Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Ganska respektlöst av TS att skriva "gubbe". Ser det begreppet även i många andra trådar. "Äldre man" vore mer passande. I tex. USA säger man ju "senior citizen". Men det är väl ännu ett utslag av den extrema ålderism som finns i Sverige.
Lite mer OnT så måste alla som börjar bli lite äldre planera för sin ålderdom. Bor man tex. i en svårtillgänglig bostad eller en med mycket trappor och viktiga delar av bostaden på olika våningsplan, så bör man flytta i tid. För det kan gå fort utför. Ena dagen är man frisk och rörlig, nästa dag har man fått en stroke och sitter i rullstol...
Han är en Gubbe, jag brukar även se mig som en gubbe trotts att jag är några år yngre.
Så utrycket skulle jag säga är korrekt.
Tycker det är lite knepigt att man inte tar tag i sin egen situation.
Den här personen fick en stroke för 8år sen, men verkar inte vilja göra nåt för att förbättra sin egen situation.
Nu kan jag tänka mig om personen nyligen åkt på en smaäll och förväntas återhämta sig, så kanske man kan begära stöd.
Men i det här fallet har det uppenbarligen varit långvarit ca 8år samt att det inte finns nån möjlighet till återhämtning, då är det bara ta tag i saken och lösa situationen, antingen investera i huset alternativt hitta ett annat boende.
Själv skulle jag göra allt för att kunna klara mig så bra som möjligt på egen hand och inte behöva vara 100% beroende av andra.