2024-10-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag lägger ner.

Det är bara en känsla av uppgivenhet, en illusion, låt den passera.
Citera
2024-10-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag har berättat att det är en typ av konto för aktier och fonder. Aktie- och Fondkonto.
Jag har gått igenom hela tråden igen och kan inte se att varken du eller någon annan någonsin skulle ha sagt det, nej.
Kapitalförsäkring har flera skrivit om, vilket gjort det tydligt att det är vad som avses med KF, men du har, såvitt jag kan se, aldrig förklarat termen AF.
Har jag fel jag om ursäkt på förhand men jag kan inte hitta det.

Men nu vet jag det iaf då.

Jag trodde det hette courtage (stavning) konto annars? Jag har ett sånt sen decennier tillbaka men har aldrig någonsin haft nåt på det.
Det var när ett av våra statliga bolag skulle säljas ut av högern som jag skaffade det där men jag fick inte köpa några aktier iaf så det bidde inget av det.
Citera
2024-10-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oiiih
tiderna är väl lite dumma med jobb hit dit...uppsägningar hit o dit..har du då pengar ex på konto eller annan förmögenhet...så blir det adjö med det.om det vill sig illa.
Vid soc,
MEN man får BEHÅLLA förmögenhet t ex då man får A-kassa.
Citera
2024-11-01, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit100
Jag har gått igenom hela tråden igen och kan inte se att varken du eller någon annan någonsin skulle ha sagt det, nej.
Kapitalförsäkring har flera skrivit om, vilket gjort det tydligt att det är vad som avses med KF, men du har, såvitt jag kan se, aldrig förklarat termen AF.
Har jag fel jag om ursäkt på förhand men jag kan inte hitta det.

Men nu vet jag det iaf då.

Jag trodde det hette courtage (stavning) konto annars? Jag har ett sånt sen decennier tillbaka men har aldrig någonsin haft nåt på det.
Det var när ett av våra statliga bolag skulle säljas ut av högern som jag skaffade det där men jag fick inte köpa några aktier iaf så det bidde inget av det.
Okej, jag kanske var lite otydlig.

Det du kallar courtage-konto är med största säkerhet AF, Aktie- och Fondkonto. Det deklarerar du först när du säljer, så fram tills dess kan ingen se ditt innehav. Man betalar dock skatt på utdelningar och räntor, så man får se till att inte ha sådana värdepapper. Sedan finns alla aktieägare med i bolagens aktieböcker.

Med ISK (som kom 2012) betalar man istället en årlig schablonskatt på ungefär 1% av innehavet.

Skatteverket har ändrat en del sedan inkomståret 2023, så möjligt att man (offentligt) inte kan se så mycket längre. Och då kan man ju faktiskt ha ett ISK som man betalar årlig skatt på, men som ingen kan se.

Och kanske även AF utan att det syns när du säljer.
Citera
2025-03-19, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit100
Skall börja med att säga att det här inte handlar om att göra något olagligt - inte så vitt jag kan se det iaf?

Jag kommer inom några år få en större summa pengar i arv från en släkting som inte kommer leva för alltid.

Det finns ju varken arvs- eller förmögenhetsskatt längre men jag vill inte att allt och alla skall kunna få kännedom om det här och i Sverige är ju typ allt offentligt.

Så jag funderar på om det finns något lagligt sätt att stoppa de här pengarna i ett konto utomlands eller kanske ett bolag utomlands så de inte är synliga längre?

Observera att det alltså handlar om en klumpsumma och även om de placerades i ett bolag vore inte poängen att det bolaget skulle bedriva någon verksamhet och tjäna några pengar, utan hela poängen vore bara att dölja att jag har den här tillgången.

Såvitt jag kan se det så bryter jag ju inte mot några lagar här för vi har ju som sagt varken arvs- eller förmögenhetsskatt länge.
Men är det möjligt (för en vanlig svensson, utan att betala babiljoner till advokater för avancerade upplägg som om man var en internationell koncern, kanske skall tilläggas)?
Du hatar Moderater över allt annat med dina inlägg i Pensions-tråden (som nu är anmälda) så vill du ha tips för att bete dej precis som en moderat... Snacka om dubbelspel!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in