2025-10-03, 10:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag har hört talas om båda. Problemet tycker jag är att jag har hört talas om dem blott, endast och allenast som nobelpriskandidater, aldrig i relation till vad de har skrivit, vilket borde vara intressant när det trots allt handlar om författare. Så är det med många topptippade under senare år. Beror det månne på att ingen längre läser utan att spelteorin har tagit över även litteraturen?
Visst spelas det mer än tidigare. Men oavsett spelande, har det inte alltid varit så: väldigt få har läst vinnaren innan, men denna läses mycket efter att priset tilldelats.
Citera
2025-10-04, 09:36
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det börjar dra ihop sig. Enligt länken nedan är de två med lägst odds:

László Krasznahorkai
och
Can Xue

Jag har förstås aldrig hört talas om någon av dem :-)

https://m.nicerodds.co.uk/nobel-prize-in-literature

Vet vilka båda är, men Krasznahorkai är mig veterligen inte utgiven på svenska på länge... Förlaget lär i sådana fall få fullt upp med nytryckningar vid ett eventuellt Nobelpris.

Can Xue har ju varit favorittippad länge och finns också utgiven på svenska i närtid.
(Inte för att utgivning på svenska är en parameter egentligen)
Citera
2025-10-04, 19:31
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
men Krasznahorkai är mig veterligen inte utgiven på svenska på länge...

Den senaste (Herscht 07769) kom ut i svensk översättning 2023. Det är inte farligt länge sedan.
Citera
2025-10-04, 19:33
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Den senaste (Herscht 07769) kom ut i svensk översättning 2023. Det är inte farligt länge sedan.

My bad! Den missade jag! Mycket annat av honom översattes ju på 00- och 10-talen.
Citera
2025-10-06, 17:03
Medlem
pn222jws avatar
En europe. Gissning - John Banville, irländsk nostalgisk samtidsskildrare eller den kontroversielle franske rebellen Michel Houellebecq.
Citera
2025-10-06, 17:46
Medlem
Väntat, men lite tråkigt val: Péter Nádas eller någon annan centraleuropé som skrivit tunga böcker om minnet och döden.

Kul och utmärkt val: Enrique Vila-Matas

Populistiskt, men utmärkt val: Atwood eller Rushdie

Möjliga "Aldrig hört talas om"-val : Gerald Murnane, Hélène Cixous
Citera
2025-10-06, 17:57
Medlem
Inte Rushdie. Han skriver karaktärer lika löjligt dåligt som denne Ian McEwan m.fl. Man blir blossande röd när man läser dessa böcker.
Citera
2025-10-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Inte Rushdie. Han skriver karaktärer lika löjligt dåligt som denne Ian McEwan m.fl. Man blir blossande röd när man läser dessa böcker.

Men jag vet detta sedan tidigare. Dessa intelektuella halvt-vetenskapsmän skulle ha intagit denna banan istället. När de skriver om det motsatta könet, som de ofta försöker sig på av nån anledning, så är det betydligt sämre än kiosklitteratur. Så ifall en sådan ska få priset, så kan de dra åt fanders de som styr!

Men en icke-läsare som hör dessa namn tror inte att de kan vara så otroligt dåliga att skriva vissa partier i böcker, och detta p.g.a. att de har en helt annan typ av intelligens än den som krävs för att beskriva människor.
Citera
2025-10-06, 18:09
Medlem
Queutards avatar
Tsitsi Dangarembga

För sina universellt allmängiltiga berättelser om kolonialismens Rhodesia och sin kamp mot den zimbabwesiska regimen, tillika det ödesmättade språk som beskriver rasismen i dess mest ohyggliga skepnad.
Citera
2025-10-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Tsitsi Dangarembga

För sina universellt allmängiltiga berättelser om kolonialismens Rhodesia och sin kamp mot den zimbabwesiska regimen, tillika det ödesmättade språk som beskriver rasismen i dess mest ohyggliga skepnad.
Ja, dags att uppmärksamma Afrika!
Eller nån kanadensare, dansk, mexikan eller kines, allt för att reta upp en viss person som oerhört gärna skulle vilja ha fredspriset?

(förlåt nej, blir alltför löjligt, sorry!)
...men börjar bli rejält trött på en viss person + en annan ännu större lögnare

Men skulle gärna vilja att litteraturpriset för en gångs skull gick till en journalist!
Är inte det också litteratur?
Ingen läser ju riktig litteratur längre!!

Borde radera inlägget inser jag nu efter några minuters betänketid,
Borde inte låta tiktok- världen ta över
Eller
Men det gör den ju i alla fall
🌋🤡🌐💥🌋🤡 eller?
Senast redigerad av rantaplan 2025-10-06 kl. 19:02.
Citera
2025-10-07, 13:06
Medlem
Yungvidzibois avatar
Kamel Daoud gissar jag på. Han vann Prix goncourt senast i fjol. Han är dessutom från Afrika.
Citera
2025-10-07, 13:26
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Kamel Daoud gissar jag på. Han vann Prix goncourt senast i fjol. Han är dessutom från Afrika.
Det är ett kontroversiellt val med tanke på att Daoud anklagats för att ha "stulit" en kvinnas livshistoria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in