2024-10-21, 22:23
Medlem
Jag har använt alla av de begränsade googlefärdigheter jag besitter, men ingen träff än...
Jag letar efter förlängning till ett 6mm D-skaft/-axel som är standard på många potentiometrar för att trycka fast en ratt/knopp. Jag trodde det var något som man enkelt kunde hitta på Kjell/Biltema, men tydligen inte. Har inte heller lyckats hitta några orginaldelar till min mixer, som behöver några stycken nya efter en liten smäll mot väggen.

Det ska helt enkelt vara en simpel plastbit, ett 6mm D-skaft/-axel - hona i ena änden och hane i andra, c.a 30mm lång och med en yttre diameter på högst 9mm. Detta krävs för att pottarna på min mixer sitter c.a 25mm innanför chassit.

Jag känner ingen med 3Dprinter, och jag har inte heller lyckats göra någon kompatibel ritning för det. Jag har lyckats tillverka en enstaka av div. grejer jag har hemma, men den är inget att hurra för. Hade lagt till bild om jag hade hittat någon.

Stort tack på förhand till den som lyckas hitta rätt!
Citera
2024-10-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaagaDuppy
Jag har använt alla av de begränsade googlefärdigheter jag besitter, men ingen träff än...
Jag letar efter förlängning till ett 6mm D-skaft/-axel som är standard på många potentiometrar för att trycka fast en ratt/knopp. Jag trodde det var något som man enkelt kunde hitta på Kjell/Biltema, men tydligen inte. Har inte heller lyckats hitta några orginaldelar till min mixer, som behöver några stycken nya efter en liten smäll mot väggen.

Det ska helt enkelt vara en simpel plastbit, ett 6mm D-skaft/-axel - hona i ena änden och hane i andra, c.a 30mm lång och med en yttre diameter på högst 9mm. Detta krävs för att pottarna på min mixer sitter c.a 25mm innanför chassit.

Jag känner ingen med 3Dprinter, och jag har inte heller lyckats göra någon kompatibel ritning för det. Jag har lyckats tillverka en enstaka av div. grejer jag har hemma, men den är inget att hurra för. Hade lagt till bild om jag hade hittat någon.

Stort tack på förhand till den som lyckas hitta rätt!

Är inte riktigt hundra på om det är rätt, men sökte på duckduckgo.

EGO KNOB CONTROL SHAFT EXTENSION EXTEND 6x4.6mm

De första träffarna verkar vara en axel som du kanske kan kapa?
Citera
2024-10-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Är inte riktigt hundra på om det är rätt, men sökte på duckduckgo.

EGO KNOB CONTROL SHAFT EXTENSION EXTEND 6x4.6mm

De första träffarna verkar vara en axel som du kanske kan kapa?
Sorry.. Jag och min adhdhjärna glömde ju såklart en av de viktigaste detaljerna, att jag främst söker efter försäljare i Sverige, eller iaf så frakten inte kostar mer än komponenterna i sig, och inte tar två månader via containerbåt från china.
Citera
2024-10-21, 23:52
Medlem
Citat:
Sorry.. Jag och min adhdhjärna glömde ju såklart en av de viktigaste detaljerna, att jag främst söker efter försäljare i Sverige, eller iaf så frakten inte kostar mer än komponenterna i sig, och inte tar två månader via containerbåt från china.

Tror träffarna var ifrån Uk så frakten och tiden är ganska måttliga.

Kom faktiskt på att du nog kan hitta förlängare på en instrumentaffär (om dessa finns kvar) för gitarrförstärkare och mixerbord.
Citera
2024-10-22, 00:02
Medlem
Citat:
Tror träffarna var ifrån Uk så frakten och tiden är ganska måttliga.

Kom faktiskt på att du nog kan hitta förlängare på en instrumentaffär (om dessa finns kvar) för gitarrförstärkare och mixerbord.

E det inte tullavgift, i.o.m att de gick ur EU? har kollat med lokala musikaffären också, men tyvärr ingen lycka.
Citera
2024-10-22, 00:16
Medlem
Citat:
E det inte tullavgift, i.o.m att de gick ur EU? har kollat med lokala musikaffären också, men tyvärr ingen lycka.

Kollade upp och det var faktiskt dyrare än jag trodde.

Axel och frakt blev runt 300:-

Tror det blir billigare för dig att köpa en 6mm skruv av tillräcklig längd och fila för knoppen.
Skarven borde du kunna göra med krympslang av hyfsad kvalitet.

Edit: det blir naturligtvis billigare
Citera
2024-10-22, 00:30
Medlem
Citat:
Kollade upp och det var faktiskt dyrare än jag trodde.

Axel och frakt blev runt 300:-

Tror det blir billigare för dig att köpa en 6mm skruv av tillräcklig längd och fila för knoppen.
Skarven borde du kunna göra med krympslang av hyfsad kvalitet.

Edit: det blir naturligtvis billigare

Det var det jag befarade. Jag har tänkt samma tanke med krympslang, men då måste jag plocka isär mixern (igen), och fastän jag har erfarenhet av att reparera div. musikelektronik så är denna ett helvete att få ihop, och jag är rädd att jag kan skada något om jag försöker igen.
Menar inte att låta pessimistisk, jag är tacksam för alla förslag!
Citera
2024-10-22, 00:36
Medlem
Citat:
Det var det jag befarade. Jag har tänkt samma tanke med krympslang, men då måste jag plocka isär mixern (igen), och fastän jag har erfarenhet av att reparera div. musikelektronik så är denna ett helvete att få ihop, och jag är rädd att jag kan skada något om jag försöker igen.
Menar inte att låta pessimistisk, jag är tacksam för alla förslag!

Full förståelse för det, men jag kom på ifall du kan sticka på från utsidan kanske du kan ta ett aluminiumrör på 8X1mm (finns på nätet i Sverige!!) som förlängare?
Citera
2024-10-22, 00:53
Medlem
Citat:
Full förståelse för det, men jag kom på ifall du kan sticka på från utsidan kanske du kan ta ett aluminiumrör på 8X1mm (finns på nätet i Sverige!!) som förlängare?
Kan hända! Jag ska precis ge mig på att försöka göra nått av styva sugrör, en stormtändare, och en extra dos av min adhdmedicin förstås. Kommer med uppdatering om det blir nått vettigt av det!
Citera
2024-10-22, 01:24
Medlem
Citat:

en knapp halvtimme senare så gick det tamefasen! inget mästerverk, men det funkar bannemig! Tack för visat intresse och idéer hur som helst, det är uppsattat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in