• 1
  • 2
2024-11-06, 19:43
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Passa på att inspektera växelhuset ned vid propellern, så att du ej har någon vatteninträngning.

Det är långt, långt bättre att byta packboxarna medans växelhuset fortfarande är tätt, än när det läcker in saltvatten eller sötvatten som förstör mekanismen.

Byt packboxarna vare sig det är tätt eller ej, för de kommer annars börja läcka förr eller senare till stort förtret. Det är bättre med nya som läcker senare än de gamla som läcker snart.
Citera
2024-11-12, 13:14
Medlem
AdonBelivits avatar
Citat:
Byt packboxarna vare sig det är tätt eller ej, för de kommer annars börja läcka förr eller senare till stort förtret. Det är bättre med nya som läcker senare än de gamla som läcker snart.

Tack, ska kika på det. Fick just veta att renoveringssatsen till förgasarna befinner sig i Luleå!? Early bird funkar tydligen lite sådär...
Citera
2024-11-18, 16:54
Medlem
AdonBelivits avatar
Tjena kompisar, här kommer facit!

Har nu renoverat förgasarna med packningar, o-ringar, flottörer och hela bibban. (Konstaterar att någon varit där innan då vissa ringar och annat saknades) Provar glad i hågen med stort självförtroende starta med stargas för att göra saken enkel, inte ett liv!! 😐

Drar ur stften, dom är blöta. Kollar tändning, tänder bara på en cylinder. Skiftar tändspolar, tänder på den fungerande kretsen fortfarande, det är alltså inte tändspolarna som är problemet! Allt sammantaget, med vatten i cylindrarna, elproblem etc etc... så börjar jag misstänka att motorn varit under vatten med påslagen ström med allt vad det innebär för elektronik. Jag ger upp och har sagt till tanten att i värsta fall får du byta motor, den är så billig så det funkar, detta har nu inträffat.

Båten som sådan är i mycket bra skick, perfekt för våra fiskebehov, en öppen mittstyrd Utter 510. Så, en beg juste motor är det som gäller! Vad bör man satsa på? Mercury 50? Honda? Vi vill ha något med hyfsad bränsleekonomi som man kan lita på.

Som sagt, inget bra på båtar! 🙏
Citera
2024-11-18, 20:30
Medlem
Knivur-273s avatar
Om kompressionen är ok, och du ser ingen svår korrosion, så ska du väl ej ge upp så lätt.

Det är väl bara att titta lite noggrannare.
Citera
2024-11-28, 01:27
Medlem
AdonBelivits avatar
Citat:
Om kompressionen är ok, och du ser ingen svår korrosion, så ska du väl ej ge upp så lätt.

Det är väl bara att titta lite noggrannare.

Gick in med kameran, jag har tydligen förstört hela cylinden i mina startförsök! 😄
Båtjävel, jag hatar båtar! Trevligare att köra fort som fan på 4 hjul runt bananen! Hon får ta hand om sin egen jävla båt, nu räcker det! Tack för input i hopplöst företag.

Jag ska sluta vara snäll!
Citera
2024-11-28, 20:36
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Gick in med kameran, jag har tydligen förstört hela cylinden i mina startförsök! 😄
Båtjävel, jag hatar båtar! Trevligare att köra fort som fan på 4 hjul runt bananen! Hon får ta hand om sin egen jävla båt, nu räcker det! Tack för input i hopplöst företag.

Jag ska sluta vara snäll!
Teoretiskt sett skulle det kunna gå att hona cylindrarna, byta kolvringar och eventuellt kolvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in