2024-10-25, 01:06
Medlem
Boguslaws avatar
Hej,
Så om alla svenskar skulle göra aktiva val i premiepensionen, t.ex. välja den fonden som har bäst avkastning senaste 5 åren och sen uppdatera sitt val varje 3 månader. Då skulle vi alla bli rikare. Så varför skiter majoriteten i att välja PPM fond aktivt? Hur ska vi hjälpa dem och oss samtidigt?

P.s. Man kan spara ihop miljoner till sin pension på PPM systemet: https://sparklubben.se/sparrebellen/128/
Senast redigerad av Boguslaw 2024-10-25 kl. 01:08.
Citera
2024-10-25, 04:43
Medlem
StudiumValors avatar
Detta är reklam för Spiltan.
vad andra aktörer har för avkastning framgår inte.
Inte heller vilken avkastning Spiltan har framöver
Citera
2024-10-25, 06:14
Medlem
Historisk avkastning är inte samma sak som framtida avkastning.
Citera
2024-10-25, 09:34
Medlem
Trodde Såfa gick ganska bra?
Citera
2024-10-25, 09:52
Medlem
Boguslaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Detta är reklam för Spiltan.
vad andra aktörer har för avkastning framgår inte.
Inte heller vilken avkastning Spiltan har framöver
Nej det är det inte. Det såg ut som kloka ord på den där länken bara. Att man kan tjäna pengar på börsen.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Historisk avkastning är inte samma sak som framtida avkastning.
Ja men det är ju så enkelt att tjäna pengar. Man ser ju vilken fond som gått upp mest de senaste 5 åren och sen så investerar man i den. Det är ofta stora populära företagsaktier i sådana fonder. Företag som inte går omkull särskilt lätt. Sen så byter man fond när en annan tar förstaplatsen (gått upp mest senaste 5 års tiden i procent).

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Trodde Såfa gick ganska bra?
Bättre än inget fast vi ska ha mer, för att ha det lyxigare!
Citera
2024-10-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boguslaw

Bättre än inget fast vi ska ha mer, för att ha det lyxigare!

Jag har fått för mig att det gått bättre för de passiva Såfa-väljarna än för snittet av de som väljer faktiskt.

Såfa har ju en liten hävarm genom belåning, det är en bra fond.
Citera
2024-10-25, 11:07
Medlem
Citat:
Jag har fått för mig att det gått bättre för de passiva Såfa-väljarna än för snittet av de som väljer faktiskt.

Visst är det så, att få väsentligt större avkastning än så är mer tur (och risk) än skicklighet.
Citera
2024-10-25, 11:13
Avstängd
Citat:

Tror det även finns en annan poäng - skulle tro att SÅFA har jättebra räntevillkor på
löspengar - de som deponerar pengar hos Kronofogden får jättebra räntor - läs sådan
deposion är ofta efter förlust vid överklagande o nettomellanskillnaden blir förhållandevis
låg vid senare förlust eller bra räntepengar tillbaka vid vinst.

Gissningsvis har Länsstyrelsen i de tre största städerna också mycket bra räntevillkor hos
sin eller sina banker när det gäller depositionsmedel - t ex brister när det gäller hyresavatal
Citera
2024-10-25, 11:16
Medlem
Boguslaws avatar
Fast varför skulle min strategi (investera 100% i den fonden som har mest avkastning senaste 5 åren och byta den när den blir omkörd av en annan fond till den fonden som kör om den) ge sämre avkastning än den där Såfan? Kan man hitta hur mycket procent Såfan har gått år 2024 sen och jämföra med sitt egna resultat?

P.s. Procenten ser ju väldigt bra ut hos Swedbank Robur Technology A nu.
Citera
2024-10-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Tror det även finns en annan poäng - skulle tro att SÅFA har jättebra räntevillkor på
löspengar - de som deponerar pengar hos Kronofogden får jättebra räntor - läs sådan
deposion är ofta efter förlust vid överklagande o nettomellanskillnaden blir förhållandevis
låg vid senare förlust eller bra räntepengar tillbaka vid vinst.

Gissningsvis har Länsstyrelsen i de tre största städerna också mycket bra räntevillkor hos
sin eller sina banker när det gäller depositionsmedel - t ex brister när det gäller hyresavatal

0,04% avgift är också bra....
Citera
2024-10-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boguslaw
Fast varför skulle min strategi (investera 100% i den fonden som har mest avkastning senaste 5 åren och byta den när den blir omkörd av en annan fond till den fonden som kör om den) ge sämre avkastning än den där Såfan? Kan man hitta hur mycket procent Såfan har gått år 2024 sen och jämföra med sitt egna resultat?

P.s. Procenten ser ju väldigt bra ut hos Swedbank Robur Technology A nu.

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/100010

Den är upp 400% på 10 år.

Men funkar din strategi är det ju bra, men kräver ju en hel del tid, till skillnad från Såfa där man aldrig loggar in.

Men det låter ju att du säljer när det gått ned och köper när det gått upp. Det är inte självklart jättebäst.
Citera
2024-10-25, 12:25
Medlem
Boguslaws avatar
Citat:
https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/100010

Den är upp 400% på 10 år.

Men funkar din strategi är det ju bra, men kräver ju en hel del tid, till skillnad från Såfa där man aldrig loggar in.

Men det låter ju att du säljer när det gått ned och köper när det gått upp. Det är inte självklart jättebäst.
Ok. Fast om fonden blir omkörd genom att gå ner från förstaplatsen på 5 års tid, då kanske fondförvaltaren inte längre vet hur man investerar lika bra som förvaltaren i den fonden som tar förstaplatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in