2006-08-20, 16:48
Medlem
sophie!s avatar
kan man ändra kursen på en aktie genom att gå in med väldigt mycket pengar... och hur mycket pengar behövs, och kan man göra en vinst på det och hur funkar det?

någon som är duktig på aktier och kan svar på min fråga och gärna förklara hur och varför m.m... så är jag oehört tacksam.
Citera
2006-08-20, 16:52
Medlem
blaus avatar
Du kan handla med stora, stora poster.
Förhoppningsvis lägger någon märke till detta och hänger med in. Ju större köptryck det blir på en aktie desto högre pris.

Ett annat knep är att leta upp en billig aktie och börja haussa den. Gå in på t.ex. 3 öre och haussa haussa och haussa upp den till 5, då säljer du.
Citera
2006-08-20, 16:56
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sophie!
kan man ändra kursen på en aktie genom att gå in med väldigt mycket pengar... och hur mycket pengar behövs, och kan man göra en vinst på det och hur funkar det?

någon som är duktig på aktier och kan svar på min fråga och gärna förklara hur och varför m.m... så är jag oehört tacksam.

Om man gör det i syfte att manipulera kursen så faller det under "otillbörlig kurspåverkan". Maxstraffet på det är 4 år.
Citera
2006-08-20, 16:57
Medlem
Cabrons avatar
Citat:

Visst kan du ha kursdrivande verkan på en aktie om du gör ett stort köp, denna verkan är dock till din nackdel. Vid stora köp tvingas du dammsuga marknaden på aktier vilket gör att priset drivs upp. Samma sak när du ska sälja din position, du "förstör" marknaden genom att synliggöra hela din order. Istället tvingas man sälja/köpa under en utdragen period, det kan ta veckor om du är en stor aktör och inte vill driva upp/ned kursen för mycket vilket är väldigt frustrerande. För att minimera denna effekt har många portföljförvaltare interna regler om hur stor andel av det totala aktiekapitalet som max får ägas i en och samma aktie.

Denna effekt gäller för institutionella placerare, portföljförvaltare etc, inte många privatpersoner kan ha någon större kursdrivande verkan på en likvid A-listad aktie.
Citera
2006-08-20, 16:59
Medlem
sophie!s avatar
ahh precis det är lite de jag är ute efter... och vill ha förklarat för mig.

men om jag har en aktie som kostar ex. som du sa, 3öre. om jag nu har riktigt mycket pengar, och köper. hur pass säker kan jag vara att fler kommer hoppa på att köpa den så den stiger?
Citera
2006-08-20, 17:00
Medlem
blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Denna effekt gäller för institutionella placerare, portföljförvaltare etc, inte många privatpersoner kan ha någon större kursdrivande verkan på en likvid A-listad aktie.

Sant det du säger där. Ska man försöka påverka en aktiekurs i syfte att göra en stor vinst ska man hålla sig ifrån A-listan.
Aktier från AT eller FN lämpar sig nog bättre här.
Citera
2006-08-20, 17:03
Medlem
blaus avatar
Citat:
ahh precis det är lite de jag är ute efter... och vill ha förklarat för mig.

men om jag har en aktie som kostar ex. som du sa, 3öre. om jag nu har riktigt mycket pengar, och köper. hur pass säker kan jag vara att fler kommer hoppa på att köpa den så den stiger?

HAUSSARENS CHECKLISTA

STEG 1: Finn en liten aktie på någon obskyr lista. Aktien bör kosta 10-40 öre/st. Bolaget bör verka inom IT eller bioteknik (av ngn anledning förväntar sig folk fortfarande att just sådana bolag skall växa mycket snabbare än alla andra). Det hjälper om bolaget är svåranalyserat men har en kaxig och visionär ledning med djärva affärsplaner och utlovade avtal ”runt hörnet”.

STEG 2: Köp på dig rejält med aktier i små poster. Någon gång i slutet av detta steg är det dags att lägga ut en liten kortfattad reflektion på BörsSnack av typen ”handeln i XX har tilltagit på sistone, något på gång?” Om någon svarar kan man eventuellt säga att man är i färd med att kolla upp bolaget, men det är oftast inte nödvändigt. Funkar detta så dyker det upp några spridda köpordrar till kurser något under senast betalt.

STEG 3: Dags att ta till stora informationskampanjen för att få köparna att strömma till och bjuda över varandra så att en självförstärkande raketeffekt uppstår. Till det behövs två signaturer på BS, en vardera på Avanza Forum och WCW. Och för de mer oseriösa inläggen kan man ju skriva anonymt på WCW… Här är en lista på vilka typer av meddelanden man kan lägga ut, ordnade efter desperationsgrad:

- Inklippta analyser från proffs (”Se senaste analysen från Avanza, klicka på…”)

- Egna analyser (fundamentala och tekniska)

- Omotiverade frågor som skapar uppmärksamhet (”Vilken dag var det egentligen som XX skulle släppa sin delårsrapport egentligen? Nån som vet? Och vad har XX för verksamhet egentligen?”)

- Hänvisningar till kommande rapporter (”Om en vecka kommer rapporten för Q1, och då gäller det att ha tankat fullt”)

- Hänvisningar till skrivningar i gamla rapporter (”På bolagsstämman sade VD att man skulle ha ett distributionsavtal klart under Q3, och nu är det bara tre dagar kvar av september – köpläge!”)

- Mailsvar från VD (”Jag mailade till VDn, han säger ju inget rakt ut men jag tolkar i alla fall honom som att här kommer det att hända grejer inom kort”)

- Uppseendeväckande målkurser (”Köpläge här nu på 0,28, den spräcker kronan redan på fredag!”)

- Marknaden har alltid fel (”Helt obegripligt att aktien kan handlas på dessa låga nivåer. Kan inte de där säljarna på ETS begripa att de säljer till P/E 2?”)

- Lugnet före stormen (”Ju längre tiden går utan nyheter, desto större chans att goda nyheter kommer när som helst! Förstår ni?”)

- Nyheter kommer! (”Det kommer nyheter när som helst, jag bara vet det!”)

- Orderdjupet (”Kolla nu, inga säljare förrän på 60 öre, aktien kommer att sticka som om det var helium i den!”)

- Leka insider (”Jag kan ju inte säga någonting för då bryter jag mot insiderlagstiftningen, men mot slutet av veckan kommer ett samarbetsavtal med Cisco och då gäller det att ligga tung i aktien!”)

- Falsk gemenskap (”jag köper nu, och hänger ni andra på så spräcker vi motståndet vid 0,34, sedan blir vi rika allihop”)

- Vilda påståenden (”XX kommer att tjäna miljarder, alla som säljer är heltorsk!”)

- Det kategoriska imperativet (”Köp, köp, köp! Lita på mig! Köp, köp, köp!”)

STEG 4: Sälj hela innehavet, lägg ut meddelande om det under din mest seriösa signatur. Köp kanske tillbaka, men oftast har hela manövern dödat volatiliteten i aktien för ett tag framöver och lämnat efter sig spår i form av en lista med säljorder som prismässigt sträcker sig rakt upp i himlen. Gå vidare till nästa aktie och börja om på steg 1.

God trading!

Observera att jag inte har skrivit denna texten själv, författare okänd (för mig).
Citera
2006-08-20, 17:03
Medlem
sophie!s avatar
min tanke var att ifall man hade 1000 pers. alla hade 1000$ att satsa. man förblev en sluten grupp och sen bestämde man sig för att alla ska regga sig en egen aktiedepå och handla en eller flera bestämda aktier.
Citera
2006-08-20, 18:58
Medlem
#kan man ändra kursen på en aktie genom att gå in med väldigt mycket pengar#

ja men det blir ett noll summe spel du kan både sälja up och ned ett papper,,,
men det kostar ju,,
folk med optioner brukar se till att den underliggande aktien har rätt värde genom att sälja up eller ned dom papper man har optioner i
Citera
2006-08-20, 19:01
Medlem
Citat:
min tanke var att ifall man hade 1000 pers. alla hade 1000$ att satsa. man förblev en sluten grupp och sen bestämde man sig för att alla ska regga sig en egen aktiedepå och handla en eller flera bestämda aktier.

Det beror alldeles på omsättningen i aktien. Det finns bolag på smålistorna där några hundra tusen kan påverka kursen men på de större listorna krävs naturligtvis betydligt mer pengar. Kolla vad en aktie på A-listan resp NGM omsätter på en dag för en fingervisning.
Men som tidigare sagt så kommer ju samma mekanismer att verka till din nackdel då du ska sälja.
Citera
2006-08-20, 19:10
Medlem
_jss avatar
Det går säkert bra med säljandet sedan, för ni kan ju komma överrens om att ingen skall sälja före någon annan!
Citera
2006-09-04, 02:45
Medlem
Citat:

Tror du missar något här. När ni alla köper aktien kommer kursen självklart att drivas upp. Problemet är bara att den går ner lika mycket om inte mer när ni säljer. Om du är den första att köpa och den första att sälja gör du självklart vinst, men i genomsnitt kommer ni 1000 pers antagligen inte att tjäna nåt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in