2024-10-14, 14:17
  #1
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu is examining a plan to seal off humanitarian aid to northern Gaza in an attempt to starve out Hamas militants, a plan that could trap hundreds of thousands of Palestinians without food or water.

https://x.com/AP/status/1845481701205487963

Vad säger ni om den här taktiken? Judarna är verkligen hur bussiga som helst. Man tänker ju osökt på hur judarna betedde sig under Oktoberrevolutionen i Ryssland.
Citera
2024-10-14, 14:30
  #2
Medlem
Det väl skönt att dom står på sig mot nya Osmanska riket/ISIS/HAMAS/Jisbola

Ingen annan i världen står ju emot att hindra denna charmiga fredliga lyckosamma religion sprida sig , under svärdet, åter igen
Citera
2024-10-14, 15:40
  #3
Medlem
.nattramn.s avatar
Hur många andra krig har man sett där man tar pauser i stridandet så att motståndsidan kan få sina barn vaccinerade, samt skickar sms och ringer civila innan det attackeras?

Men vad jag tycker är mest moraliskt med Israels militär är hur man behandlar egna folket. Man verkar se det som en självklarhet att hela landet ska beskyddas. Det går larm, skyddsrum finns tillgängligt nästan överallt, man har byggt ett underjordisk sjukhus. Man har gissningsvis satsat på att ha världens bästa försvar och nästa år kommer man skydda landet med laser. När de vid få tillfällen misslyckas är de nedslagna och gör utredningar för att för att det aldrig ska ske igen.

Jag läste att i Sverige kan vi skydda 5% av vår yta från drönare, raketer och missiler. Samt att Mellansverige kommer stå utan försvar av marktrupper. Man kan försvara västkusten Gotland och Stockholm typ. Nu lever inte vi under samma hot som Israel gör och gjort. Därför blir det missvisande att jämföra vårt försvar, men ändå.

Ett sätt att se moralen i ett lands arme är om de bryr sig om sina civila. Där har väl Israel tveklöst den högsta moral av alla länder. 26 000 raketer, missiler har skickats på Israel, hade våra grannländer gjort så mot oss hade vi dött som flugor. Ändå har Israel få dödsfall.
Citera
2024-10-14, 15:53
  #4
Medlem
anomaligns avatar
Svält som krigsstrategi är bara ett av IDF många dokumenterade krigsbrott, de ägnar sig åt mord på journalister, bombningar av civila, attacker mot FNs fredsbevarande styrkor, attacker mot sjukhus, skolor, flyktingläger osv osv osv osv.

Det enda rimliga vore att IDF terrorklassades. Istället pumpar väst in pengar och avancerade vapensystem åt dem så de kan fortsätta massakern.
Citera
2024-10-14, 17:10
  #5
Medlem
Eftersom du redan känner till detta kan det inte komma som en överraskning för de civila som bor där heller. Bara om Hamas tvingar de civila att vara kvar för att få medlidande av störda västlänningar och västmedia så är det beklagligt.

Så, du har nog rätt - IDF är nog världens mest moraliska armé.
Citera
2024-10-14, 18:40
  #6
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
https://x.com/AP/status/1845481701205487963

Vad säger ni om den här taktiken? Judarna är verkligen hur bussiga som helst. Man tänker ju osökt på hur judarna betedde sig under Oktoberrevolutionen i Ryssland.
IDF säger att detta är fejk alltså inte sant.

Om det nu skulle vara sant ser det ut som om de ångrat sig, om nu inte att svälta inkluderar att man ser till att det kommer in mat.
Den israeliska regeringen överväger en total belägring av den nordligaste tredjedelen av Gazaremsan i syfte att svälta ut Hamaskrigare. Det rapporterar AP, som tagit del av en utskrift av planen.
https://omni.se/uppgift-israel-overvager-att-svalta-norra-gaza/a/QM93WW
Thirty trucks carrying flour and food from the UN World Food Programme were transferred today from Ashdod Port through the Erez West crossing into the northern Gaza Strip, says the IDF’s Coordinator of Government Activities in the Territories (COGAT).

“We emphasize that all humanitarian aid was transferred following thorough security inspections,” says the IDF, adding that it will “continue to act in accordance with international law to facilitate and support the humanitarian response to the Gaza Strip.”
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/israel-lets-food-enter-northern-gaza-in-first-since-launching-renewed-offensive/

30 lastbilar med mat i dag in i norra Gaza, lite kontraproduktivt om planen är att svälta norra Gaza?
Citera
2024-10-14, 19:04
  #7
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
IDF säger att detta är fejk alltså inte sant.

Om det nu skulle vara sant ser det ut som om de ångrat sig, om nu inte att svälta inkluderar att man ser till att det kommer in mat.
Den israeliska regeringen överväger en total belägring av den nordligaste tredjedelen av Gazaremsan i syfte att svälta ut Hamaskrigare. Det rapporterar AP, som tagit del av en utskrift av planen.
https://omni.se/uppgift-israel-overvager-att-svalta-norra-gaza/a/QM93WW
Thirty trucks carrying flour and food from the UN World Food Programme were transferred today from Ashdod Port through the Erez West crossing into the northern Gaza Strip, says the IDF’s Coordinator of Government Activities in the Territories (COGAT).

“We emphasize that all humanitarian aid was transferred following thorough security inspections,” says the IDF, adding that it will “continue to act in accordance with international law to facilitate and support the humanitarian response to the Gaza Strip.”
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/israel-lets-food-enter-northern-gaza-in-first-since-launching-renewed-offensive/

30 lastbilar med mat i dag in i norra Gaza, lite kontraproduktivt om planen är att svälta norra Gaza?

Nog har väl du också sett hur civila judar förstört hjälptransporter, hur judarna stängde ned den södra gränsen så att fulla lastbilar med mat blev ståendes i veckor. Judar bryr sig inte om icke-judar. De har tom ett specifikt ord för icke-judar nämligen goyim.

Du tycker inte att "continue to act in accordance with international law to" är lite magstarkt när Israel attackerat FN-styrkor i Libanon och skadat soldater? Tror du verkligen judarna bryr sig om internationell lag?

Nu bryr jag mig inte om muslimerna alls men det kommer bli intressant att se hur Israels terrorister (dvs palestinierna/libaneserna) snart kommer bli våra "migranter".
Citera
2024-10-14, 19:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Nog har väl du också sett hur civila judar förstört hjälptransporter, hur judarna stängde ned den södra gränsen så att fulla lastbilar med mat blev ståendes i veckor. Judar bryr sig inte om icke-judar. De har tom ett specifikt ord för icke-judar nämligen goyim.

Du tycker inte att "continue to act in accordance with international law to" är lite magstarkt när Israel attackerat FN-styrkor i Libanon och skadat soldater? Tror du verkligen judarna bryr sig om internationell lag?

Nu bryr jag mig inte om muslimerna alls men det kommer bli intressant att se hur Israels terrorister (dvs palestinierna/libaneserna) snart kommer bli våra "migranter".

Polen avskaffade asylrätten idag. Sverige skall göra det imorgon.
Citera
2024-10-14, 20:00
  #9
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag läste att i Sverige kan vi skydda 5% av vår yta från drönare, raketer och missiler. Samt att Mellansverige kommer stå utan försvar av marktrupper. Man kan försvara västkusten Gotland och Stockholm typ. Nu lever inte vi under samma hot som Israel gör och gjort. Därför blir det missvisande att jämföra vårt försvar, men ändå.

Ett sätt att se moralen i ett lands arme är om de bryr sig om sina civila. Där har väl Israel tveklöst den högsta moral av alla länder. 26 000 raketer, missiler har skickats på Israel, hade våra grannländer gjort så mot oss hade vi dött som flugor. Ändå har Israel få dödsfall.


Israel är väl ungefär lika stort som 5% av Sverige... och har USA som backup med vapen + Iron Dome.
Citera
2024-10-14, 22:15
  #10
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Nog har väl du också sett hur civila judar förstört hjälptransporter, hur judarna stängde ned den södra gränsen så att fulla lastbilar med mat blev ståendes i veckor. Judar bryr sig inte om icke-judar. De har tom ett specifikt ord för icke-judar nämligen goyim.

Du tycker inte att "continue to act in accordance with international law to" är lite magstarkt när Israel attackerat FN-styrkor i Libanon och skadat soldater? Tror du verkligen judarna bryr sig om internationell lag?

Nu bryr jag mig inte om muslimerna alls men det kommer bli intressant att se hur Israels terrorister (dvs palestinierna/libaneserna) snart kommer bli våra "migranter".
Är det din agenda som lyser igenom när du skriver judar och inte Israeler?

Nog har jag sett en hel del, som exempel hur hela Israel firade när IDF fritagit Kaid Farhan Elkadi en beduinarabisk gisslan.
Netanyahu sa då till honom i ett telefonsamtal att alla i Israel var rörda över att han nu var fri. Kaid Farhan Elkadi bror sa "Vi har väntat på det här ögonblicket länge. Vi hoppas att alla i gisslan kommer att få det här ögonblicket, att de alla kommer att uppleva samma spänning och glädje"
Forum för gisslan och försvunna familjer beskrev räddningen som "mirakulös".

Det ser inte alls ut som du beskriver att judar bara bryr sig om judar. Det verkar snarare som om Israel bryr sig om sina invånare oavsett om de är judar eller muslimer.

Likaså sörjde hela Israel när Hizbollah dödade 12 fotbollsspelande barn och ungdomar trots att dessa var araber. Nu sörjer man i Israel de 4st döda 19-åringarna som befann sig i matsalen på träningslägret som Hizbollah skickade en drönare på med sprängämnen. Man gör ingen skillnad på att en av dem var arab.

Är du inte glad över att 30st lastbilar med mat kom in i norra Gaza i dag så att de inte behöver svälta den närmaste tiden eller hade du hoppats på svält?

När det gäller FN styrkorna i Libanon säger Israel att Hizbollah hade en tunnel 150 meter där i från och eldstriden var mot dem inte mot FN. Att forceringen hade skett när man tog ut skadade ur striden. Samt att man förvarnat FN innan så de skulle kunnat satt sig i säkerhet. Tror du på allvar att det enbart hade varit några få skadade om Israel attackerat FN styrkorna?

Tillskillnad från dig bryr jag mig om både Judar och Muslimer, men jag har inte mycket över till de som förtrycker kvinnor, eller lär sina barn hata sitt grannland, eller ger sig på civila utan att förvarna och begår fruktansvärda våldtäkter. Jag är glad att Israel släppte in 30 lastbilar med mat till norra Gaza i dag, men jag gissar att du inte är det.

Missade du partiledardebatten i går? M, S och SD säger att de inte kommer ta emot ökat antal flyktingar om detta blir en flykting kris så du kan nog slappna av.
__________________
Senast redigerad av .nattramn. 2024-10-14 kl. 22:28.
Citera
2024-10-15, 04:49
  #11
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Nog har väl du också sett hur civila judar förstört hjälptransporter, hur judarna stängde ned den södra gränsen så att fulla lastbilar med mat blev ståendes i veckor. Judar bryr sig inte om icke-judar. De har tom ett specifikt ord för icke-judar nämligen goyim.

Du tycker inte att "continue to act in accordance with international law to" är lite magstarkt när Israel attackerat FN-styrkor i Libanon och skadat soldater? Tror du verkligen judarna bryr sig om internationell lag?

Nu bryr jag mig inte om muslimerna alls men det kommer bli intressant att se hur Israels terrorister (dvs palestinierna/libaneserna) snart kommer bli våra "migranter".
Du verkar helt klart vara fast i någon filterbubbla. Förmodligen har du aldrig varit utanför Sverige och läser enbart vad svensk media vill att du ska tro.

Svenskar har också ett ord för icke-svenskar: "utlänningar". Ska Sverige dömas för krigsbrott nu?

Israel stängde Gazas södra gräns för att Hamas sprang ut och in.

Israel bad FNs styrkor i Libanon att evakuera posteringar eftersom Hizbollah använde sig av FN-soldatetna som mänskliga sköldar, och således riskerade att dö om Israel attackerade Hizbollah. Dessutom har de helt uppenbart misslyckats i allt som var deras uppgift.

Israels medborgare lider ingen risk att bli flyktingar eftersom de numera är allierade med de flesta arabländerna.
Citera
2024-10-15, 23:06
  #12
Medlem
NeutronStars avatar
Getknullarna i terrorstämplade IDF är korkade nog att filma sina egna brott. Al Jazeera har gjort en dokumentär om detta.

https://odysee.com/@alltheworldsastage:0/Investigating-The-Sick-Sadistic-War-Crimes-in-Gaza---Al-Jazeera-Investigations:5
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in