2024-10-28, 07:31
Medlem
Har sett i tråden om medicinsk cannabis som går att få av patienter med bland annat svår kronisk smärta som testat allt.. verkligen allt.

Nu ser jag att en del dissar Aurea care för deras CBD / THC olja är av formen ”Isolat” och den andra kliniken ger ”fullspektrum” vilket sägs vara mycket bättre.

Kan någon förklara för mig skillnaden? Och varför ska fullspektrum hjälpa bättre än isolat?
Citera
2024-10-28, 08:21
Medlem
"Fullspektrum" innebär att man har extraherat en planta, och då får man med hela spektret av cannabinoider och andra aktiva ämnen. Alltså inte bara THC, eller CBD.

Sk "isolat" innebär att det innehåller endast en enda cannabinoid.

Tex så innehåller Dronabinol (isolat) syntetisk THC som enda aktiva ingrediens. Och munsprejen sativex är ett fullspektrum som innehåller både THC och CBD plus övriga ämnen från plantan, dvs andra cannabinoider och terpener (och allt vad det nu är).

Sativex kan man få av en vanlig svensk läkare om man har rätt diagnoser och utredningar, men det ingår inte i högkostnadsskyddet. Även Horstedskliniken i Danmark använder en munspray som är fullspektrum och innehåller både THC och CBD.

Aureumkliniken kör väl med två separata isolat (ett för THC och ett för CBD), som dom kan förskriva inom högkostandsskyddet på nåt sätt. Och det brukar (enl uppgift - är inte patient själv) räcka med att ha någon diagnostiserad smärtproblematik.

Sen finns det flera cb-kliniker, men jag känner inte till hur dessa jobbar.

EDIT: Varför är fullspektrum bättre? Vet inte, men det är typ allmänt känt att "ingen" väljer isolat före fullspektrum, om de får möjligheten att välja. Man brukar väl kalla det för entourage-effekt. Men man vet som sagt inte exakt hur växtämnena interagerar tillsammans.

THC-isolat är tex välkänt för att både "funka sämre" och ge fler biverknningar, tex ångest och illamående. Dronabinol (THC-isolat) tex var ett av de första läkemedlen som godkändes (mot cancer- och HIV-illamående), men den blev aldrig nån höjdare därför att patienterna fick bättre effekt av att äta eller röka fullspektrum.
Senast redigerad av busy-signal 2024-10-28 kl. 08:34.
Citera
2024-10-28, 08:37
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
"Fullspektrum" innebär att man har extraherat en planta, och då får man med hela spektret av cannabinoider och andra aktiva ämnen. Alltså inte bara THC, eller CBD.

Tex så innehåller Dronabinol (isolat) syntetisk THC som enda aktiva ingrediens. Och munsprejen sativex är ett fullspektrum som innehåller både THC och CBD plus övriga ämnen från plantan, dvs andra cannabinoider och terpener (och allt vad det nu är).

Sativex kan man få av en vanlig svensk läkare om man har rätt diagnoser och utredningar, men det ingår inte i högkostnadsskyddet. Även Horstedskliniken i Danmark använder en munspray som är fullspektrum och innehåller både THC och CBD.

Aureumkliniken kör väl med två separata isolat (ett för THC och ett för CBD), som dom kan förskriva inom högkostandsskyddet på nåt sätt. Och det brukar (enl uppgift - är inte patient själv) räcka med att ha någon diagnostiserad smärtproblematik.

EDIT: Varför är fullspektrum bättre? Vet inte, men det är typ allmänt känt att "ingen" väljer isolat före fullspektrum, om de får möjligheten att välja. Man brukar väl kalla det för entourage-effekt. Men man vet som sagt inte exakt hur växtämnena interagerar tillsammans.

THC-isolat är tex välkänt för att både "funka sämre" och ge fler biverknningar, tex ångest och illamående. Dronabinol (THC-isolat) tex var ett av de första läkemedlen som godkändes (mot cancer- och HIV-illamående), men den blev aldrig nån höjdare därför att patienterna fick bättre effekt av att äta eller röka fullspektrum.

Beror ju helt på vad man har för problem. "Cannabis" som medicin blir så missvisande när det är tusentals olika cannabinoider, terpener och massa annat som kan användas på helt olika sätt.

Lite skillnad om du har ms eller epilepsi liksom.
Citera
2024-10-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Beror ju helt på vad man har för problem. "Cannabis" som medicin blir så missvisande när det är tusentals olika cannabinoider, terpener och massa annat som kan användas på helt olika sätt.

Lite skillnad om du har ms eller epilepsi liksom.

Min avsikt var väl främst att beskriva skillnaderna mellan "fullspektrum" och "isolat". Sen beskrev jag vad jag har hört anekdotiskt om varför sk isolat inte har fått så bra rykte.

Men känner du till nåt specifikt där det brukar funka bättre med sk isolat? Jag gör inte det, men jag är ingen expert som hänger med i forskningsfronten. Bara en lekman med ett antal års erfarenhet och intresse.

EDIT: Förresten jag borde såklart dela min personliga erfarenhet också. Jag tyckte Horsteds munspray (fullspektrum, THC + CBD) var bra, men svag och dyr, så jag är inte längre patient där. Den gav mig ärligt talat en bättre effekt än jag får när jag röker, nyktrare. Sökte för depression och ADHD, fick ett recept som det stod "nervsmärtor" på.

Sen har jag bekanta som behandlar smärta med isolaten från Aureum. Och dom verkade visserligen väldigt nöjda också. Dock var det ett par år sedan jag pratade med dem , så rutinerna och tillgången på preparat kanske ser annorlunda ut nu.
Senast redigerad av busy-signal 2024-10-28 kl. 09:14.
Citera
2026-01-30, 13:47
Medlem
Skulle verkligen vilja varna för Aurea Care.
Ett par riktiga skojare.
Det går inte avboka besök vare sig via mail eller telefon. Då har dom missat det, sen debiteras Du med 1800:-
Känns lika seriöst som pyramidspel eller telefonförsäljare.
Vänd Er till någon annan.
Dessa är en skam för en bransch som bör bygga på ärlighet för att på sikt kunna skapa tillit och legitimitet i detta kontroversiella och stigmatiserande område.
Citera
2026-01-30, 14:19
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lioninacoma
Skulle verkligen vilja varna för Aurea Care.
Ett par riktiga skojare.
Det går inte avboka besök vare sig via mail eller telefon. Då har dom missat det, sen debiteras Du med 1800:-
Känns lika seriöst som pyramidspel eller telefonförsäljare.
Vänd Er till någon annan.
Dessa är en skam för en bransch som bör bygga på ärlighet för att på sikt kunna skapa tillit och legitimitet i detta kontroversiella och stigmatiserande område.

Alltså om du kan bevisa att du mailat dom så är det ju bara att vägra att betala och informera dom om varför.
Citera
2026-02-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Alltså om du kan bevisa att du mailat dom så är det ju bara att vägra att betala och informera dom om varför.

Gjort. Får SMS dagligen om återbetalning
Citera
2026-02-12, 07:17
Medlem
Citat:

Apl-oljorna är semisyntetiska och är extrakt gjorda på bedrocans plantor Jack Herer.
Citera
2026-02-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Apl-oljorna är semisyntetiska och är extrakt gjorda på bedrocans plantor Jack Herer.

Tack för info 👍

Men om det är extrakt från plantor så är det väl inte semisyntetiskt? Eller har jag missförstått innebörden kanske.
Citera
2026-02-12, 15:49
Medlem
Citat:
Tack för info 👍

Men om det är extrakt från plantor så är det väl inte semisyntetiskt? Eller har jag missförstått innebörden kanske.
Semisyntetiskt är det när ett specifikt ämne extraheras från en planta. Det är en process som sker i labratorium med andra kemikalier.
Citera
2026-02-13, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Semisyntetiskt är det när ett specifikt ämne extraheras från en planta. Det är en process som sker i labratorium med andra kemikalier.

Nej då har du missförstått. Semisyntetiskt är när man tar en naturprodukt och gör om strukturen kemiskt.

Exempelvis så är morfin fortfarande en naturprodukt fast det krävs kemi för att extrahera och separera den från opiumplantan. Heroin som tillverkas från morfin är däremot semisyntetiskt.

Trist att du som vanligt uttalar dig tvärsäkert om saker som du uppenbarligen har väldigt dålig koll på.
Citera
2026-02-13, 08:23
Medlem
Citat:
Nej då har du missförstått. Semisyntetiskt är när man tar en naturprodukt och gör om strukturen kemiskt.

Exempelvis så är morfin fortfarande en naturprodukt fast det krävs kemi för att extrahera och separera den från opiumplantan. Heroin som tillverkas från morfin är däremot semisyntetiskt.

Trist att du som vanligt uttalar dig tvärsäkert om saker som du uppenbarligen har väldigt dålig koll på.
För att jag har pratat direkt med apl om detta. Du kan skriva till deras kundtjänst och fråga du också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in