2024-10-22, 13:52
Medlem
Ratads avatar
Det är ett systemfel när människor med allvarliga rörelsehinder förväntas bo kvar hemma i hus som inte kan anpassas efter deras rörlighet. Som före detta personlig assistent har jag varit med om situationer där man förväntas kunna flytta brukare utan hjälpmedel eller med hjälpmedel som inte är i närheten av att fungera. Situationer som inte alls varit säkra. Med åldrande befolkning kommer behoven av enplansbostäder och mindre lägenheter som kan anpassas med passande inredning att öka. Sänkbara köksskåp, traverser i duschar och låga trösklar med mera.

Karln ska såklart inte bo i ett hus med flera våningar. Hoppas han sitter i kö för en anpassad bostad.
Citera
2024-10-22, 13:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Har man byggt sitt hus utan tanke på ålderdom kan man gott bekosta det själv, oavsett regler. Sjukt att skattebetalare ska betala en trapphiss som om några år kommer hamna på återvinningen.
Många äldre och handikappade får ångest av att tänka på att rörligheten blir sämre med åldern. En del förnekar det helt och vill inte ens diskutera anpassning av bostaden eller att flytta till hus med anpassade lägenheter.
Citera
2024-10-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ganska respektlöst av TS att skriva "gubbe". Ser det begreppet även i många andra trådar. "Äldre man" vore mer passande. I tex. USA säger man ju "senior citizen". Men det är väl ännu ett utslag av den extrema ålderism som finns i Sverige.

Lite mer OnT så måste alla som börjar bli lite äldre planera för sin ålderdom. Bor man tex. i en svårtillgänglig bostad eller en med mycket trappor och viktiga delar av bostaden på olika våningsplan, så bör man flytta i tid. För det kan gå fort utför. Ena dagen är man frisk och rörlig, nästa dag har man fått en stroke och sitter i rullstol...

Han är en Gubbe, jag brukar även se mig som en gubbe trotts att jag är några år yngre.
Så utrycket skulle jag säga är korrekt.

Tycker det är lite knepigt att man inte tar tag i sin egen situation.
Den här personen fick en stroke för 8år sen, men verkar inte vilja göra nåt för att förbättra sin egen situation.
Nu kan jag tänka mig om personen nyligen åkt på en smaäll och förväntas återhämta sig, så kanske man kan begära stöd.
Men i det här fallet har det uppenbarligen varit långvarit ca 8år samt att det inte finns nån möjlighet till återhämtning, då är det bara ta tag i saken och lösa situationen, antingen investera i huset alternativt hitta ett annat boende.
Själv skulle jag göra allt för att kunna klara mig så bra som möjligt på egen hand och inte behöva vara 100% beroende av andra.
Citera
2024-10-22, 14:01
Medlem
Hivmannnens avatar
Jag har kommit på lösningen!

Ställ upp en såndär stor cirkus-kanon som han kan rulla in i och montera fallskärm på rullstolen. Då kan han skjuta ut sig ut ur huset!

Sen när han vill in igen så kommer militären med sin helikopter med dubbla propellrar och häller tillbaka honom genom ett hål i taket.
Citera
2024-10-22, 14:09
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Jag har kommit på lösningen!

Ställ upp en såndär stor cirkus-kanon som han kan rulla in i och montera fallskärm på rullstolen. Då kan han skjuta ut sig ut ur huset!

Sen när han vill in igen så kommer militären med sin helikopter med dubbla propellrar och häller tillbaka honom genom ett hål i taket.
Och det skulle bli enklare/billigare än en trapphiss?
Citera
2024-10-22, 14:11
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Och det skulle bli enklare/billigare än en trapphiss?

Såna som honom tycker att det finns obegränsat med pengar så då kan vi spendera lite extra så han får det extravagant!

Krångligt och dyrt är två av vänsterns favoritord när det kommer till skattepengar.

Lägg gärna till onödigt i samma mening!
Citera
2024-10-22, 14:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast köket är på övre plan och sovrummet. Bara dusch som är på markplan. Borde man inte enkelt kunna bygga en hiss utanför fasaden, så han lätt kan ta sig ner den vägen ?

Då har gubben ändrat på planlösningen i sitt hus.
Det ska finnas en dusch på första våningen och ett badrum med badkar på det andra. (Svensk standard på 1980-talet)

I trappan finns det inga problem att fixa en trapphiss. Min mor har fått en sådan av mig. Exakt samma trappa! Kostar 100.000:-.
Senast redigerad av kraftfoder 2024-10-22 kl. 14:16.
Citera
2024-10-22, 14:12
Medlem
Gubben har haft 8 år på sig att sälja huset och flytta till anpassat boende. Så nej det är inte synd om gubben. Envis och dum och skyll dig själv.
Citera
2024-10-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då har gubben ändrat på planlösningen i sitt hus.
Det ska finnas en dusch på första våningen och ett badrum med badkar på det andra. (Svensk standard på 1980-talet)

I trappan finns det inga problem att fixa en trapphiss. Min mor har fått en sådan av mig. Exakt samma trappa! Kostar 100.000:-.
Han får helt enkelt ta lån på huset och bygga en hiss!
Citera
2024-10-22, 14:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Gubben har haft 8 år på sig att sälja huset och flytta till anpassat boende. Så nej det är inte synd om gubben. Envis och dum och skyll dig själv.

Han har väl inga pengar för att köpa en trapphiss kanske..
Eller så är han snål, det finns sådana också i vårt avlånga land...
Citera
2024-10-22, 14:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Såna som honom tycker att det finns obegränsat med pengar så då kan vi spendera lite extra så han får det extravagant!

Krångligt och dyrt är två av vänsterns favoritord när det kommer till skattepengar.

Lägg gärna till onödigt i samma mening!
Pengarna är det minsta problemet. Tillgången till personal är det stora problemet. Även om man är stark så kommer man bli sliten av alla dagliga lyft och förflyttningar som måste göras om lyftar och hjälpmedel saknas. Att tro att två kvinnor på 55 kilo ska klara av att flytta en orörlig brukare på säg 75 kilo är fantasier. Hemtjänstpersonal och assistenter har rätt i världen att neka att göra lyft som kan skada dem själva eller brukaren.

Det är oerhörd skillnad att flytta någon som kan hjälpa till att hålla sig i eller rent av kan stå korta stunder mot någon som till exempel är förlamad och är dödvikt.
Citera
2024-10-22, 14:24
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Han får helt enkelt ta lån på huset och bygga en hiss!

Gubben har säkert flera miljoner på kontot. Men vill inte betala bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in