2006-10-16, 23:29
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Det stämmer att JW inte tar emot blod, dock är det inga muslimer som vägra ta emot blodtransfusion? ty det är ju inte en orimlig tolkning att Allah finner obehag i detta om man varken få äta eller dricka det ....

Nästa fråga, mediciner som innehåller blodprodukter är det ok att äta dem?
Det ar inte detsamma att fa det i blodadrorna som att stoppa in det genom munnen och svalja det.

Jag visste inte att det finns sana mediciner, det brukar annars vara annat som man far vara observant pa. Vilka mediciner ar det? Finns det alternativ till dom? Vet du? Har svavar jag i okunnighet du far garna klargora.
Citera
2006-10-16, 23:31
Medlem
Pamlors avatar
Men de som är muslimer är muslimer, altså jag tyckte inte hans inlägg var bra ty det för inte debatten framåt, ty hans inlägg kan tolkas som att hela Islam är skit, detta kan göra att våra liberala muslimer här på forumet kan tappa omdömet, jag tycker att det är viktigt att vara diplomatiska när vi framför vår kritik så att flashback muslimerna inte känner det som att vi trampar dem på tårna.

Meningen med denna tråd är väl att få ett utbyte från muslimerna, det jag personligen vill ha ut från muslimerna är en möjlighet att skilja dem åt, dessvärre är detta omöjligt eller kanske det är möjligt bara att de har varit uppbundna i ett tänkande så att de inte har kunnat förmedla detta. T.ex. säga att jag är en asdf muslim, vilket betyder att jag ej tro på det och det och det ... Nu är det inte så utan alla muslimer säger att de är muslimer, och att säga att du är en muslim säger ingeting i princip ....
Citera
2006-10-16, 23:32
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Mer ortodox. Mer bokstavstolkande. Mer "tillbaka till det riktiga islam".
Jag vet inte om vi forstar varandra har. For nar jag laste ditt inlagg sa uppfattar jag det som om du pekar pa att det ar den valdsamma delen som okar, inte att muslimer 'blir mer muslimer'. Jag vill bara ha klart for mig om du med 'bli mer muslimer' menar bli mer militanta/extrema eller inte.
Citera
2006-10-16, 23:34
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Det ar inte detsamma att fa det i blodadrorna som att stoppa in det genom munnen och svalja det.

Jag visste inte att det finns sana mediciner, det brukar annars vara annat som man far vara observant pa. Vilka mediciner ar det? Finns det alternativ till dom? Vet du? Har svavar jag i okunnighet du far garna klargora.

De medicnierna kan handla om liv och död dessvärre vet jag inte vad det handlar om, men jag kan ta reda på det om ni vill?
Citera
2006-10-16, 23:47
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Bismillah

Jag vet inte om vi forstar varandra har. For nar jag laste ditt inlagg sa uppfattar jag det som om du pekar pa att det ar den valdsamma delen som okar, inte att muslimer 'blir mer muslimer'. Jag vill bara ha klart for mig om du med 'bli mer muslimer' menar bli mer militanta/extrema eller inte.

Det ena kan inte skiljas från det andra. Russin ur kakan.
Citera
2006-10-16, 23:52
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Men de som är muslimer är muslimer, altså jag tyckte inte hans inlägg var bra ty det för inte debatten framåt, ty hans inlägg kan tolkas som att hela Islam är skit, detta kan göra att våra liberala muslimer här på forumet kan tappa omdömet, jag tycker att det är viktigt att vara diplomatiska när vi framför vår kritik så att flashback muslimerna inte känner det som att vi trampar dem på tårna.

Vill du att vi undviker öppet ifrågasättande? Är muslimer känsliga enligt dig?

Vilka är forumets "liberala muslimer" förresten?
Citera
2006-10-16, 23:56
Medlem
Bismillah

Citat:
De medicnierna kan handla om liv och död dessvärre vet jag inte vad det handlar om, men jag kan ta reda på det om ni vill?
Om du vill gora det sa ar det valdigt intressant fraga att reda ut, da tar jag i min tur pa mig, under morgondagen att leta efter mera info hur Islam kan stalla sig i den fragan.
Citera
2006-10-16, 23:57
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Det ena kan inte skiljas från det andra. Russin ur kakan.
Jag ar inte envis, vill bara ha fragan klar for mig och jag haller inte med om denna russinkaka.
Citera
2006-10-17, 08:26
Medlem
pgas avatar
Citat:
Bismillah

pga

Pa vilket satt menar du att svenska staten ar beskyddare for muslimer? For jag antar det ar vad du syftar pa? Ar det i sa fall den svenska statens roll att specifikt beskydda muslimer eller lever alla som bor i Sverige under beskyddade former? Hur resonerar du om sa ar fallet?

Ja, en minoriet.
Fragan ar i slutandan 'ger Islam tillatelse till att doda oskyldiga'? En inte ointressant fragestallning i det hela,
"Allah commands justice, the doing of good, and liberality to kith and kin, and He forbids all shameful deeds, and injustice and rebellion: He instructs you, that ye may receive admonition." An-Nahl: 90

"For that cause We decreed for the Children of Israel that whosoever killeth a human being for other than man slaughter or corruption in the earth, it shall be as if he had killed all mankind, and whoso saveth the life of one, it shall be as if he had saved the life of all mankind. Our messengers came unto them of old with clear proofs (of Allah's sovereignty), but afterwards lo! many of them became prodigals in the earth." Al-Ma’idah: 32

Man kan alltid tolka pa eget satt, vad det an galler for text. Aven kristna sags utfora dad i Guds namn, MEN ger Gud tillatelse till det? Jag tror inte det.
Två fel blir aldrig ett rätt och du gör ständigt misstaget att försöka detta poänglösa stunt. De flesta islamkritiker kritiserar också fundamentalistiska kristna och det kan vi riskfritt göra.

Det blir inga hysteriska demonstrationer, flaggbränningar, självmordsbombningar och ambassadsprängningar efter kritik mot kristna.

Ser du inte nyanserna?

Islam är våldets, sprängandets, brännandets och dödandets religion/kultur.

Nu har vi fått ett nytt bevis för vad som händer när det arabiska inflytandet (=islam) tillåts påverka samhällslivet.

Nu blir kvinnorna i ytterligare ett land straffade om de bär kjol eller vägrar bära slöja.

Primitiva barbarer!

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=973408
Citera
2006-10-17, 08:37
Medlem
pgas avatar
Nutid

Citat:
Pa vilket satt menar du att svenska staten ar beskyddare for muslimer?

Är du medveten om att Sverige har beviljat flera hundra tusen muslimer asyl?

Vet du vad asyl innebär?

Är du medveten om att häpnadsväckande många muslimer som beviljas asyl, därefter utan att tveka, besöker det land de flytt ifrån för att semestra eller sätta sina barn i koranskola eller gifta bort dem?

Vad tänker du om detta?

Utveckla gärna din förklaring med referenser till koranen.
Citera
2006-10-17, 12:44
Medlem
Bismillah

pga

Citat:
De flesta islamkritiker kritiserar också fundamentalistiska kristna och det kan vi riskfritt göra.
Naja nog har jag tagit emot en hel del kritik har pa FB och pa vilket satt har det drabbat dig? Det ar bara att fortsatta. Jag har inga valdsamheter i bagaget.

Citat:
Det blir inga hysteriska demonstrationer, flaggbränningar, självmordsbombningar och ambassadsprängningar efter kritik mot kristna.
Jag tycker det ar fel att reagera med vald. Det ar mycket battre att skota detta via dialog.

Citat:
Islam är våldets, sprängandets, brännandets och dödandets religion/kultur.
Ja om man tolkar det pa det sattet. Men inte enligt dess laror. Jag forsoker att skilja pa det.
Citera
2006-10-17, 12:49
Medlem
Bismillah

pga

Citat:
Är du medveten om att Sverige har beviljat flera hundra tusen muslimer asyl?

Vet du vad asyl innebär?
Vet inte hur manga det ar, ja har ett hum om vad asyl ar...

Citat:
Är du medveten om att häpnadsväckande många muslimer som beviljas asyl, därefter utan att tveka, besöker det land de flytt ifrån för att semestra eller sätta sina barn i koranskola eller gifta bort dem?
For mig sager det en hel del om deras roll som muslimer, men vem ar jag att doma?

Citat:
Vad tänker du om detta?
Har man kommit via asyl lar man inte kunna aka tillbaka av nagon anledning. Som sagt, vem ar jag att doma? Alla far sta ansvariga infor Allah SWT for vad de gor och inte gor.

''And strive in His cause as ye ought to strive, (with sincerity and under discipline). He has chosen you, and has imposed no difficulties on you in religion; it is the cult of your father Abraham. It is He Who has named you Muslims, both before and in this (Revelation); that the Messenger may be a witness for you, and ye be witnesses for mankind! So establish regular Prayer, give regular Charity, and hold fast to Allah! He is your Protector - the Best to protect and the Best to help!'' Koranen 22.78
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in