Citat:
Ursprungligen postat av sophie!
ahh precis det är lite de jag är ute efter... och vill ha förklarat för mig.
men om jag har en aktie som kostar ex. som du sa, 3öre. om jag nu har riktigt mycket pengar, och köper. hur pass säker kan jag vara att fler kommer hoppa på att köpa den så den stiger?
HAUSSARENS CHECKLISTA
STEG 1: Finn en liten aktie på någon obskyr lista. Aktien bör kosta 10-40 öre/st. Bolaget bör verka inom IT eller bioteknik (av ngn anledning förväntar sig folk fortfarande att just sådana bolag skall växa mycket snabbare än alla andra). Det hjälper om bolaget är svåranalyserat men har en kaxig och visionär ledning med djärva affärsplaner och utlovade avtal ”runt hörnet”.
STEG 2: Köp på dig rejält med aktier i små poster. Någon gång i slutet av detta steg är det dags att lägga ut en liten kortfattad reflektion på BörsSnack av typen ”handeln i XX har tilltagit på sistone, något på gång?” Om någon svarar kan man eventuellt säga att man är i färd med att kolla upp bolaget, men det är oftast inte nödvändigt. Funkar detta så dyker det upp några spridda köpordrar till kurser något under senast betalt.
STEG 3: Dags att ta till stora informationskampanjen för att få köparna att strömma till och bjuda över varandra så att en självförstärkande raketeffekt uppstår. Till det behövs två signaturer på BS, en vardera på Avanza Forum och WCW. Och för de mer oseriösa inläggen kan man ju skriva anonymt på WCW… Här är en lista på vilka typer av meddelanden man kan lägga ut, ordnade efter desperationsgrad:
- Inklippta analyser från proffs (”Se senaste analysen från Avanza, klicka på…”)
- Egna analyser (fundamentala och tekniska)
- Omotiverade frågor som skapar uppmärksamhet (”Vilken dag var det egentligen som XX skulle släppa sin delårsrapport egentligen? Nån som vet? Och vad har XX för verksamhet egentligen?”)
- Hänvisningar till kommande rapporter (”Om en vecka kommer rapporten för Q1, och då gäller det att ha tankat fullt”)
- Hänvisningar till skrivningar i gamla rapporter (”På bolagsstämman sade VD att man skulle ha ett distributionsavtal klart under Q3, och nu är det bara tre dagar kvar av september – köpläge!”)
- Mailsvar från VD (”Jag mailade till VDn, han säger ju inget rakt ut men jag tolkar i alla fall honom som att här kommer det att hända grejer inom kort”)
- Uppseendeväckande målkurser (”Köpläge här nu på 0,28, den spräcker kronan redan på fredag!”)
- Marknaden har alltid fel (”Helt obegripligt att aktien kan handlas på dessa låga nivåer. Kan inte de där säljarna på ETS begripa att de säljer till P/E 2?”)
- Lugnet före stormen (”Ju längre tiden går utan nyheter, desto större chans att goda nyheter kommer när som helst! Förstår ni?”)
- Nyheter kommer! (”Det kommer nyheter när som helst, jag bara vet det!”)
- Orderdjupet (”Kolla nu, inga säljare förrän på 60 öre, aktien kommer att sticka som om det var helium i den!”)
- Leka insider (”Jag kan ju inte säga någonting för då bryter jag mot insiderlagstiftningen, men mot slutet av veckan kommer ett samarbetsavtal med Cisco och då gäller det att ligga tung i aktien!”)
- Falsk gemenskap (”jag köper nu, och hänger ni andra på så spräcker vi motståndet vid 0,34, sedan blir vi rika allihop”)
- Vilda påståenden (”XX kommer att tjäna miljarder, alla som säljer är heltorsk!”)
- Det kategoriska imperativet (”Köp, köp, köp! Lita på mig! Köp, köp, köp!”)
STEG 4: Sälj hela innehavet, lägg ut meddelande om det under din mest seriösa signatur. Köp kanske tillbaka, men oftast har hela manövern dödat volatiliteten i aktien för ett tag framöver och lämnat efter sig spår i form av en lista med säljorder som prismässigt sträcker sig rakt upp i himlen. Gå vidare till nästa aktie och börja om på steg 1.
God trading!
Observera att jag inte har skrivit denna texten själv, författare okänd (för mig).