2024-10-28, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag funderar på lägga till personlig tränare till mitt årskort som jag kan göra på mitt gym.
Egentligen har jag inte råd just nu så det kommer bli tufft om jag gör det men jag har ett mål att komma form till sommaren, för mig är det extremt viktigt.
Just nu är jag nog världens klenaste. Jag klarade knappt 2 knäböj med stången så ni förstår hur klen jag verkligen är. När jag skulle ta fler så gick det inte göra djupare för då kom jag inte upp igen. Hela tekniken försvann också, jag gjorde också knäböj men jag vet inte om det har någon effekt alls så därför vill jag använda min PT tid till just knäböj och marklyft som är 2 av dom viktigaste träningsmomenten enligt mitt tycke. Dessa två delar komma definitivt göra så att jag kommer i form vs maskiner som visligen också kommer göra mig stark men jag tror att skillnaden är enorm.

Att jag kommer bli starkare själv, kommer jag givetvis klara. Det råder ingen tvivel men jag funderar på om jag når vägen dit snabbare med någon som övervakar mina framsteg och teknik. Är det värt det att leva snålt på vägen. Hur mycket framsteg kommer jag nå med en PT vs det jag gör själv?
Om jag gör det själv så kanske jag når 70% av min potential vs En PT som kanske få mig att nå 100%?

Vad tror ni?

Om du gör det själv så når du kanske 0-50%. Med hjälp där du får träningsprogram var 4e månad: 50-80%.
Citera
2024-10-28, 07:24
Medlem
ValkPaddas avatar
Tycker inte att en vanlig PT har något att komma med jämfört med att börja träna på ett byggargym eller atletklubb.

Där får du massvis med ovärdelig hjälp gratis.
Citera
2024-10-28, 08:07
Medlem
blobben!!!s avatar
Fortsätt att köra tvåor tills du känner att du klarar en tredje, sedan fortsätter du och bygger på mer allt eftersom. Fråga någon som ser trevlig och erfaren ut om du har bra teknik, så har du sparat dig en slant på PTn. De flesta som inte är småkukade gnälltanter har inga problem med att hjälpa en nybörjare.

Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Ett knäböj ska inte vara mer än 90 grader.

Om du aldrig styrketränat förr så är en PT en jättebra investering. PTn kommer se till att du utför övningarna korrekt, vilket är typ det viktigaste för att undvika skador när man börjar lasta på vikter.

Att sitta och titta på träningsvideos på internet och sen försöka applicera det på sig själv som nybörjare låter som ett väldigt bra sätt att skada sig på, så lyssna inte på såna råd.

En PT ser ju dig från en annan vinkel än POV, och har dessutom kunskap om hur en övning ska göras korrekt och kan snappa upp på en gång om något ser galet ut. Ibland räcker det med små vinklar för att en övning ska bli skadlig, som t.ex. att gå ner över 90 grader i ett knäböj med vikter på stången.
Vem har sagt det där? Någon PT på Friskis&Svettis? Tränar du för t.ex. tyngdlyftning så kör du "ass to grass" där du går så djupt som möjligt. Kör du styrkelyft så skall höften gå djupare än knäna, alltså är en godkänd böj djupare än 90 grader. Många fel orsakar skador, men djupet än inte en av dem.
Citera
2024-10-28, 08:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vad tror ni?
Spara pengarna och googla och fråga några på gymmet om du har ont om stålar.
Eller lägg till en timme PT för genomgång av de viktigaste övningarna
Citera
2024-10-28, 08:53
Medlem
Citat:
Jag funderar på lägga till personlig tränare till mitt årskort som jag kan göra på mitt gym.
Egentligen har jag inte råd just nu så det kommer bli tufft om jag gör det men jag har ett mål att komma form till sommaren, för mig är det extremt viktigt.
Just nu är jag nog världens klenaste. Jag klarade knappt 2 knäböj med stången så ni förstår hur klen jag verkligen är. När jag skulle ta fler så gick det inte göra djupare för då kom jag inte upp igen. Hela tekniken försvann också, jag gjorde också knäböj men jag vet inte om det har någon effekt alls så därför vill jag använda min PT tid till just knäböj och marklyft som är 2 av dom viktigaste träningsmomenten enligt mitt tycke. Dessa två delar komma definitivt göra så att jag kommer i form vs maskiner som visligen också kommer göra mig stark men jag tror att skillnaden är enorm.

Att jag kommer bli starkare själv, kommer jag givetvis klara. Det råder ingen tvivel men jag funderar på om jag når vägen dit snabbare med någon som övervakar mina framsteg och teknik. Är det värt det att leva snålt på vägen. Hur mycket framsteg kommer jag nå med en PT vs det jag gör själv?
Om jag gör det själv så kanske jag når 70% av min potential vs En PT som kanske få mig att nå 100%?

Vad tror ni?
Om du inte har pengar så har du inte pengar.

Börja med att använda nätet, finns oändligt med information.

Orkar du bara två repitioner med stången så kan du lika gärna göra knäböj med egen kroppsvikt tills att du åtminstone orkar 20 st med bra form under 90 grader.
Kör en period där du gör 100 st knäböj under en dag, varje dag.
Du behöver inte göra 100 på en gång utan gör så många du orkar, vila och fortsätt tills att du fått ihop 100 st.
Detta för att bygga upp en grundstyrka.

Gör rörlighetsträning, dvs inte statisk stretching utan dynamisk.
Vilket innebär övningar där du rör dig.
Senast redigerad av Regnpojken 2024-10-28 kl. 08:56.
Citera
2024-10-28, 09:13
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Ska du välja PT ska du göra noggrann undersökning.

Du ska gå på personlighet och kunskap och inte på hur stor och biffig personen är.
Det är ofta de stora bolatorskarna till PT inte kan lära ut för de gör bara som de själva gör. De kan inte förklara teknik och utföranden ordentligt utan du ska köra sjukt tungt och göra som de tycker. Oavsett din bakgrund.

Det är inget fel att ta en mindre tränad PT som har bra utbildning och bra bakgrund. Men framförallt någon som bryr sig.

Men du måste också tänka på varför du ska betala mkt pengar för en PT? För att känna att du har betalat och nu ska du träna? Få ett schema?

Det är så otroligt vanligt att få standardscheman och du betalar dyra pengar för det.

Om en PT ska kännas trovärdig när du har konsultationsmötet så ska denna dels prata med dig om din historik.

Har du någon sjukdom?
Har du några skador?
PTn ska göra en screening på dig för att själva se och avgöra din hållning, muskelbalans och vad dina styrkor och svagheter är. Det ska du inte betala för.
Sen kommer PTn så klart försöka sälja in men du får en känsla om det är sälj eller på riktigt.

Du bör också lämna in en matdagbok till PTn, och han ska be om det annars är det inte seriöst.

Finns många tips att ge men dessa tycker jag är grunden till om du ska ta en PT eller inte.

och ta INTE en pt från gymkedjor utan ta en privat som du själv känner kan passa dig.
Någon PT på gymkedjor kommer trycka på stora paket med många timmar. SATS utbildar sina PT att sälja och skita i utförande och teknik. men om du mot förmodan ändå tar en från tex SATS se till att ta någon på nivå 3 och uppåt.
Citera
2024-10-28, 10:12
Medlem
Citat:

Vad tror ni?
Om man inte är emot anabola vore de mer effektivt för att bli vältränad. Plus du slipper personen. Annars köp en PT ba
Citera
2024-10-28, 10:48
Medlem
Youtube är fullt med gratis videos om träning och mat, bara börja kolla,

Och kör inte bara knäböj o marklyft om du inte kan lägga på vikt, börja med maskiner och bygg upp en grund styrka, och ät mat, mat i mängder protein så mycket du kan
Citera
2024-10-28, 10:50
Medlem
kalkryggars avatar
Att betala för en PT kan vara det dummaste som finns eller det smartaste som finns. Det beror helt enkelt på vilken PT du köper.

De flesta som jobbar på gym som NW och såna typer av gymkedjor brukar vara ganska slöseri med pengar. Även om det finns några få guldkorn även där.

Rent generellt så skulle jag säga att du bör skippa det. Se till att komma igång med träningen efter guider på Youtube. Det är dock viktigt att du lär dig göra övningarna rätt. När du kommit igång och kört i 3-4 månader så kan du köpa 2-3 lektioner där du och din PT går igenom din träning och PT'n studerar din träning.

Då har du också hunnit läsa på om kost och börjat definiera ditt kostintag. Det kan du också prata med din PT om.

Men det gäller ju då att du köper lektionerna av en bra PT och inte någon tramsa.
Citera
2024-10-28, 10:55
Medlem
Om du redan nu har dåligt om pengar så är PT naturligtvis ett dåligt köp. Jag tycker du ska fortsätta försöka göra knäböj tills du klarar lite mer, om du bara klarar 2 reps med 20kg så så kanske det i ditt fall ger mer att köra helt utan stång och bara mata på så många du kan x3.

Men jag har aldrig hört talas om någon som bara klarar två reps med tom stång förut, men jag tror inte att bränna pengar på en PT är lösningen, utan lösningen är att köra kroppsvikt-reps tills du inte kan mer.
Citera
2024-10-28, 10:57
Medlem
Dålig ide. Jag har haft medlemskap där det gratis ingått 1-2 PT per år och det har aldrig
givit något. Tycker det är svårt störande att någon står och tittar på när jag gör övningar.

Lita på din egen förmåga.
Citera
2024-10-28, 11:08
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Börja med knäböj utan stång, håll armarna utsträckta framför dig och knäpp händerna, böj. Börja med en böj som du sedan utökar till flera och fler och för varje dag så fram med en tom stång och samma sak med den. Utan stång kan du även göra knäböj lite överallt.

Nog fan klarar du det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in