2024-10-22, 17:53
Medlem
-Fake-News-s avatar
En usel tråd med dåliga rekommendationer. Arch Linux kräver större tekniska kunskaper och tidsinvesteringar jämfört med andra Linux-distributioner. Då skulle jag hellre rekommendera Ubuntu för nya Linux-användare.

Men min starkaste rekommendation för den stora majoriteten är att inte gå över till Linux alls. Att gå över till Linux är något av ett självskadebeteende.
Citera
2024-10-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Fake-News-
En usel tråd med dåliga rekommendationer. Arch Linux kräver större tekniska kunskaper och tidsinvesteringar jämfört med andra Linux-distributioner. Då skulle jag hellre rekommendera Ubuntu för nya Linux-användare.

Men min starkaste rekommendation för den stora majoriteten är att inte gå över till Linux alls. Att gå över till Linux är något av ett självskadebeteende.

Förstår inte varför Ubuntu skulle vara enklare än exempelvis Arch Linux när båda systemen väl är installerade och konfigurerade. Att inte rekommendera Arch till nybörjare känns något otidsenligt då den distributionen inte skiljer sig särskilt mycket mot någon annan när allt väl är installerat och klart. Guiden är skriven för att vem som helst ska kunna installera Arch med grafisk miljö och det allt färdigkonfigurerat för vardaglig användning.

Dessutom är arch extremt väl dokumenterat och om det är något man fastnar på är arch wiki extremt användbar och relativt lättläst. Även communityt är hjälpsamt även om det finns några som älskar att skriva rtfm till alla som ställer frågor, men den typen av människor hittar man i alla communities tyvärr.
Citera
2024-10-22, 19:15
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:

Den stora majoriteten lyssnar nog inte till dig så du kan nog lugna dig med "rekommendationer."
Citera
2024-10-23, 08:43
Bannlyst
Citat:

Skriv en egen tråd om ubuntu.. Där här krigade vilken dist som är bäst är väldig kontraproduktivt.
Citera
2024-10-23, 11:09
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Förstår inte varför Ubuntu skulle vara enklare än exempelvis Arch Linux när båda systemen väl är installerade och konfigurerade. Att inte rekommendera Arch till nybörjare känns något otidsenligt då den distributionen inte skiljer sig särskilt mycket mot någon annan när allt väl är installerat och klart. Guiden är skriven för att vem som helst ska kunna installera Arch med grafisk miljö och det allt färdigkonfigurerat för vardaglig användning.

Dessutom är arch extremt väl dokumenterat och om det är något man fastnar på är arch wiki extremt användbar och relativt lättläst. Även communityt är hjälpsamt även om det finns några som älskar att skriva rtfm till alla som ställer frågor, men den typen av människor hittar man i alla communities tyvärr.

Det är det där med installationen och faktumet att Arch är en rullande distro, jämfört med t.ex Ubuntu, Open Suse och Fedora.

även om det finns scripts som löser det mesta så är en arch installation något som är över kunskapsnivån hos de flesta. Samma sak om installationen kukar ur pga en uppdatering. finns inte en chans att dessa individer vill eller ens har kunskapen till att felsöka och ev fixa/återställa det som ballat ur. Folk har inte tålamod eller viljan till något sådant.

Då passar någon av de varianterna som jag nämnde tidigare bättre för de som är nyfikna och vill pröva.
3-4 klick och välj användarnamn/lösen och tryck på installera, klart.
Citera
2024-10-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Det är det där med installationen och faktumet att Arch är en rullande distro, jämfört med t.ex Ubuntu, Open Suse och Fedora. även om det finns scripts som löser det mesta så är en arch installation något som är över kunskapsnivån hos de flesta.
(Vet inte vad en rullande distro är i och för sig ...)
Jag tror Arch upplägget är självterminerande. De som inte orkar läsa mer än tre-fyra punkter kommer inte att påbörja någon installation alls.

Har man inte förmågan eller tålamodet att läsa en instruktion, kommer man inte att kunna tillgodogöra sig *nix systemet fullt ut. För de allra flesta användare är därför Mac och Windows bättre system.
Citat:
Samma sak om installationen kukar ur pga en uppdatering. finns inte en chans att dessa individer vill eller ens har kunskapen till att felsöka och ev fixa/återställa det som ballat ur. Folk har inte tålamod eller viljan till något sådant. Då passar någon av de varianterna som jag nämnde tidigare bättre för de som är nyfikna och vill pröva. 3-4 klick och välj användarnamn/lösen och tryck på installera, klart.

Jag håller med. Den som av någon egendomlig anledning bara vill pröva finns det lättsmältare altenativ.

Jag tror det finns två användartyper för Arch distributionen:
- Den som tidigare har prövat en click-installation och vill gå vidare och lära sig något på riktig.
- Den person som känner sig lite avigt nördig och kan tänka sig att traggla sig igenom installationen bara för att det är så man är gjord.

Guiden är bra skiven. Tack för insatsen.
Citera
2024-10-23, 19:49
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Jag tror Arch upplägget är självterminerande. De som inte orkar läsa mer än tre-fyra punkter kommer inte att påbörja någon installation alls.

Har man inte förmågan eller tålamodet att läsa en instruktion, kommer man inte att kunna tillgodogöra sig *nix systemet fullt ut. För de allra flesta användare är därför Mac och Windows bättre system.

Jag håller med. Den som av någon egendomlig anledning bara vill pröva finns det lättsmältare altenativ.

- Den som tidigare har prövat en click-installation och vill gå vidare och lära sig något på riktig.
- Den person som känner sig lite avigt nördig och kan tänka sig att traggla sig igenom installationen bara för att det är så man är gjord.

En rullande release distro är en distro där man uppdaterar systemet och programvaran så fort det har kommit en uppdatering/uppgradering medans andra distros väntar med att släppa dem tills de är testade och inte sabbar systemet osv.
Citera
2024-10-24, 05:14
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:

100% det är ren idioti att rekommendera Arch till någon som "vill testa Linux" (nybörjare), fast TS kanske vill skrämma bort potentiella Linux-användare, vad vet jag. Linux Mint är i alla fall min rekommendation för nybörjare.

Artix är annars att föredra över Arch.
Senast redigerad av Kackotopi 2024-10-24 kl. 05:33. Anledning: Lade till ytterligare en länk.
Citera
2024-10-24, 08:22
Medlem
Citat:
Det är det där med installationen och faktumet att Arch är en rullande distro, jämfört med t.ex Ubuntu, Open Suse och Fedora.

även om det finns scripts som löser det mesta så är en arch installation något som är över kunskapsnivån hos de flesta. Samma sak om installationen kukar ur pga en uppdatering. finns inte en chans att dessa individer vill eller ens har kunskapen till att felsöka och ev fixa/återställa det som ballat ur. Folk har inte tålamod eller viljan till något sådant.

Då passar någon av de varianterna som jag nämnde tidigare bättre för de som är nyfikna och vill pröva.
3-4 klick och välj användarnamn/lösen och tryck på installera, klart.

Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1

Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
100% det är ren idioti att rekommendera Arch till någon som "vill testa Linux" (nybörjare), fast TS kanske vill skrämma bort potentiella Linux-användare, vad vet jag. Linux Mint är i alla fall min rekommendation för nybörjare.

Artix är annars att föredra över Arch.

Manjaro bygger på Arch och anses av många som användarvänligt trots att det är rolling release. Ubuntu bygger på Debian och anses användarvänligt. Mint bygger på Ubuntu osv..

I grunden är en distro linux-kärnan överpackad med lull-lull, exempelvis grafiskt gränssnitt, paket-hanterare och färdiginstallerade appar.

Visst kan man som nybörjare välja Manjaro, Ubuntu eller Mint för att få en enklare installation, och allt lull-lull som de skickar med, men undantaget installationen av den distribution man väljer är det knappast några stora skillnader i hur "svår" eller "lätt" en linuxdistribution är att använda. Undantagen från detta är special-distros som exempelvis nix och gentoo, men i allmänhet går vilken distro som helst att göra användarvänlig och Arch är inget undantag.

Syftet med denna tråd och min guide är just att överkomma det som många sannolikt kan uppleva svårt med Arch, dvs själva installationen och konfigurationen och följer man den så har man på 60-90 minuter inte bara en färdig grundinstallation med grafiskt gränssnitt utan också hela konfigurationen klar, samt drivrutiner installerade.

Vill man sedan göra det ännu mer användarvänligt kan man installera ett alternativt desktop, grafiskt pakethanterare och vad man nu känner för.

Så påståenden som att Arch inte går att göra användarvänligt, eller för den delen att Debian inte går att göra användarvänligt är direkt felaktigt.
Citera
2024-10-24, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Skriv en egen tråd om ubuntu.. Där här krigade vilken dist som är bäst är väldig kontraproduktivt.

Det får nog många användare som är nyfikna på Linux att ge upp, till och med.
Citera
2024-10-24, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Det får nog många användare som är nyfikna på Linux att ge upp, till och med.

Kan vara så.
Citera
2024-10-25, 16:31
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Kanon! Och usb minnet kan jag skapa i macOS?
Med den frågan ställd så är nog inte Arch det du skall börja med kanske?

Till TS: Grymt intuitiv och väl skriven guide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in