Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
13,16%
45 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,18%
69 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
23,39%
80 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,27%
148 röster
2024-10-22, 21:39
Medlem
slagskotts avatar
Det tar för lång tid att lära sig, tiden är knapp och Windows fungerar ju utmärkt hela tiden.
Citera
2024-10-22, 21:39
Avslutad
Hade jag haft en lekdator skulle jag gärna testat
Citera
2024-10-22, 21:50
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Windows är en dinosaurie i sammanhanget. Särskilt när det kommer till filsystemet NTFS som fortfarande är standard.

Kraftfull dator (visst, kostade lite...) och Windows 11= Inget strulande och allt funkar smidigt och bra.
Citera
2024-10-22, 22:02
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
Jag är väldigt sugen på att av-googlefiera och av-windowsfiera mig. Jag är såååå trött på att logga in överallt, cookies etc. etc.
Jag är trött på bloatware och liknade.
Trött på reklam och censur på nätet.

Jag har semi-god datorvana. Jag har bara aldrig orkat sätta mig in i det.
Funderar på att ta ett hundår där man lär sig om hårdvara och mjukvara ist. för att bara spela.
Tror du eventuellt går in med fel förväntningar om du tror att cookies (eller webbtjänster överlag) kommer skilja sig markant mellan olika OS. Ge det ett försök att stärka upp din webbläsare först (kanske köra en vm) och testa de mängder av extensions som finns för FF för att öka privacy (och dylikt).
Senast redigerad av brukstjack 2024-10-22 kl. 22:05.
Citera
2024-10-22, 22:16
Medlem
Jag har en teori att rätt många kör Linux för att försöka vara lite för mer än andra och visa/känna sig speciella och duktiga? Och för att få raljera över hur dåligt Windows och Microsoft är i deras tycke.

Vet flera som betett sig så. Första veckorna låter det "Åh Linux är så himla bra, skönt att slippa Windows bla bla bla"
Sen blir det tyst och sen får man höra att de i tysthet i smyg gått tillbaka till Windows för det var massa program och spel som inte funkade i Linux Eller att tjejen inte klarade av Linux

Linux kan nog vara bra men varför krångla med det när Windows funkar okej och de flesta spel och program kan användas? Visst Windows har brister men nog fan funkar det bra för mig.

Har aldrig testat Linux själv eftersom jag inte haft behov av att känna mig "data-märkvärdig"

En kompis satt och installerade Linux för ca 15 år sen och ljudet ville inte funka. Då satt han och skrev kommandon i ett prompt-fönster!? år 2009-2010!! för att förgäves fixa det.
Då tänkte jag: Krångla med sånt skit för att få vara märkvärdig...
Citera
2024-10-22, 23:05
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Tror du eventuellt går in med fel förväntningar om du tror att cookies (eller webbtjänster överlag) kommer skilja sig markant mellan olika OS. Ge det ett försök att stärka upp din webbläsare först (kanske köra en vm) och testa de mängder av extensions som finns för FF för att öka privacy (och dylikt).

Okay, det var kanske inte riktigt det jag syftade på egentligen! Utan mer nostalgi till en tid när internet och OS var mer avskalade och framförallt inte så "invasive" eller hur man ska uttrycka det.
Citera
2024-10-22, 23:06
Medlem
Citat:
Förstår att många av er säkert har testat Linux, men att ni också gav upp, eller ångrade er av olika anledningar. Linux är inte heller för alla, men det är ju å andra sidan inte Windows eller Mac heller. Utvecklingen har dock gått snabbt senaste åren, särskilt när det gäller Linux och gaming, samt kraftigt förbättrat stöd för alla oss med nvidia-kort i datorn.

Vill inte skönmåla något och påstå saker som inte är sanna, så därför är det helt avgörande att man förstår vad en övergång från Windows till Linux kan innebära, både när det gäller begränsningar och fördelar.

Väldigt kortfattat
Är du en person som är helt beroende av att kunna använda Microsoft Office paketet (exempelvis pga ditt arbete kräver just den appen) eller något av Adobes program bör du inte helt övergå till Linux. Likaså om du spelar mycket spel med anti-cheat som gräver kernel access till operativsystemet. Det kommer inte fungera särskilt bra, eller överhuvudtaget. Nästan allt finns det workarounds för, men jag föredrar att vara realistisk med att det för en ny användare lätt kan bli för mycket om varje moment kräver komplicerade lösningar för att fungera. Har du inte dessa explicita krav kanske Linux ändå kan vara värt att ge en ny chans?

För er som vill testa Linux och ge det en ny chans har jag skrivit en steg-för-steg guide här: (FB) (ARCH LINUX FOR DUMMIES) - Steg för steg guide från start till färdig installation..

Följer du guiden tar det inte mer än 60 minuter från start av installationen tills du har ett fullständigt grafiskt och modern system installerat och konfigurerat. Självklart behöver du inte följa min guide, men eftersom den riktar sig till nybörjare som inte vill krångla för mycket i terminalen och manuellt editera konfig-filer vill jag ändå upplysa om den.

Så är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ingenstans i texten framför du något argument för att byta.
Citera
2024-10-22, 23:17
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Då satt han och skrev kommandon i ett prompt-fönster!? år 2009-2010!!

Terminalen är ju en av anledningarna att köra Linux...
Citera
2024-10-22, 23:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Tack för feedbacken! Håller med om att de flesta guider av denna typ sannolikt läggs ut på youtube och att de då kommer nå en större publik. Kanske får bli något sådant projekt lite senare. Det ska dock fungera att följa guiden och installera det även i VirtualBox bara du aktiverar 3D acceleration i VirtualBox.

Ok... men jag har pendlat fram och tillbaka med 3D acc. Men ljudet är ändå fuckat.
Citera
2024-10-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ok... men jag har pendlat fram och tillbaka med 3D acc. Men ljudet är ändå fuckat.

Har inte upplevt samma problem med ljudet så svårt att ge någon konkret lösning. Följde du guiden och installerade PipeWire?

Du kan självklart testa att välja PulseAudio istället. Även om det är en äldre teknik, är det inte omöjligt att det fungerar bättre.
Citera
2024-10-22, 23:29
Medlem
AegWyrs avatar
Mnja... Eller ja, alltså jag kör ju Linux, så jag tolkar in det som mer att köra det primärt.

Jag rullar maskiner med MacOS, Windows 11, Windows 10, ChromeOSFlex (Mest för att alls uppleva det och hålla mig lite med i matchen) och Linux (Just nu Fedora, Debian, Arch, Raspian och PopOS för att inte tala om alla virtuella maskiner jag har för "att bara kika") och jag har i perioder kört Linux på primärmaskinen men jag får aldrig riktigt känslan för det. Windows 11 på primärburken nu, tidigare MacOS.

Och ja jo, jag är "bi-curious" (OS-curious) i frågan, så därför rullar det Linuxmaskiner som används till ett och annat, men jag känner inte att "vi är där", så att säga.

Vill ha grafiskt traditionellt gränssnitt, och vill att det vara funktionellt och se professionellt ut. KDE är för plåttrigt men ser helt okej ut numer, Gnome ser ut som ett designprojekt för en mediaklass i gymnasiet om man inte ändrar ikoner och lite annat men är rent i sin funktion.
Typsnittsrenderingen är hemsk, det är inte koherent över all mjukvara om man gör ändringar i den grafiska layouten. Och jag tänker inte ens tala om i3, Sway, Hyprland, MATE, Cinnamon, LXQt, Budgie, LXDE och så vidare.
Jag gör det ibland förstås, vem gör inte det, men till vardags vill jag inte basera mina OS-installationer på att vara mentalt inställd på att ändra grafisk layout. Jag vill stoppa i USB-minnet, installera, skriva 14 ord i en prompt och få det jag behöver installerat och köra.

Däremot lurar jag mina barn (Eller ja, ett av dem) att köra både MacOS och Linux, mest för att de inte bara ska bli fast i "men det ser fel ut". "Läs, orientera dig, lös problemet. Idag fungerar bara Minecraft på den här datorn... sorry".

Windows 11 är helt okej. Har aldrig några stabilitetsprogrem, drivrutiner till min hårdvara laddar det ner automatiskt via uppdateringar, det gör jobbet. Bristen är väl att installation tar en halvtimme och inte 3 minuter, diverse telemetrifrågor och lite integritetsfrågor, men det gör jobbet. Och det är primärt det jag är intresserad av.

Jag menar, Linux börjar bli den sörja vi alltid klagat på att Windows var. Jag älskade att(Började på Debian) att sudo apt upgrade uppdaterade allt. Nu är det .deb, flatpaks, snapar, appimages hit och dit och kommandona (Ja, jag gillar terminalen för dylikt) är förvisso ännu idag enklare än att börja uppdatera Windows i inställningar samt Microsoft Store, men det börjar liksom bli precis som annat... krångel. Även om WinGet och UniGetUI börjat gå på vägen dit så är man ju inte riktigt där ännu med Windows.

Men ja jo, visst, tvingar de på oss Recall och det inte går att välja sig ur så kanske jag måste ta en till funderare. Men då riskerar det nog snarare att bli MacOS som blir primärsystem.

Tror faktiskt inte gränssnitt (Förutom för mig då jag tycker det ser så sjukt oproffessionellt ut) och annat är ett så stort hinder för gemene man annars. Jag brukade förr roa mig med att låta min nu 80-åriga mor installera Ubuntu då jag var hemma på besök över julen varje år. Hon fick en laptop, en USB-sticka och mig. Så bad jag henne installera operativsystemet, skriva ut ett textdokument, kolla vädret på Hawaii och skicka ett mail. Tror hon lyckades varje gång sedan Ubuntu 17.04 eller något. Och då pratar vi om en dam född 1944.

Men visst, lös de horribla typsnitten, få Gnome att inte se ut som det har lekts ihop på en gymnasieskola så hamnar jag nog till slut på Fedora med Gnome och kan trivas där.
Citera
2024-10-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Jag kan absolut tänka mig linux i framtiden när det blivit användarvänligare.
Inget fel på användarvänligheten i GNU/Linux. Snarare så att många av användarna är ovänliga

Gillar du Windows - Välj ett system med KDE (ex Linux Mint)
Gillar du macOS - Välj ett system med GNOME (ex Ubuntu)

Själv gillar jag båda OS:en och kör GNOME med Dash To Panel samt ArcMenu. Det bästa av båda världarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in