2024-10-29, 03:40
Medlem
Ja, vilken är egentligen den mest pålitliga hemsida för att kolla betyg på spel? När det kommer till film och serier så är ju det uppenbara svaret (Enligt mig) Imdb. Med böcker och serietidningar, Goodreads. Men gällande tv spel så tycks det tydligen inte vara lika enkelt att bara välja ut ett ställa att förhålla sig till. Har tidigare gått efter metacritic men tycker att deras betyg är väldigt ojämna, många skitspel som har för högt och en massa bra som har dåligt. Sen så kan betyg för samma spel skilja sig enormt emellan konsoler när det egentligen inte är nån skillnad. Ett spel på pc kan ha topp betyg medan samma lir på ps5 kan ha sumpigt. Finner det konstigt, speciellt när det knappt är nån skillnad mer än en gnutta bättre grafik på pc versionen.

Har testat ign men känns som om det rankar nästintill varje spel högt, även skitspel med värdelösa kontroller, kamera osv. Skulle Overlord spelen vara värt 8? Knappast.

Vilken sida går ni efter när ni ska kontrollera om ett spel är värt att lägga ner tid på eller inte? Eller kollar ni bara massa reviews, youtube videos osv?
Citera
2024-10-29, 03:53
Medlem
kraftfoders avatar
Youtube. Skriv in spelet du söker där så får du upp en massa.
Citera
2024-10-29, 05:39
Medlem
Använde gamespot för många år sedan, var bra då. Idag vet jag inte.

Uppenbarligen kan omdömen köpas. Typ som när fast n furious X hade mängder av 10/10-omdömen på IMDb för att få upp snittet som annars nog varit 2.x/10... IMDb är mao nonsens dessa dagar (eftersom du nämnde det), massor av skräp som lyfts upp där.

YouTube för att kolla hur spel ser ut, sök på spelet + gameplay eller listor med "best (category) games 2024)" och liknande har jag nog använt om jag sökt något på senare år.
Citera
2024-10-29, 07:58
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abaluss
Har testat ign men känns som om det rankar nästintill varje spel högt, även skitspel med värdelösa kontroller, kamera osv. Skulle Overlord spelen vara värt 8? Knappast.

IGN har tappat mitt förtroende sen de gav Alien Isolation, ett av världshistoriens bästa spel, 5.9 i betyg för att det var för svårt. Jävla nollor.
Citera
2024-10-29, 08:43
Medlem
One2Manys avatar
Det handlar väl mindre om vilken sida utan mer om recensent. Hittar man någon vars åsikter överensstämmer med ens egna principer så brukar det bli bra.

Jag själv brukar kolla Before You Buy på YT, tycker de ger en rättvis bild av spel.

Eller så kan man lyssna på jubelidioterna på FZ som gav CyberRunk 2077 10/10 på lanseringsdagen.
Citera
2024-10-29, 19:10
Medlem
Elementarts avatar
Någon särskild konsol du efterfrågar till? Problemet idag är att så många spelsajter har anställt en massa aktivister eller att de bra betyg till spel som de gör reklam för. Opencritic kanske kan ge en inblick: https://opencritic.com/ Annars får man nog vända sig till youtube.
Citera
2024-10-31, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
IGN har tappat mitt förtroende sen de gav Alien Isolation, ett av världshistoriens bästa spel, 5.9 i betyg för att det var för svårt. Jävla nollor.

Haha va? Knappast att svårighetsgraden på ett spel påverkar helheten så pass

Min upplevelse med den sidan har dock alltid varit att spel rankas för högt.
Citera
2024-12-06, 02:06
Medlem
sebastian_s avatar
Metacritic+ Youtube för spel. Försöker även lista ut om betygen dras upp eller ner av politiska skäl. Space Marine 2 och Stellar Blade kan man exempelvis lägga till ett par poäng på.

Jag tycker att det här funkar bra. Många spel är överskattade men man ser snabbt på youtube om de är något för mig.
Citera
2024-12-06, 03:29
Medlem
Ferhs avatar
Att kolla på Metacritic är väl hyfsat pålitligt så länge man enbart kollar på User Score. Att enbart kolla på betyg säger ju däremot sällan så mycket, eftersom ett spel man tycker är superbra kan ha lågt betyg, medan ett spel man tycker är dåligt har högt betyg. För handlar ju om vad man gillar och så, så vissa kan ge ett spel lägre betyg på grund av anledningar som man själv gillar, och tvärtom.

Typ folk som ger Elden Ring 0/10 i betyg och klagar på att det inte finns nått easymode och att de går vilse och enbart springer runt i cirklar.

Därför så är det bästa att bara kolla på gameplay och själv avgöra om man gillar ett spel eller inte. Eller lyssna på någon som man vet har samma smak som en själv för vad som är bra/dåligt.
Citera
2024-12-07, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Metacritic+ Youtube för spel. Försöker även lista ut om betygen dras upp eller ner av politiska skäl. Space Marine 2 och Stellar Blade kan man exempelvis lägga till ett par poäng på.

Jag tycker att det här funkar bra. Många spel är överskattade men man ser snabbt på youtube om de är något för mig.

Metacritic är väl vad jag använder mig av också men tycker det känns märkligt när betygen kan variera så på samma spel beroende på konsol när skillnaden är minimal. Ett spel på pc kan få bra betyg på metacritic medan samma spel på ps5 kan få dåligt, och då har jag testat båda versionerna och utöver en aning snyggare grafik så är spelen identiska. Varit med om många sådana fall.

Trist också om företag köper sig till bättre betyg samt om politik och pk maffian påverkar betygen. Man vill ju ha något som man känner att man kan lita på och känna sig bekväm med.
Citera
2024-12-07, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Att kolla på Metacritic är väl hyfsat pålitligt så länge man enbart kollar på User Score. Att enbart kolla på betyg säger ju däremot sällan så mycket, eftersom ett spel man tycker är superbra kan ha lågt betyg, medan ett spel man tycker är dåligt har högt betyg. För handlar ju om vad man gillar och så, så vissa kan ge ett spel lägre betyg på grund av anledningar som man själv gillar, och tvärtom.

Typ folk som ger Elden Ring 0/10 i betyg och klagar på att det inte finns nått easymode och att de går vilse och enbart springer runt i cirklar.

Därför så är det bästa att bara kolla på gameplay och själv avgöra om man gillar ett spel eller inte. Eller lyssna på någon som man vet har samma smak som en själv för vad som är bra/dåligt.

Själv så är jag emot att betygsätta någonting beroende på personlig smak utan betyg ska vara baserat på saker som generellt höjer eller sänker. I spelformat så kan det röra sig om sunkiga kontroller, värdelös kamera osv. Med film, dåligt skådespel, pacing osv.
Citera
2024-12-07, 22:20
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abaluss
Metacritic är väl vad jag använder mig av också men tycker det känns märkligt när betygen kan variera så på samma spel beroende på konsol när skillnaden är minimal. Ett spel på pc kan få bra betyg på metacritic medan samma spel på ps5 kan få dåligt, och då har jag testat båda versionerna och utöver en aning snyggare grafik så är spelen identiska. Varit med om många sådana fall.

Trist också om företag köper sig till bättre betyg samt om politik och pk maffian påverkar betygen. Man vill ju ha något som man känner att man kan lita på och känna sig bekväm med.
Man måste alltid justera. Även på IMDB. Det är ändå extremt mycket bättre än hur det var för 30 år sen när 2-3 journalister hade all makt.

Komedier och ungdomsfilmer har exempelvis alltid klart lägre betyd än thrillers. Serier har alltid 1 poäng högre än filmer. Man lär sig allt sådant snabbt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in