2024-10-27, 11:08
Bannlyst
Som hundälskare blir man såklart besviken när jag ser hur vissa människor behandlar sina hundar. Att rycka i kopplet, skrika och gapa men framförallt inte ge hunden tillräcklig motion och mental stimulans är både onödigt och skadligt.

Dessutom är det oansvarigt att inte plocka upp efter sin hund eller låta hund fritt attackera andra hundar. För att förbättra situationen för både hundar och människor föreslår jag att vi inför ett hundkörkort. Genom att kräva grundläggande kunskaper om hundträning och djurvälfärd kan vi säkerställa att hundar får de bästa förutsättningarna och att vi får ett mer harmoniskt samspel mellan hundar och människor i våra samhällen.

Det finns för många hundägare idag som inte har tillräcklig kompetens för att vara just hundägare och där man ser att det är hundägaren som blir ledd av hunden men att det borde vara tvärtom.

Det verkar också som att folk tror att de är bättre människor för att de har hund, många ensamma människor skaffar sig hund som sällskap för att det inte finns någon riktig människa som orkar stå ut med dem, tragiskt men sant.

Givetvis är de flesta "bra och vettiga" hundägare men jag vill med detta inlägg på forumet understryka vikten av ett hundkörkort samt att det finns många ”dåliga hundägare” där ute.

Kom gärna med feedback!
Citera
2024-10-27, 11:10
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greatgargamel
Som hundälskare blir man såklart besviken när jag ser hur vissa människor behandlar sina hundar. Att rycka i kopplet, skrika och gapa men framförallt inte ge hunden tillräcklig motion och mental stimulans är både onödigt och skadligt.

Dessutom är det oansvarigt att inte plocka upp efter sin hund eller låta hund fritt attackera andra hundar. För att förbättra situationen för både hundar och människor föreslår jag att vi inför ett hundkörkort. Genom att kräva grundläggande kunskaper om hundträning och djurvälfärd kan vi säkerställa att hundar får de bästa förutsättningarna och att vi får ett mer harmoniskt samspel mellan hundar och människor i våra samhällen.

Det finns för många hundägare idag som inte har tillräcklig kompetens för att vara just hundägare och där man ser att det är hundägaren som blir ledd av hunden men att det borde vara tvärtom.

Det verkar också som att folk tror att de är bättre människor för att de har hund, många ensamma människor skaffar sig hund som sällskap för att det inte finns någon riktig människa som orkar stå ut med dem, tragiskt men sant.

Givetvis är de flesta "bra och vettiga" hundägare men jag vill med detta inlägg på forumet understryka vikten av ett hundkörkort samt att det finns många ”dåliga hundägare” där ute.

Kom gärna med feedback!

Ska man betala för det själv om man är hundägare, eller ska det gå på skatten?
Citera
2024-10-27, 11:15
Medlem
"Hundkörkort" är så jävla dumt uttryck. Varför inte "hundtillstånd" eller "hundförarkort".
I vilket fall så ska man självklart inte behöva det. Det finns tillräckligt med helt onödiga saker man behöver certifikat för i det här skitnödiga landet.
Citera
2024-10-27, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ska man betala för det själv om man är hundägare, eller ska det gå på skatten?

Självklart ska man som hundägare betala själv för det!
Citera
2024-10-27, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
"Hundkörkort" är så jävla dumt uttryck. Varför inte "hundtillstånd" eller "hundförarkort".
I vilket fall så ska man självklart inte behöva det. Det finns tillräckligt med helt onödiga saker man behöver certifikat för i det här skitnödiga landet.

Jag kan hålla med om att "hundförarkort" är en bättre beskrivning på namnet. De6t är även detta namn jag kommer använda när jag skickar in detta förslag till regeringen.
Citera
2024-10-27, 11:25
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Självklart ska man som hundägare betala själv för det!
Vad händer om man inte tar hundförarkortet? Blir man fråntagen sin hund då?

Är det någon hundkontrollmyndighet som ska gå runt att kolla alla hundägare så att de har hudförarkortet på sig?

Vad blir det för straff om man har hund men inget hundförarkort?
Citera
2024-10-27, 11:27
Medlem
Rycka i kopplet? Vad menas? Vi försöker koppelträna vår valp, han drar hela tiden. Vi behöver rycka i det för att få honom på rätt spår och belöning. Inte så att lyfts upp ifrån nacken eller tar skada men går ju inte koppelträna annars. Eller tänker du folk som rycker och släpar hunden med kopplet?
Citera
2024-10-27, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Vad händer om man inte tar hundförarkortet? Blir man fråntagen sin hund då?

Är det någon hundkontrollmyndighet som ska gå runt att kolla alla hundägare så att de har hudförarkortet på sig?

Vad blir det för straff om man har hund men inget hundförarkort?

Regeringens förslag kommer vara att alla som har hund ska ha gått en grundutbildning i hundvana innan man får sitt hundförar bevis.

Inget straff mer än böter är väl rimligt.

Detta bevis ska även visas upp som en kvalitets stämpel när någon köper hund från en uppfödare.
Citera
2024-10-27, 11:33
Medlem
Det är konstigt att man inte infört det redan. En licens som man kan bli av med bör införas där det bör ingå utökade delar som man inte får ta direkt utan att man ska visa att man klarar av vara hederlig under den perioden.
Exempel, djur som är lite svårare som blandras och kamphund. Dömda personen för allt från minsta hot och över ska aldrig få tillstånd äga en sån hund.

Länsstyrelsen ska fråntas allt ansvar eftersom att man är otroligt sega och alltid misslyckas med allt kring djurhållning. En ny enhet får ta hand om det och det får aldrig heta att man utrett i två år men inget hänt där man skyller på allt möjligt.
Citera
2024-10-27, 11:43
Avslutad
Obligatorisk hundkurs tycker jag definitivt om det inte är så att man kan intyga att man vuxit upp med hund i åtminstone 10 år.

Sen ska det finnas handläggare som går igenom ens möjligheter att hinna rasta hunden om det är så att man inte är ekonomiskt oberoende eller inte behöver jobba.
Senast redigerad av LosPadres 2024-10-27 kl. 12:05.
Citera
2024-10-27, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Obligatorisk hundkurs tycker jag definitivt om det inte är så att man kan intyga att man vuxit upp med hund i åtminstone 10 år.

Sen ska det finnas handläggare som går igenom ens möjligheter att hinna rasta hunden om det är så att man inte är ekonomiskt beroende eller inte behöver jobba.

Exakt, alldeles för många hundar lämnas idag ensamma i hemmet för lång tid då matte och husse är på jobbet etc…det är negativt för hundens psykiska mående på sikt..
Citera
2024-10-27, 12:13
Medlem
Dinks avatar
Citat:

Kom gärna med feedback!

Du får bli politiker och lämna in en motion.
Tror du aldrig regeringen har diskuterat något liknande? Kanske de kommit fram till att det inte går i praktiken och de vill inte ekonomisk.

Tycker att körkort för barn skulle vara ett bättre förslag men även där skulle inte samhället acceptera det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in