2024-10-31, 16:34
Medlem
Det är om man måste sälja tillgångar då måste man skatta för det.
Lite lustigt att man ska det men hehe
Senast redigerad av troligengud 2024-10-31 kl. 16:37.
Citera
2024-10-31, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit100
Som jag skrev sist vet jag fortfarande inte vad du menar med "AF".
Tror knappast du syftar på Arbetsförmedlingen.
Jag har berättat att det är en typ av konto för aktier och fonder. Aktie- och Fondkonto.
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är om man måste sälja tillgångar då måste man skatta för det.
Lite lustigt att man ska det men hehe
Det beror på vad det gäller, men jag kan inte komma på att du måste skatta för själva försäljningen, utan i så fall för vinsten.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-31 kl. 17:25.
Citera
2024-10-31, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det jag svarade på var följande, Att jag nämnde AF är för att det är ett exempel där staten där inte har koll på ditt innehav. De har heller ingen koll på dina bankkonton, förutom att de får kontrolluppgift från banken om du gör någon kapitalvinst.

Så staten har inte "stenkoll på varenda krona".

Hur naiv får man bli? Staten vet allt om dina ekonomiska förehavanden. Skulle de behöva mer detaljerad information så har de nu verktyg och juridisk frihet att ta reda på det.
Regimen har slagit järngrepp om hederliga medborgare.
Citera
2024-10-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Hur naiv får man bli? Staten vet allt om dina ekonomiska förehavanden.
Hur skulle de kunna veta det? Min bank har ingen rapportskyldhet vare sig gällande aktier eller sparande, däremot skickar banken kontrolluppgift om jag ska betala skatt på mitt innehav. Och skatt betalar man inte om man inte får ränta, eller säljer värdepapper i AF. Däremot om man har exempelvis ett ISK.
Citat:
Skulle de behöva mer detaljerad information så har de nu verktyg och juridisk frihet att ta reda på det.
Det finns säkert tillfällen då de kan begära in information, som när du söker vissa bidrag. Och givetvis kan Kronofogdemyndigheten ta reda på dina innehav om dina skulder hamnar där.
Citat:
Regimen har slagit järngrepp om hederliga medborgare.
Så känner jag det absolut inte.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-31 kl. 18:09.
Citera
2024-10-31, 18:09
Medlem
oiiihs avatar
tiderna är väl lite dumma med jobb hit dit...uppsägningar hit o dit..har du då pengar ex på konto eller annan förmögenhet...så blir det adjö med det.om det vill sig illa.
Citera
2024-10-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oiiih
tiderna är väl lite dumma med jobb hit dit...uppsägningar hit o dit..har du då pengar ex på konto eller annan förmögenhet...så blir det adjö med det.om det vill sig illa.
Menar du på annat sätt än att personen som har tillgångarna använder dem?
Citera
2024-10-31, 18:27
Medlem
Citat:
Hur skulle de kunna veta det? Min bank har ingen rapportskyldhet vare sig gällande aktier eller sparande, däremot skickar banken kontrolluppgift om jag ska betala skatt på mitt innehav. Och skatt betalar man inte om man inte får ränta, eller säljer värdepapper i AF. Däremot om man har exempelvis ett ISK.
Det finns säkert tillfällen då de kan begära in information, som när du söker vissa bidrag. Och givetvis kan Kronofogdemyndigheten ta reda på dina innehav om dina skulder hamnar där.
Så känner jag det absolut inte.

Precis, de kan begära ut precis allt. Hur du känner är irrelevant i sammanhanget.
Citera
2024-10-31, 18:31
Medlem
Citat:
Precis, de kan begära ut precis allt. Hur du känner är irrelevant i sammanhanget.
Eftersom du i ditt inlägg skrev hur du kände det, så tänkte jag att du kanske var intresserad av att få veta att alla inte känner på samma sätt.

Kan du förklara varför "staten" skulle begära ut precis allt? Jag tänker mig att vissa myndigheter kan begära ut det mesta, under vissa förutsättningar. Som Polis, fogden, Försäkringskassan. Kanske någon mer. Men det är inte samma sak som att myndigheterna vet precis allt om ens tillgångar.
Citera
2024-10-31, 18:42
Medlem
Citat:
Eftersom du i ditt inlägg skrev hur du kände det, så tänkte jag att du kanske var intresserad av att få veta att alla inte känner på samma sätt.

Kan du förklara varför "staten" skulle begära ut precis allt? Jag tänker mig att vissa myndigheter kan begära ut det mesta, under vissa förutsättningar. Som Polis, fogden, Försäkringskassan. Kanske någon mer. Men det är inte samma sak som att myndigheterna vet precis allt om ens tillgångar.

Fakta är ingen känsla. Du rabblar själv upp ett antal myndigheter som har direkt insyn i din ekonomi. Myndigheter är staten och förfogar således redan över informationen. Om du vill kalla det begära ut så gör det.
Citera
2024-10-31, 18:48
Medlem
Citat:
Fakta är ingen känsla. Du rabblar själv upp ett antal myndigheter som har direkt insyn i din ekonomi. Myndigheter är staten och förfogar således redan över informationen. Om du vill kalla det begära ut så gör det.
Nej, jag har inte rabblat upp några företag som har direkt insyn i min ekonomi. Jag har nämnt myndigheter som kan begära utdrag från exempelvis din bank gällande dina innehav i just den banken. Naturligtvis måste de ha skäl för att ta fram sådan information.

Okej, det är fakta att du känner det så. Men det är inte fakta att "Regimen har slagit järngrepp om hederliga medborgare.".
Citera
2024-10-31, 18:56
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte rabblat upp några företag som har direkt insyn i min ekonomi. Jag har nämnt myndigheter som kan begära utdrag från exempelvis din bank gällande dina innehav i just den banken. Naturligtvis måste de ha skäl för att ta fram sådan information.

Okej, det är fakta att du känner det så. Men det är inte fakta att "Regimen har slagit järngrepp om hederliga medborgare.".

Jag skrev att du rabblade upp myndigheter.

Vilka juridiska skyddsmekanismer hindrar staten från att granska din information?
Citera
2024-10-31, 18:59
Medlem
Citat:
Jag skrev att du rabblade upp myndigheter.

Vilka juridiska skyddsmekanismer hindrar staten från att granska din information?
Jag lägger ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in