Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Läste du, inte heller denna gång, vad jag skrev?
Det blir nämligen lite problematiskt om du inte läser och sedan svarar på något eller skriver något som jag aldrig skrivit.
VAR NÅGONSTANS har jag skrivit att jag inte pysslar med något varaktigt, självständigt och som inte har vinstsyfte?
Förstod du inte den retoriska grunden i mitt hypotetiska exempel?
Tips från coachen:
"Om jag får vingar och flyger ut i rymden så hade jag besökt Saturnus" betyder alltså INTE att jag har vingar, aktivt flyger ut i rymden och har besökt Saturnus. Det är istället ett hypotetiskt exempel på att om jag (hypotetiskt) gör X så skulle jag också göra Y.
Dvs OM (hypotetiskt, förstår du nu?) jag hade blivit godkänd för både FA-skatt och moms, och sedan inte tjänat några pengar, men köpt en massa produkter som jag sedan försökt dra av moms för - SÅ HADE SKATTEVERKET MÄRKT DET! Det är alltså inte det som är min avsikt, det är inte vad jag gjort och det är inte heller det jag kommer att göra.
Som jag berätta, ta ex jag var mycket ung,23 år, jag ville starta ett snickeri, dessa maskiner var mycket dyra 400k ändå fick jag inte råd till alla maskiner jag behövde, fick lyfta moms kunde köpa in några till samt tillbehör. Snickeriet fungerade inte ekonomiskt, men gav mig fördelar privat, som jag nämnt i tidigare trådar kunde jag använda dessa till hus byggnationer, göra egna möbler samt inredning/special inredning till mitt egna hus, inget fel i det.
Gick ut o var anställd hade FA skatt, efter 4 år hör skatteverket av sig, du får inte ha företaget öppet mer, men jag hade fördelar som snickeri fick handla från grossister som inte vanliga byggföretag kan nå då dessa bara säljer till just byggvaruhus, som snickeri räknades jag som en del i produktförädling.
Snacka med skatteverket hur jag ska göra, moms ska tillbaka, där man berätta du måste sälja alla dessa dyra grejer alt lösa ut dom själv, pris vad dessa kostar kan din leverantör gör en värderings intyg.
Ringde min leverantör, visst det kan jag skriva ut, vad vill du jag ska skriva för värde? så billigt som möjligt samt avdrag vad ni ska ha i frakt samt på lastning av dessa.
Priset blev en mindre än en tredjedel vad jag köpt dessa för, betala in en tredjedel moms vad jag ursprungligen lyft och behöll maskinerna privat, dvs jag fick dom mycket billigt i privat ägo.
Sålde sedan dessa några år efter med fin vinst, dessa maskiner går lätt i 20-40 år och andrahands marknaden är hög, ringde även folk från Finland när jag la ut dessa. Andra grejer som dator, skrivare, mobil osv behövdes inte heller betalas tillbaka moms på, då dessa var avskrivna o skapa en förlust. Förlust kvitta sedan vinsten jag köpte privat maskinerna för, dvs jag betala bara en tredjedel moms o maskinerna blev mina.
Men som du ser, snickeriet fungerade inte, men moms fick jag lyfta, och samma all moms behövdes inte heller betalas tillbaka, dvs alla har rätt o lyfta moms, vare sig företaget fungerar eller inte.
Kunde använda dessa pengar o starta ett annat företag, med likande upplägg, lyfta moms direkt, men detta företag fungera utmärkt. Så det spelar ingen roll o lägga ner ett och starta upp ett annat, mest roliga är att denna skarv syns inte, det ser ut som företaget starta när jag var 23 år, den ändra bara namn senare.