:00, själv”, uppger personen i förhör.
Citat:
Vid kontrollen hade chefen drygt 1,7 promille alkohol i blodet, vilket enligt egen utsago var konsekvensen av att ha druckit en och en halv liter vin i samband med födelsedagsfirandet kvällen innan.

”Det är mer än vad jag tål”, säger personen vidare i förhöret. ”Jag borde inte kört, så kan jag säga”.
https://www.hn.se/nyheter/varberg/hogt-uppsatt-chef-i-varbergs-kommun-atalas-for-grovt-rattfylleri.83a693f9-c788-4b21-af5f-a1f37b0d117 9
Citera
2024-10-31, 20:28
Medlem
Hade varit intressant att veta vem det är, borde komma ut snart..
Citera
2024-10-31, 21:45
Medlem
Det var väl hög tid att någon högt uppsatt chef på Varbergs kommun tog upp förre kommundirektören A*ders Otte*ste*s fallna mantel?
Citera
2024-10-31, 23:06
Medlem
Som så ofta i rattfyllerimål kommer den tilltalade med halverkännanden. Du får inga 1.7 ppm dagen efter en 1,5 flaska vin. Han har sannolikt druckit betydligt mer än så.

Men ett erkännande är ett erkännande och han kommer dömas till en månads fängelse, som kommer få avtjänas med fotboja. Hade det varit under 1,5 ppm hade han kanske kommit undan med en kontraktsvård.
Citera
2024-10-31, 23:52
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Han har sannolikt druckit betydligt mer än så.

Ja, visst har han det. Det har druckits en HEL del. Han har problem med alkohol, minst sagt.

Nog kan vi få fram vem den här personen är?
Citera
2024-11-01, 06:09
Medlem
Nytt reportage idag:

https://www.hn.se/nyheter/varberg/kommunala-chefen-morkade-grovt-rattfylleri-for-arbetsgivaren.e02430d0-9b30-416f-a4d0-c635dafe9f8c
Citera
2024-11-01, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Källan i trådstarten, Hallands Nyheter, är låst men även Svt har tagit upp händelsen:
Citat:
Chefen stoppades tidigare i oktober längs E6 i Kungsbacka kommun med en alkoholkoncentration på 0,87 milligram alkohol per liter blod. Det motsvarar ungefär 1,7 promille. Brottet bör enligt åtalet betraktas som grovt [...] Förhandlingarna börjar i december.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/chef-i-varbergs-kommun-erkanner-grovt-rattfylleri
Hur kan 0,87 milligram alkohol per liter blod motsvara 1,7 promille? Vad jag förstår är "1 promille" = 1 gram alkohol per kg blod. Enligt SVT väger 1954 liter blod 1 kg, eller hur skall det tolkas?
Citera
2024-11-01, 07:21
Medlem
”Den högt uppsatta kommunala chefen som åtalats för grovt rattfylleri stoppades på E6 med 1,7 promille alkohol i blodet. Personen erkände brott i polisförhör, men berättade aldrig om händelsen för sin arbetsgivare.
– Det är anmärkningsvärt att man inte meddelat oss om att detta har hänt, säger personaldirektören på Varbergs kommun.”

….

”– Jag fick reda på det precis, för en och en halv timme sedan, kommenterade den åtalades ansvarige chef vid 15-tiden på torsdagen.”

Hallands nyheter 1/11
Citera
2024-11-01, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det gjorde han rätt i - ju mer sånt här desto mer bevisas hur jävla sjuk personal det finns i offantliga sektorn GäddKäften ABK är bara en
Han?
Det finns kvinnliga chefer i varbergs kommun också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in