Citat:
Ursprungligen postat av
ProGBG
Jag funderar på lägga till personlig tränare till mitt årskort som jag kan göra på mitt gym.
Egentligen har jag inte råd just nu så det kommer bli tufft om jag gör det men jag har ett mål att komma form till sommaren, för mig är det extremt viktigt.
Just nu är jag nog världens klenaste. Jag klarade knappt 2 knäböj med stången så ni förstår hur klen jag verkligen är. När jag skulle ta fler så gick det inte göra djupare för då kom jag inte upp igen. Hela tekniken försvann också, jag gjorde också knäböj men jag vet inte om det har någon effekt alls så därför vill jag använda min PT tid till just knäböj och marklyft som är 2 av dom viktigaste träningsmomenten enligt mitt tycke. Dessa två delar komma definitivt göra så att jag kommer i form vs maskiner som visligen också kommer göra mig stark men jag tror att skillnaden är enorm.
Att jag kommer bli starkare själv, kommer jag givetvis klara. Det råder ingen tvivel men jag funderar på om jag når vägen dit snabbare med någon som övervakar mina framsteg och teknik. Är det värt det att leva snålt på vägen. Hur mycket framsteg kommer jag nå med en PT vs det jag gör själv?
Om jag gör det själv så kanske jag når 70% av min potential vs En PT som kanske få mig att nå 100%?
Vad tror ni?
Ska du välja PT ska du göra noggrann undersökning.
Du ska gå på personlighet och kunskap och inte på hur stor och biffig personen är.
Det är ofta de stora bolatorskarna till PT inte kan lära ut för de gör bara som de själva gör. De kan inte förklara teknik och utföranden ordentligt utan du ska köra sjukt tungt och göra som de tycker. Oavsett din bakgrund.
Det är inget fel att ta en mindre tränad PT som har bra utbildning och bra bakgrund. Men framförallt någon som bryr sig.
Men du måste också tänka på varför du ska betala mkt pengar för en PT? För att känna att du har betalat och nu ska du träna? Få ett schema?
Det är så otroligt vanligt att få standardscheman och du betalar dyra pengar för det.
Om en PT ska kännas trovärdig när du har konsultationsmötet så ska denna dels prata med dig om din historik.
Har du någon sjukdom?
Har du några skador?
PTn ska göra en screening på dig för att själva se och avgöra din hållning, muskelbalans och vad dina styrkor och svagheter är. Det ska du inte betala för.
Sen kommer PTn så klart försöka sälja in men du får en känsla om det är sälj eller på riktigt.
Du bör också lämna in en matdagbok till PTn, och han ska be om det annars är det inte seriöst.
Finns många tips att ge men dessa tycker jag är grunden till om du ska ta en PT eller inte.
och ta INTE en pt från gymkedjor utan ta en privat som du själv känner kan passa dig.
Någon PT på gymkedjor kommer trycka på stora paket med många timmar. SATS utbildar sina PT att sälja och skita i utförande och teknik. men om du mot förmodan ändå tar en från tex SATS se till att ta någon på nivå 3 och uppåt.