2024-10-22, 17:04
Medlem
iiimpossibles avatar
Undrar om någon känner igen sig i detta.

När jag ligger i sängen på kvällarna (på sida med böjda ben) så känner jag nu för tiden ett svagt pulserande runt typ knät. På baksidan utav knät och en liten bit ner, samt ibland även - vad det känns som - på framsidan smalbenet precis nedanför knät.
Pulserandet försvinner oftast om jag rätar ut dom lite, ibland krävs mer ibland mindre.

Detta började för kanske två månader sedan. Till en början märkte jag det bara på arbetet när jag suttit länge med benen i kors. Tänkte att det berodde på det.
Men känslan kan komma bara jag sitter rakt upp och ner på en stol också. Samt då numera varje kväll.

Det är inget problem så, men ska det vara såhär haha? Börjar bli irriterande. Dock är det inget som stör sömnen.

Springer 30-37 km i veckan och har gjort länge, så har svårt att tro att det beror på det. Det kommer oavsett om jag tränat den dagen eller inte.
Rökare. 28 år.

Låter löjligt, men det är nästan så att jag börjat fundera på om jag typ fått en förträngning när jag på lata långpass suttit en stor del utav dagen med just korsade ben 😅
Citera
2024-10-22, 17:06
Medlem
Fråga en läkare för ett korrekt svar. Här blir det massa gissande.
Citera
2024-10-22, 17:19
Medlem
Inhale82s avatar
Lite svårt när din beskrivning är så diffus, men det åter nästan som Restless Legs?

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/ben-och-fotter/willis-ekboms-sjukdom---restless-legs/
Citera
2024-10-22, 17:32
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Lite svårt när din beskrivning är så diffus, men det åter nästan som Restless Legs?

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/ben-och-fotter/willis-ekboms-sjukdom---restless-legs/

Tänkte det först men det varken pirrar eller kryper, utan det är enbart ett tydligt pulserande.🤔 samma känsla som om du känner på din puls på handleden; bara det att jag känner det utan att behöva trycka någonstans.

Tänker att det är onödigt att ringa läkare om det nu skulle vara så att många känner igen sig och de inte är något konstigt
Citera
2024-10-22, 17:53
Medlem
HRTs avatar
När muskler, senor etc trycker på nerver och blodkärl kan det bli som stas dvs trycket ökar och du känner puls. När du rätar ut benen försvinner det. Kan vara en muskel som ligger emot trycker eller liknande. När det känns som kolsyra i händer och fötter då bör man utreda det.
Om det bara är ökad puls vid böjda ben kan massage, och stretching underlätta.
Ibland man ma även ha viss brist som magnesium etc vilket kan orsaka kramp i muskler som vader.
Men går du till doktorn kommer de säga sluta röka för det är fan inte bra för kroppen.
Citera
2024-10-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iiimpossible
Undrar om någon känner igen sig i detta.

När jag ligger i sängen på kvällarna (på sida med böjda ben) så känner jag nu för tiden ett svagt pulserande runt typ knät. På baksidan utav knät och en liten bit ner, samt ibland även - vad det känns som - på framsidan smalbenet precis nedanför knät.
Pulserandet försvinner oftast om jag rätar ut dom lite, ibland krävs mer ibland mindre.

Detta började för kanske två månader sedan. Till en början märkte jag det bara på arbetet när jag suttit länge med benen i kors. Tänkte att det berodde på det.
Men känslan kan komma bara jag sitter rakt upp och ner på en stol också. Samt då numera varje kväll.

Det är inget problem så, men ska det vara såhär haha? Börjar bli irriterande. Dock är det inget som stör sömnen.

Springer 30-37 km i veckan och har gjort länge, så har svårt att tro att det beror på det. Det kommer oavsett om jag tränat den dagen eller inte.
Rökare. 28 år.

Låter löjligt, men det är nästan så att jag börjat fundera på om jag typ fått en förträngning när jag på lata långpass suttit en stor del utav dagen med just korsade ben 😅

Är det musker som rycker? Har haft så ibland i bicep
Citera
2024-10-22, 19:00
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
När muskler, senor etc trycker på nerver och blodkärl kan det bli som stas dvs trycket ökar och du känner puls. När du rätar ut benen försvinner det. Kan vara en muskel som ligger emot trycker eller liknande. När det känns som kolsyra i händer och fötter då bör man utreda det.
Om det bara är ökad puls vid böjda ben kan massage, och stretching underlätta.
Ibland man ma även ha viss brist som magnesium etc vilket kan orsaka kramp i muskler som vader.
Men går du till doktorn kommer de säga sluta röka för det är fan inte bra för kroppen.

Hmm, stretch/massage kanske kan vara något ja. Har lite ömma vader emellanåt men är livrädd för att låta någon röra dom av den anledningen haha.
Men samtidigt så, kan spända vadmuskler göra att blodkärl plötsligt lättare stasas runt knäna?

Ingen kolsyra i varken fötter eller händer, eller kramp för den delen. Men ska absolut testa att vara lite mer noga med tillskott ändå! Tack.
Citera
2024-10-22, 19:02
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Är det musker som rycker? Har haft så ibland i bicep

Nej det är det inte, utan det är tydliga pulsationer, som går hand i hand med min egen puls
Citera
2024-10-23, 01:15
Medlem
Förmodligen anemi.

Bomba b vitamin, nötter och leverpastej öl mm och se om det försvinner.
Citera
2024-10-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iiimpossible
Nej det är det inte, utan det är tydliga pulsationer, som går hand i hand med min egen puls

hmm, låter konstigt, är pulsen väldigt hög?
Citera
2024-10-23, 15:58
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
hmm, låter konstigt, är pulsen väldigt hög?

Näe, min vilopuls brukar ligga mellan 52 - 58.
Citera
2024-10-23, 16:16
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Förmodligen anemi.

Bomba b vitamin, nötter och leverpastej öl mm och se om det försvinner.

Ingen risk skulle jag säga då jag hade problem med lågt järnvärde för ett tag sedan men sen sist vi kollade låg jag bra till och jag har inga övriga symtom. Äter pga det fortf blodpudding på stående schema också.

Övriga blodvärden har alltid varit bra; förutom lite låga trombocyter men det har ingen reagerat på hittils heller 😅
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in