"En högt uppsatt chef i Varbergs kommun vinglade fram längs E6 och stoppades med drygt 1,7 promille i blodet.
Chefen åtalas nu för grovt rattfylleri och erkänner brott."
Källan i trådstarten, Hallands Nyheter, är låst men även Svt har tagit upp händelsen:
Citat:
Chefen stoppades tidigare i oktober längs E6 i Kungsbacka kommun med en alkoholkoncentration på 0,87 milligram alkohol per liter blod. Det motsvarar ungefär 1,7 promille. Brottet bör enligt åtalet betraktas som grovt [...] Förhandlingarna börjar i december.
Efter ett sent födelsedagsfirande natten innan, satte sig en högt uppsatt chef i Varbergs kommun i bilen för att köra till ett tidigt möte.
”Jag fyllde år igår. Och firade en del efter kl 23:00, själv”, uppger personen i förhör.
Citat:
Vid kontrollen hade chefen drygt 1,7 promille alkohol i blodet, vilket enligt egen utsago var konsekvensen av att ha druckit en och en halv liter vin i samband med födelsedagsfirandet kvällen innan.
”Det är mer än vad jag tål”, säger personen vidare i förhöret. ”Jag borde inte kört, så kan jag säga”.
Som så ofta i rattfyllerimål kommer den tilltalade med halverkännanden. Du får inga 1.7 ppm dagen efter en 1,5 flaska vin. Han har sannolikt druckit betydligt mer än så.
Men ett erkännande är ett erkännande och han kommer dömas till en månads fängelse, som kommer få avtjänas med fotboja. Hade det varit under 1,5 ppm hade han kanske kommit undan med en kontraktsvård.
Källan i trådstarten, Hallands Nyheter, är låst men även Svt har tagit upp händelsen:
Citat:
Chefen stoppades tidigare i oktober längs E6 i Kungsbacka kommun med en alkoholkoncentration på 0,87 milligram alkohol per liter blod. Det motsvarar ungefär 1,7 promille. Brottet bör enligt åtalet betraktas som grovt [...] Förhandlingarna börjar i december.
Hur kan 0,87 milligram alkohol per liter blod motsvara 1,7 promille? Vad jag förstår är "1 promille" = 1 gram alkohol per kg blod. Enligt SVT väger 1954 liter blod 1 kg, eller hur skall det tolkas?
”Den högt uppsatta kommunala chefen som åtalats för grovt rattfylleri stoppades på E6 med 1,7 promille alkohol i blodet. Personen erkände brott i polisförhör, men berättade aldrig om händelsen för sin arbetsgivare.
– Det är anmärkningsvärt att man inte meddelat oss om att detta har hänt, säger personaldirektören på Varbergs kommun.”
….
”– Jag fick reda på det precis, för en och en halv timme sedan, kommenterade den åtalades ansvarige chef vid 15-tiden på torsdagen.”