2024-10-30, 12:32
Medlem
Varje gång någon skadar sig på arbetet uppmuntras denna att göra arbetsskadeanmälan för ”du kan få problem senare i livet och då ska det finnas dokumenterat”. Jag undrar vad det är man ens kan få tack vare att det är dokumenterat?

Jag själv har en gammal arbetsskada som fortfarande påverkar mig negativt många år senare. Jobbar ej kvar där. Vad har jag för nytta av att den finns registrerad? Genuin fråga alltså.
Citera
2024-10-30, 12:43
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Varje gång någon skadar sig på arbetet uppmuntras denna att göra arbetsskadeanmälan för ”du kan få problem senare i livet och då ska det finnas dokumenterat”. Jag undrar vad det är man ens kan få tack vare att det är dokumenterat?

Jag själv har en gammal arbetsskada som fortfarande påverkar mig negativt många år senare. Jobbar ej kvar där. Vad har jag för nytta av att den finns registrerad? Genuin fråga alltså.

Det handlar om att man ska kunna härleda framtida besvär till möjlig orsak.. Eller alltså, bevisning om man så vill. Sen kanske försäkringsbolagen har synpunkter på arbetsmiljön där skadan skedde osv.
Citera
2024-10-30, 12:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Du ska väl också anmäla skadan till ditt försäkringsbolag och finns den då där i rullarna så kan du 25 år senare när du inte kan jobba längre härröra det till arbetsskadan och då få lite extra pengar.
Citera
2024-10-30, 14:50
Medlem
Citat:

Har du fått ersättning för den?
Citera
2024-10-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du fått ersättning för den?
Bara för tiden jag var sjukskriven de veckorna och läkarbesöken då.
Citera
2024-10-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du ska väl också anmäla skadan till ditt försäkringsbolag och finns den då där i rullarna så kan du 25 år senare när du inte kan jobba längre härröra det till arbetsskadan och då få lite extra pengar.

Det pajar ju för mig även nu.
Citera
2024-10-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det handlar om att man ska kunna härleda framtida besvär till möjlig orsak.. Eller alltså, bevisning om man så vill. Sen kanske försäkringsbolagen har synpunkter på arbetsmiljön där skadan skedde osv.
Och då händer vad? Har nämnt det flera gånger när jag sökt vård och får ett ”jaha”. Arbetsplatsen existerar inte längre på samma vis som då. Stadsdelen upplöst (på den tiden var Göteborg indelat i många små stadsdelar), chef borta, brukaren som orsakade skadan ingen aning om personen lever eller ej osv.
Citera
2024-10-30, 19:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det pajar ju för mig även nu.

Har du anmält det till försäkringsbolaget? Brukar vara ett eller två år innan de betalar ut ersättning och då efter en läkarundersökning, sen tittar de över vilken invalidgrad du har och man får pengar för det.

Får man sen värre problem framöver beroende av skadan så kan du säkert få mer men vet ej vilka regler som gäller där.
Citera
2024-10-30, 21:15
Medlem
Citat:
Har du anmält det till försäkringsbolaget? Brukar vara ett eller två år innan de betalar ut ersättning och då efter en läkarundersökning, sen tittar de över vilken invalidgrad du har och man får pengar för det.

Får man sen värre problem framöver beroende av skadan så kan du säkert få mer men vet ej vilka regler som gäller där.

Ja, det är anmält till försäkringsbolaget och Afa. Får kontakta dom igen då.
Citera
2024-10-30, 21:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, det är anmält till försäkringsbolaget och Afa. Får kontakta dom igen då.

Gör så, lycka till.
Har du gjort en läkarundersökning när skadan inträffade?
Citera
2024-10-31, 16:18
Medlem
Citat:
Gör så, lycka till.
Har du gjort en läkarundersökning när skadan inträffade?

Jajemän och ett par kort därefter samt sjukgymnastik. Det som talar mot mig nu enligt försäkringsbolaget är att jag inte har fortsatt uppsöka läkare långt senare. Har inte riktigt sett någon anledning till det. Har istället gått till osteopat & massörer och ätit receptfri smärtlindrande. Vet ju liksom att ett besök till typ vårdcentralen bara hade lett till ”ta lite naproxen” så har inte sett någon poäng med det och program från sjukgymnast hade jag ju kvar..
Citera
2024-10-31, 22:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jajemän och ett par kort därefter samt sjukgymnastik. Det som talar mot mig nu enligt försäkringsbolaget är att jag inte har fortsatt uppsöka läkare långt senare. Har inte riktigt sett någon anledning till det. Har istället gått till osteopat & massörer och ätit receptfri smärtlindrande. Vet ju liksom att ett besök till typ vårdcentralen bara hade lett till ”ta lite naproxen” så har inte sett någon poäng med det och program från sjukgymnast hade jag ju kvar..

Som sagt, ingen aning hur det funkar med den typen av skador men varför inte kontakta ditt försäkringsbolag och prata med dem.
Gör din skada att du inte kan arbeta 100%?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in