2024-10-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Rent teoretiskt så skulle nog bildelstillverkarna kunna tillverka styrleder och hjullager och många andra slitagedelar som skulle kunna hålla 30000 mil eller mer om dom ville det, men frågan är väl om det finns någon vinning i det från deras håll. ?

Man blir ju tyvärr lite bedrövad när man har bytt hjullager på bilar som bara har rullat 6-7000 mil och bara är typ 4-5 år gamla.

Faktum är ju att en biltillverkare kan ju lägga en order på 50 tusen hjullager med en viss specifikation.
"Detta stål vill vi ha och si och så här mycket fett ska det vara i lagret" eller "Den här typen av plast vill vi ha i sätet på en styrled och vi vill endast ha 1 gram fett i varje led".

Så visst fasen kan man göra ett planerat åldrande om man vill när man tillverkar bildelar. 🤔
Köpte för många år sedan en något begagnad VW Jetta II.
Efter kort tid havererade båda framhjulslagren.
Beg-garanti på bilen så det åtgärdades på garantin.
Att bli chockad är en överdrift, men jag, gammal Citroenmek, blev VÄLDIGT förvånad över hjullagrens dimensioner och frånvaron av packboxar.
VW verkar på den detaljen vara byggd för kortaste möjliga livslängd = max 5 år och 5.000 mil!

Annat exempel på underdimensionering får man då man jämför JEEP Wrangler med Suzuki Jimny.
Drivaxelknutar, kardanaxelknutar, överfall till knutkors på kardanaxlar, kardanaxlar och i vissa fall drivaxlar är skamligt underdimensionerade på JEEP.
Hjulupphängningarna smidda på Jimny och av folieliknade svartplåt på Wrangler.
Suzuki verkar ha Mercedes G-Wagen 460 och Toyota Land Cruiser som förebilder medans JEEP ??????
Citera
2024-10-26, 16:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olleibyn
För Volvo har gällt 10 år eller 16.000 mil som den period bilens komponenter skall överleva (ej förslitningsdelar som däck/torkare/tändstift/startbatterier/luftfilter o liknande).
Det innebär inte att man siktar på att allt skall rasa vid 16.000 mil - men om provresultat (forcerad provning i bil eller rigg) pekar på att något skulle gå sönder innan dess så gör man en omkonstruktion för att nå målet.
Alla vet att bilar håller längre än så, provmetoderna är också sådana att de motsvarar de "värsta" 10% av förare och miljö. Ingen kör så hårt hela tiden, vilket gör att livslängden i praktiken är mycket längre.

Hur det ser ut idag kan jag inte svara på - troligen ingen större skillnad. Elbilars batterier tror jag man räknar på att de skall ha en viss procent av maxkapaciteten kvar efter denna tid. Har för mig att det var en hyfsat hög procentsiffra - man nyttjar inte batteriernas max.kapacitet just för att förlänga livslängden. Ungefär samma sak som man kan ställa in på sin smartphone 85% är ett bra tak för laddning om man vill att batteriet håller länge.

Du skriver massa saker men helt utan att berätta var du fått informationen ifrån.
Citera
2024-10-26, 16:27
Medlem
Race4fun bedriver något som de kallar för 24h skrotbils/uthållningsrace.
Hade varit lite kul med följande uppställning:

90 tals bil med 30 000 mil på mätaren.
00 tals bil med 20 000 mil på mätaren.
10 tals bil med 10 000 mil på mätaren.
20 tals bil med 0-5000 mil på mätaren.

Sen fullt ös på t.ex Mantorp Park i 24h.
Jag känner mig ganska säker på vilken bil som skulle ha mest strul...
Citera
2024-10-26, 17:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
När det gäller glödlampor så är det ju bevisat att de designades för att inte hålla för evigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel
https://www.youtube.com/watch?v=j5v8D-alAKE
Att glödlampskartellen fanns är jag helt på det klara med, men den rann ju ut i sanden, eller blev den förbjuden, efter några årtionden. Den existerar inte längre. Lika lite existerar det karteller av biltillverkare som håller nere hållbarheten på bilar.
Hade det gått att producera bättre kvalitet för samma pengar hade tillverkare gjort det för att få konkurrensfördelar.
Citera
2024-10-26, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att glödlampskartellen fanns är jag helt på det klara med, men den rann ju ut i sanden, eller blev den förbjuden, efter några årtionden. Den existerar inte längre. Lika lite existerar det karteller av biltillverkare som håller nere hållbarheten på bilar.
Hade det gått att producera bättre kvalitet för samma pengar hade tillverkare gjort det för att få konkurrensfördelar.
Kartellen finns mycket riktigt (formellt) inte idag, men den är ändå ett motexempel på ditt påstående. Och vad säger att det inte finns okända karteller inom andra områden?

Av någon märklig anledning lärde de sig aldrig att producera hållbara glödlampor igen. En kvalificerad gissning säger att även om kartellen formellt upplöstes så var alla lamptillverkare medvetna om att det vore helt poänglöst att öka livslängden, eftersom alla andra direkt skulle följa efter och det skulle vara sämre för samtliga tillverkare.

Din teori är inte allmängiltig. Den fria marknaden tar inte automatiskt fram det bästa hela tiden.
Citera
2024-10-26, 17:22
Moderator
Citat:
Kartellen finns mycket riktigt (formellt) inte idag, men den är ändå ett motexempel på ditt påstående. Och vad säger att det inte finns okända karteller inom andra områden?

Av någon märklig anledning lärde de sig aldrig att producera hållbara glödlampor igen. En kvalificerad gissning säger att även om kartellen formellt upplöstes så var alla lamptillverkare medvetna om att det vore helt poänglöst att öka livslängden, eftersom alla andra direkt skulle följa efter och det skulle vara sämre för samtliga tillverkare.

Din teori är inte allmängiltig. Den fria marknaden tar inte automatiskt fram det bästa hela tiden.
Om det finns pengar att tjäna på att bygga hållbarare bilar så tar marknaden hand om det, det finns ingen efterfrågan på bilar som är bättre än de är idag. Första och andra ägaren får sällan problem och det räcker, om nybilsköpare inte har problem med kvaliteten så återkommer de. Ingen nybilsköpare är intresserad av att betala det dubbla eller mer för att femte ägaren ska slippa problem.
Citera
2024-10-26, 17:28
Avslutad
Citat:
Om det finns pengar att tjäna på att bygga hållbarare bilar så tar marknaden hand om det, det finns ingen efterfrågan på bilar som är bättre än de är idag. Första och andra ägaren får sällan problem och det räcker, om nybilsköpare inte har problem med kvaliteten så återkommer de. Ingen nybilsköpare är intresserad av att betala det dubbla eller mer för att femte ägaren ska slippa problem.
Nu är ju glödlampan nästan utdöd, men det fanns definitivt efterfrågan på hållbarare glödlampor för 20 år sedan, och det var något som gick lätt att lösa. Men det fanns inga pengar att tjäna på det, eftersom det hade minskat försäljningen.
Citera
2024-10-26, 17:31
Moderator
Citat:
Nu är ju glödlampan nästan utdöd, men det fanns definitivt efterfrågan på hållbarare glödlampor för 20 år sedan, och det var något som gick lätt att lösa. Men det fanns inga pengar att tjäna på det, eftersom det hade minskat försäljningen.
Trots det köpte folk gärna lågenergilampor och ledlampor som kostade 4-5 gånger så mycket som vanliga glödlampor, dels för att spara lite energi men framförallt för att de håller längre än vanliga glödlampor. Hur får du ihop det?
Citera
2024-10-26, 17:32
Medlem
Citat:
Öh, nej?

Men du frågade uttryckligen vad som var fel, och jag svarade på det.

Vilket jag heller inte har påstått, eller hur? Saker kan förändras. Men det är ju uppenbarligen lite lustigt hur de aldrig lyckades komma på hur man gjorde innan kartellbildningen. Har du något svar på det?

Alltså, det är nästan lite smått komiskt hur trängd du blir.

Öh… Jag är inte det minsta trängd, var får du det ifrån…?

Det enda jag argumenterar mot är att folk ofta hävdar planned obsolescence till höger och vänster med yviga ordalag och klagar på tillverkarna, fast de generellt sett har dålig koll på fakta och mest bara tycker en massa.
Citera
2024-10-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millmachinist
Plasten i insug, i tråg, i oljesystemet, i kylsystemet, har inte gjort bilen hållbarare snarare lättare att återvinna, vad som händer med plast över tid behöver du inte kalla mig okunnig för, utan det är något som de flesta med lite hjärna vet vad som händer med.

Vem är det som är okunnig sa du? 😂

Du yvar dig med plast, som om det bara fanns en plast, men ”plast” är ett mycket stort område med en massa olika varianter och kvaliteter mer eller mindre lämpliga för olika applikationer.

Med tanke på att jag hållit på med bilar teknik, mekanik i skapligt avancerade former etc etc både på fritid professionellt i yrket, så tror jag nog min erfarenhet och kunskapsnivå inte behöver skämmas jämte din….
Citera
2024-10-26, 17:38
Avslutad
Citat:
Trots det köpte folk gärna lågenergilampor och ledlampor som kostade 4-5 gånger så mycket som vanliga glödlampor, dels för att spara lite energi men framförallt för att de håller längre än vanliga glödlampor. Hur får du ihop det?
Det blir lite spekulerande, men jag skulle gissa att folk helt enkelt var vana vid hur mycket en vanlig glödlampa skulle kosta, men att de var mer ok med att betala ett helt annat pris för "nästa teknik". Det i kombination med att folk dels är beredda att betala en del för vad de tror är bättre för miljön, men framförallt också det du nämner, att de tror att det lönar sig i det långa loppet.

Hur får du ihop att livslängden för glödlampor drastiskt sjönk till ca tusen timmar när kartellen bildades men aldrig återhämtade sig senare?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Öh… Jag är inte det minsta trängd, var får du det ifrån…?

Det enda jag argumenterar mot är att folk ofta hävdar planned obsolescence till höger och vänster med yviga ordalag och klagar på tillverkarna, fast de generellt sett har dålig koll på fakta och mest bara tycker en massa.
Jag får det från att du alltid reagerar på det sättet när du har lite fel. Alla taggar utåt och går till attack, plus förstås att du börjar ignorera obekväma frågor och prata runt ämnet.
Citera
2024-10-26, 17:50
Medlem
Turbaas avatar
Vi ser ju på andrahands värdet på elbilar är katastrof. Vi ser och Op elbilar som är 3-5år Gammla börjar redan ha samma problem som en bil som är 20-30år. Fast gått 3-4 gånger mer.

Känns mer som elbils marknaden är en stor scam för att bolagen skall tjäna stora pengar på bubblan.

Begränsningarna är många redan idag som elbilar har.

Dom är främst inte skapade för varierande klimat eller långtids användande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in