2024-10-27, 17:01
Medlem
orrtupps avatar
Gudagens gubbar.

Tänkte köpa en batteridriven mutterdragare men plötsligt slog det mig att jag ju faktiskt har en kompressor och att tryckluftsdrivna verktyg är rätt billiga.

Problemet är att min kompressor bara är 6 bar och 1,1 hk eller nåt, orkar den driva en mutterknack, kommer ju inte att köra kontinuerligt utan det blir ju bara någon eller några muttrar som ska loss eller fast någon enstaka gång, typ däcksbyte och liknande.

Nå, vad säger ni proffs?
Citera
2024-10-27, 17:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
Varför inte köpa en 220v? Billigare än batteridriven och ska den bara användas till däcksbyte kan man stå ut med sladden, en elsladd är dessutom smidigare än tryckluftslang. Jag har en sju år gammal från biltema, kostade runt 400:- när jag köpte den och den fungerar hur bra som helst, har även lossat någon gammal centrummutter med den.

En "liten" kompressor räcker bra om det är korta blås man är ute efter, jag har punktblästrat med min 6 liters, iofs på 8 bar, den ligger på 1200watt så den fyller relativt snabbt men vid blästring var det ändå enerverande, men det gick utan problem.
Citera
2024-10-27, 17:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Varför inte köpa en 220v? Billigare än batteridriven och ska den bara användas till däcksbyte kan man stå ut med sladden, en elsladd är dessutom smidigare än tryckluftslang. Jag har en sju år gammal från biltema, kostade runt 400:- när jag köpte den och den fungerar hur bra som helst, har även lossat någon gammal centrummutter med den.

En "liten" kompressor räcker bra om det är korta blås man är ute efter, jag har punktblästrat med min 6 liters, iofs på 8 bar, den ligger på 1200watt så den fyller relativt snabbt men vid blästring var det ändå enerverande, men det gick utan problem.
En med sladd är ju ett alternativ men jag är också sugen på ett tryckluftsdrivet spärrskaft och såna finns ju inte som sladdalternativ.
Citera
2024-10-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Gudagens gubbar.

Tänkte köpa en batteridriven mutterdragare men plötsligt slog det mig att jag ju faktiskt har en kompressor och att tryckluftsdrivna verktyg är rätt billiga.

Problemet är att min kompressor bara är 6 bar och 1,1 hk eller nåt, orkar den driva en mutterknack, kommer ju inte att köra kontinuerligt utan det blir ju bara någon eller några muttrar som ska loss eller fast någon enstaka gång, typ däcksbyte och liknande.

Nå, vad säger ni proffs?

Är inget proffs, men vi körde fassans kompressor på 4 bar... men i något fall på vinterdäcken på våren räckte det inte... Och då hade vi en tung jävel till dragare från Jula eller Biltema, ingen proffsgrej liksom.

6 bar tror jag klarar skivan till 99 komma något %... den tusende muttern får man lossa old school.

Typ.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2024-10-27 kl. 21:12.
Citera
2024-10-27, 21:13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är inget proffs, men vi körde fassans kompressor på 4 bar... men i något fall på vinterdäcken på våren räckte det inte...

6 bart tror jag klarar skivan till 99 komma något %
Trycket räcker men storleken på verktyget är avgörande och med större verktyg kommer också högre krav på luftflödet
Citera
2024-10-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Trycket räcker men storleken på verktyget är avgörande och med större verktyg kommer också högre krav på luftflödet

Okej, för litet verktyg. Kompressorn var en större stationär Copco.

Fassan ville bara ladda 4 bar för den skulle hålla längre.

Nu när jag ärvt den kör jag på 7. Och sådan där torsionsfjäder som maxar dragmonetet.

Funkar 100%.

Jag antar att större verktyg har en större area trycket jobbar på? Mer kraft är större flöde?
Citera
2024-10-27, 21:50
Medlem
killawifes avatar
Nej det funkar dåligt.
Citera
2024-10-27, 21:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det ska väl inte behövas något våldsamt för däckbyte?
Bara dumheter detta med att dra hjulbultar så att de inte går att få loss några månader senare....
Trycket räcker till för att knacka upp en mutter men sedan kan flödet medföra , när dragaren väl snurrar på, att kompressorn behöver få lite tid att bygga tryck igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in