• 1
  • 2
2024-10-25, 01:06
Avstngd
Boguslaws avatar
Hej,
S om alla svenskar skulle gra aktiva val i premiepensionen, t.ex. vlja den fonden som har bst avkastning senaste 5 ren och sen uppdatera sitt val varje 3 mnader. D skulle vi alla bli rikare. S varfr skiter majoriteten i att vlja PPM fond aktivt? Hur ska vi hjlpa dem och oss samtidigt?

P.s. Man kan spara ihop miljoner till sin pension p PPM systemet: https://sparklubben.se/sparrebellen/128/
Senast redigerad av Boguslaw 2024-10-25 kl. 01:08.
Citera
2024-10-25, 04:43
Medlem
StudiumValors avatar
Detta r reklam fr Spiltan.
vad andra aktrer har fr avkastning framgr inte.
Inte heller vilken avkastning Spiltan har framver
Citera
2024-10-25, 06:14
Medlem
flashbackdasens avatar
Historisk avkastning r inte samma sak som framtida avkastning.
Citera
2024-10-25, 09:34
Medlem
Trodde Sfa gick ganska bra?
Citera
2024-10-25, 09:52
Avstngd
Boguslaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Detta r reklam fr Spiltan.
vad andra aktrer har fr avkastning framgr inte.
Inte heller vilken avkastning Spiltan har framver
Nej det r det inte. Det sg ut som kloka ord p den dr lnken bara. Att man kan tjna pengar p brsen.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Historisk avkastning r inte samma sak som framtida avkastning.
Ja men det r ju s enkelt att tjna pengar. Man ser ju vilken fond som gtt upp mest de senaste 5 ren och sen s investerar man i den. Det r ofta stora populra fretagsaktier i sdana fonder. Fretag som inte gr omkull srskilt ltt. Sen s byter man fond nr en annan tar frstaplatsen (gtt upp mest senaste 5 rs tiden i procent).

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Trodde Sfa gick ganska bra?
Bttre n inget fast vi ska ha mer, fr att ha det lyxigare!
Citera
2024-10-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boguslaw

Bttre n inget fast vi ska ha mer, fr att ha det lyxigare!

Jag har ftt fr mig att det gtt bttre fr de passiva Sfa-vljarna n fr snittet av de som vljer faktiskt.

Sfa har ju en liten hvarm genom belning, det r en bra fond.
Citera
2024-10-25, 11:07
Medlem
Citat:
Jag har ftt fr mig att det gtt bttre fr de passiva Sfa-vljarna n fr snittet av de som vljer faktiskt.

Visst r det s, att f vsentligt strre avkastning n s r mer tur (och risk) n skicklighet.
Citera
2024-10-25, 11:13
Medlem
Citat:

Tror det ven finns en annan pong - skulle tro att SFA har jttebra rntevillkor p
lspengar - de som deponerar pengar hos Kronofogden fr jttebra rntor - ls sdan
deposion r ofta efter frlust vid verklagande o nettomellanskillnaden blir frhllandevis
lg vid senare frlust eller bra rntepengar tillbaka vid vinst.

Gissningsvis har Lnsstyrelsen i de tre strsta stderna ocks mycket bra rntevillkor hos
sin eller sina banker nr det gller depositionsmedel - t ex brister nr det gller hyresavatal
Citera
2024-10-25, 11:16
Avstngd
Boguslaws avatar
Fast varfr skulle min strategi (investera 100% i den fonden som har mest avkastning senaste 5 ren och byta den nr den blir omkrd av en annan fond till den fonden som kr om den) ge smre avkastning n den dr Sfan? Kan man hitta hur mycket procent Sfan har gtt r 2024 sen och jmfra med sitt egna resultat?

P.s. Procenten ser ju vldigt bra ut hos Swedbank Robur Technology A nu.
Citera
2024-10-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Tror det ven finns en annan pong - skulle tro att SFA har jttebra rntevillkor p
lspengar - de som deponerar pengar hos Kronofogden fr jttebra rntor - ls sdan
deposion r ofta efter frlust vid verklagande o nettomellanskillnaden blir frhllandevis
lg vid senare frlust eller bra rntepengar tillbaka vid vinst.

Gissningsvis har Lnsstyrelsen i de tre strsta stderna ocks mycket bra rntevillkor hos
sin eller sina banker nr det gller depositionsmedel - t ex brister nr det gller hyresavatal

0,04% avgift r ocks bra....
Citera
2024-10-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boguslaw
Fast varfr skulle min strategi (investera 100% i den fonden som har mest avkastning senaste 5 ren och byta den nr den blir omkrd av en annan fond till den fonden som kr om den) ge smre avkastning n den dr Sfan? Kan man hitta hur mycket procent Sfan har gtt r 2024 sen och jmfra med sitt egna resultat?

P.s. Procenten ser ju vldigt bra ut hos Swedbank Robur Technology A nu.

https://www.pensionsmyndigheten.se/s...rg/fond/100010

Den r upp 400% p 10 r.

Men funkar din strategi r det ju bra, men krver ju en hel del tid, till skillnad frn Sfa dr man aldrig loggar in.

Men det lter ju att du sljer nr det gtt ned och kper nr det gtt upp. Det r inte sjlvklart jttebst.
Citera
2024-10-25, 12:25
Avstngd
Boguslaws avatar
Citat:
https://www.pensionsmyndigheten.se/s...rg/fond/100010

Den r upp 400% p 10 r.

Men funkar din strategi r det ju bra, men krver ju en hel del tid, till skillnad frn Sfa dr man aldrig loggar in.

Men det lter ju att du sljer nr det gtt ned och kper nr det gtt upp. Det r inte sjlvklart jttebst.
Ok. Fast om fonden blir omkrd genom att g ner frn frstaplatsen p 5 rs tid, d kanske fondfrvaltaren inte lngre vet hur man investerar lika bra som frvaltaren i den fonden som tar frstaplatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in