Citat:
Ursprungligen postat av
Greatgargamel
Som hundälskare blir man såklart besviken när jag ser hur vissa människor behandlar sina hundar. Att rycka i kopplet, skrika och gapa men framförallt inte ge hunden tillräcklig motion och mental stimulans är både onödigt och skadligt.
Dessutom är det oansvarigt att inte plocka upp efter sin hund eller låta hund fritt attackera andra hundar. För att förbättra situationen för både hundar och människor föreslår jag att vi inför ett hundkörkort. Genom att kräva grundläggande kunskaper om hundträning och djurvälfärd kan vi säkerställa att hundar får de bästa förutsättningarna och att vi får ett mer harmoniskt samspel mellan hundar och människor i våra samhällen.
Det finns för många hundägare idag som inte har tillräcklig kompetens för att vara just hundägare och där man ser att det är hundägaren som blir ledd av hunden men att det borde vara tvärtom.
Det verkar också som att folk tror att de är bättre människor för att de har hund, många ensamma människor skaffar sig hund som sällskap för att det inte finns någon riktig människa som orkar stå ut med dem, tragiskt men sant.
Givetvis är de flesta "bra och vettiga" hundägare men jag vill med detta inlägg på forumet understryka vikten av ett hundkörkort samt att det finns många ”dåliga hundägare” där ute.
Kom gärna med feedback!
Du får bli politiker och lämna in en motion.
Tror du aldrig regeringen har diskuterat något liknande? Kanske de kommit fram till att det inte går i praktiken och de vill inte ekonomisk.
Tycker att körkort för barn skulle vara ett bättre förslag men även där skulle inte samhället acceptera det.