2024-10-20, 16:20
Medlem
Goddag gubbar. Tänkte dela med mig vad jag har hittat om denna pärla.

I måndags återvände LGOLD(Lappland Guldprospektering) till börsen efter tio år med en värdering på 66 MSEK, och innan de blev som jag förstår det manövrerade in i konkurs 2014 så var företaget värderat till 1 miljard. KÄLLA(https://www.affarsvarlden.se/analys/...er-till-borsen)

Om LGOLD lyckas uppnå sina mål och utveckla sina tillgångar enligt planerna, skulle bolaget bli extremt mycket mer värdefullt än idag. Genom att jämföra LGOLD med liknande företag i samma bransch, t.ex BOTX (Botnia Exploration), som är längre fram i sin utveckling så går det att få en ungefärlig ide om potentiell värdering. BOTX är idag värderat till ca 522 MSEK.

Enligt LGOLD's hemsida så har de satt som mål baserat på storleken av fyndigheten att få upp 500 000 ounces (ca 15,5 ton) guld i sitt projekt Stortjärnhobben. BOTX som är värderat till nästan 10 gånger mer har endast 830 kg guld bekräftat i marken vid deras huvudfyndighet Fäbodtjärn.

Om LGOLD når sitt mål på 15,5 ton guld, med ett kilopris mer än 900 000 SEK, skulle värdet av deras guldtillgång vara: 15 500 × 900 000 = 13,95 miljarder SEK i potentiellt guldvärde. Detta är en grov uppskattning av värdet för guldet i marken. Det är massvis med kostnader (produktion, miljötillstånd, investeringar, m.m.) som måste dras av från detta, sen kan den totala guldmängden vara mindre än uppskattat. Men det ger en förståelse för potentialen.

BOTX värderas till en multipel på 0.7 av guldvärdet (522 msek värdering / 747 msek - värdet på guldet i marken) Skulle LGOLD värderas till samma multipel skulle det värderas till: 0.7 x 13,95 = 9.76 miljarder, vilket delat på 1 095 000 aktier, blir 8 913 SEK.

Säg att de bara får ut en tiondel så är det fortfarande mer än 10x härifrån.
Men inget är hugget i sten och som det skrevs i affärsvärlden så är det ett förhoppningsbolag vilket medför en stor risk. MEN jag gillar risk, och det vet jag att ni också gör.
Tack och hej.
Citera
2024-11-06, 13:17
Medlem
Tog klivet och hoppa in, har gått upp 40% sedan köp! Hittade ett inlägg på Placera där någon diskuterade synligheten på guldet i borrprovet och hur lovande det är, kan rekommendera att ni tar en titt https://forum.placera.se/inlagg/1d5839e7-60d2-4f5f-b281-8e36e377070a
Finns också en discord där företaget diskuteras och nyheter delas https://discord.com/invite/pkgAMqzM3y
Uppdaterar om några veckor, förhoppningsvis med en massor av vinst!
Citera
2024-11-06, 18:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Detdär ser ju kul ut! Ska nog dumpa mina SBB och satsa på detta istället.
Citera
2024-11-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Detdär ser ju kul ut! Ska nog dumpa mina SBB och satsa på detta istället.

Gick du in? Står idag på 170kr!
Citera
2024-11-15, 11:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovewdp
Gick du in? Står idag på 170kr!

Nej det glömde jag, fick gå in nu istället, 87 aktier för totalt 14.000 kr.

Typiskt, men tack för du påminde!
Citera
2024-11-15, 15:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Sådärja, då är jag back första tusenlappen!
Citera
2024-11-16, 18:25
Medlem
Citat:
När kan bolaget bli kassaflödespoitivt?
Eller krävs det stora kapital anskaffningar innan de kan gå i vinst?
Citera
2024-11-16, 18:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Snart i en öresaktiefond nära dig?
Citera
2024-11-22, 10:42
Medlem
Inte för att vara den men vad var anledningen till att de inte gick igenom med projektet tidigare? Sverige är ett riktigt svårt och kostsamt land att starta gruva i, detta är dessutom guld som inte är en ”grön” metall.

Liten fyndighet men samma risker som en stor fyndighet, går säkert att tradea den men för investeringar skulle jag kolla utanför Sverige när det gäller guld.

Gissar på att denna kommer skjuta i höjden på ökning av guldpris sen sakta blöda ut och urvattnas in i oändligheten.
Citera
2024-12-03, 11:55
Medlem
Jag ser en del skepticism men jag håller fast vid min övertygelse och fyller på här vid 120. Uppåtgående trend och fortfarande undervärderat i mina ögon.
Citera
2024-12-03, 12:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovewdp
Jag ser en del skepticism men jag håller fast vid min övertygelse och fyller på här vid 120. Uppåtgående trend och fortfarande undervärderat i mina ögon.

Hoppas du har rätt! Jag gick all in på 161 kr och är back ≈25% nu!
Citera
2024-12-04, 13:27
Medlem
Citat:
Hoppas du har rätt! Jag gick all in på 161 kr och är back ≈25% nu!
Har du en övertygelse så är det ett bra tillfälle att fylla på men testa att inte gå all in på en nivå nästa gång, dela upp köpet så öppnar du upp fler möjligheter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in