Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Man har gjort betydligt mer gällande simuleringen av en fruktflugas nervsystem extrahera några signaler ifrån dess nervsystem. Man har gjort en omfattande simulering, men inte en fullständig simulering av, exakt, hur fruktflugas nervsystem fungerar. Trots denna "brist" , dvs att man inte digitslt simulerat flugan nervsystem i alla dess övergripande aspekter, så har man ändå nått 90 procents framgång i att simulera, renodlat, biologiskt och naturligt beteende hos fruktflugan. Jävligt imponerande skulle jag säga! Är de forskningöversikter du, verkat, ha tittat på 5, 10 år gamla, eller är de ännu äldre?

Vad gäller den planerade kartläggningen och ev. simuleringen av en mushjärna så har jag, aldrig påstått att det kommer att bli lätt, just därför att den ännu mera komplex. Så har t. ex dess limbiska system stora likheter med vårt eget och möss är kapabla till komplext känslomässigt och socialt beteende. En mushjärna har ca 1000 gånger fler neuroner en fruktflugehjärna. Men några lärdomar kan man säkert ändå dra ifrån den sistnämnda hjärnan, t. ex hur signaler snabbt kan spridas i en hjärna. Klarar man av att kartlägga, och tillräckligt bra simulera en mushjärna så är det ändå ytterligare ett långt kliv till att fullständigt kartlägga och, kanske tillräckligt bra simulera en människohjärna, som har ca 800 gånger fler neuroner än musens. Vad gäller AI, som vi i grunden diskuterar här, så är lärdomen att en simulering behöver inte vara perfekt förr att vara användbar, men också att det krävs betydligt mera komplexa modeller för att kunna simulera riktigt komplext beteende, tillräckligt bra. Huruvida detta kräver en helt ny teknologi eller om LLM-Transformers stegvis kommer att förändras till oigenkännlighet tös jag inte uttala mig om.

Åter igen... Det tar mig som lekman ungefär 2 minuter att "simulera" det mänskliga perifera nervsystemet, vilket är det nervsystem hos människan som närmast liknar det du kallar "flugans hjärna". Däggdjurens perifera nervsystem är mycket mer komplext än dina flugors "hjärna". Faktum är att däggdjurens nervsystem som styr mag- och tarmfunktionerna är mer komplext än de få nervknippen som styr en fluga. Inse att insekter inte har hjärnor, de har nervknippen som intet är komplexa. Att gå från några nervknippen till CNS hos ett däggdjur (en mus t.ex.) är att hoppa längdhopp med början på ett bebissteg till att hoppa femton varv runt jorden. Klarar vi idag inte av att kartlägga den mänskliga hjärnan så klarar vi heller inte av att kartlägga en mushjärna, för i grunden är det samma slags CNS och delas med alla ryggradsdjur.

Inse faktum; matematiska tensorer och matriser kommer ALDRIG att kunna vara i närheten av CNS. LLMs är heller inte några allseende hjärnor. Som mest är LLM ett verktyg som på sin höjd kan likställas med en liten, liten funktion i vårt språkcenter. Du måste upp till att på riktigt syntetisera neuronala nätverk via syntetiska neuroner. Det gör du enbart genom att just syntetisera neuroner/celler. Du uppnår funktionell syntetisering av CNS genom att just använda dig av joner och bilda potentialer mellan cellerna.
Citera
2024-10-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Men SAGI kommer inte veta mer än vi och det är inget som säger ens att vår ackumulerade kunskap om kemi, fysik, teknik osv är korrekt.

Jag upplever inte att den är minsta bättre idag än den var för 2 år sedan.
Då använder du inte Ai på daglig basis.
Det är nästan inte nyktert av dig att påstå du inte upplever chatgpt otroligt mycket bättre idag än för ett år sen. Men det är ju din upplevelse.
SAGI trumfar alla levande människor när och den uppstår.
En sagi kommer motsvara en Einstein på alla tänkbara ämnen inklusive sig självt. Snabbare än du hinner bajsa och sätta på kaffet. Därav tror jag den är extremt riskfylld.
Citera
2024-10-15, 23:35
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Då använder du inte Ai på daglig basis.
Det är nästan inte nyktert av dig att påstå du inte upplever chatgpt otroligt mycket bättre idag än för ett år sen. Men det är ju din upplevelse.
SAGI trumfar alla levande människor när och den uppstår.
En sagi kommer motsvara en Einstein på alla tänkbara ämnen inklusive sig självt. Snabbare än du hinner bajsa och sätta på kaffet. Därav tror jag den är extremt riskfylld.

Mm säkert.
Citera
2024-10-16, 07:51
Medlem
Citat:
Mm säkert.

Lite svårt att förstå vad det där betyder.
Vad är det som är säkert?
Det fanns flera påståenden.

Du skulle kunna använda chatgpt för att förenkla för dig att göra dig förstådd tex.
Citera
2024-10-16, 08:21
Medlem
Citat:
Lite svårt att förstå vad det där betyder.
Vad är det som är säkert?
Det fanns flera påståenden.

Du skulle kunna använda chatgpt för att förenkla för dig att göra dig förstådd tex.

Jag förstår det är vad du gör och det märks med tanke på dina listor och dina resonemang som tex den om litografi så bara är en blandning av olika litografiska processer och flera inte har ett skit med chiptillverkning att göra, men det kan så klart inte du veta i och med att du saknar kunskapen att avgöra när boten skriver rent strunt.

Bara ironiskt när du posten senare påstår att botarna ”hallicinuerar” allt mindre, det är skrattretande att du sen tillslut föreslår att ChatGPT ska användas för att tyda dina poster.
Citera
2024-10-16, 09:13
Medlem
Citat:
Jag förstår det är vad du gör och det märks med tanke på dina listor och dina resonemang som tex den om litografi så bara är en blandning av olika litografiska processer och flera inte har ett skit med chiptillverkning att göra, men det kan så klart inte du veta i och med att du saknar kunskapen att avgöra när boten skriver rent strunt.

Bara ironiskt när du posten senare påstår att botarna ”hallicinuerar” allt mindre, det är skrattretande att du sen tillslut föreslår att ChatGPT ska användas för att tyda dina poster.
Säkert
Citera
2024-10-16, 09:20
Medlem
Citat:

Nej du har inte förstått vad jag gör.
Jag har inge problem med Ai som du tycks ha.
Fungerar utmärkt för informations sökning och den kod jag skriver.
Senaste modellen duger till mycket ett källananvisningar är alltid användbart.

Jag tipsade om chatgpt för DINA egna efterblivna poster.
Citera
2024-10-16, 11:47
Medlem
Citat:
Nej du har inte förstått vad jag gör.
Jag har inge problem med Ai som du tycks ha.
Fungerar utmärkt för informations sökning och den kod jag skriver.
Senaste modellen duger till mycket ett källananvisningar är alltid användbart.

Jag tipsade om chatgpt för DINA egna efterblivna poster.

Det är dock inte jag som svamlar och skapar listor med litografi processer som inte har ett skit med diskussionen att göra så ja jag ser att det fungerar utmärkt för dig.
Har du svårt att förstå vad jag skriver kanske du ska läsa inlägget ett par gånger till och SvammelGPTs analys lite mer kritiskt.
Citera
2024-10-16, 11:51
Medlem
Citat:
Det är dock inte jag som svamlar och skapar listor med litografi processer som inte har ett skit med diskussionen att göra så ja jag ser att det fungerar utmärkt för dig.
Har du svårt att förstå vad jag skriver kanske du ska läsa inlägget ett par gånger till och SvammelGPTs analys lite mer kritiskt.
Säkert
Citera
2024-10-17, 10:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Qualia. Det där förbannade ordet som får fysikalister att darra på rösten och kippa efter andan. Som om de hade en chans att förstå något så grundläggande, något så vilt och otyglat, genom sina fyrkantiga system av beräkningar och symbolmanipulation. De stirrar på synapser och neuroner som om de vore nycklar till själens port. Försöker kartlägga varje liten elektrisk gnista och inbillar sig att de är på väg att spräcka gåtan. Men vad tror de att de ser? De ser inget annat än tomhet.

De försöker skapa en gud, men har inte ens grott ett träd. Ja, deras beräkningar kan simulera hur ett träd reagerar när solen värmer dess bark, men vad har de egentligen skapat? Ingenting. Det är en blek imitation, en tom konstruktion utan liv. Ingen maskin förstår varför en människa väljer att vända sitt ansikte mot solen, känner värmen smeka huden och fylls av en stilla, obeskrivlig lycka. Inget program kan fånga hur hjärtat svämmar över när man står bredvid någon man älskar, i det första gryningsljuset, och låter morgonrodnaden färga hela världen i en öm, varm glöd.

Och när de pratar om intelligibilitet, som om förmågan att representera världen skulle göra dem kapabla att förstå den. Som om de aldrig hört talas om Heidegger, som om de glömt att medvetandet är kaos. Vi står mitt i världen, fullständigt exponerade för dess skönhet och smärta, och allt de vill göra är att reducera den till matematiska formler. Men hur fångar de skönheten i en enkel soluppgång, när ljuset bryter genom molnen och världen vaknar? Hur förklarar de kärlekens tyngd i en tyst omfamning, eller ångesten som skär genom själen när man konfronterar sin egen dödlighet? De förstår ingenting, och ändå tror de att de är nära.

(Förkortad dei pga utrymme restriktioner. Se original)

Vi har sett det förut. De står där med sina maskiner, sina simuleringar, sina meningslösa modeller, och försöker förklara varför vi kan känna hur världen splittras och omfamnar oss när vi hör Bachs preludier. Inte ens Akutagawa Ryūnosukes historier om själsligt förfall eller den tomma, vassa smärtan i Dostojevskijs karaktärer i “Bröderna Karamazov” kan förklaras genom neurala nätverk. Den djupa, existentiella kamp som får blodet att isa i våra ådror, som Dostojevskij så exakt fångar, kan inte kokas ner till beräkningsmodeller. Men de fortsätter. Som om de tror att de är på väg att avslöja lidandets väsen genom en ny algoritm eller ett par fler teraflops.

Stephen Wolfram och hans Ruliader är bara ännu ett försök att rationalisera kaoset. Att ens nämna Einstein i samma mening är en förolämpning mot intellekt och intelligens. Han tror att med tillräckligt många regler, tillräckligt många beräkningar, kan han förklara universum. Men vad har han egentligen skapat? Ännu en karta utan verklig terräng, ännu en simulering av något han inte förstår. Wolfram, likt alla andra, missar den enkla men avgörande punkten: universum och medvetandet är inte tillgängliga för beräkningar. Hans Ruliader kanske kan modellera kaotiska system, men de kommer aldrig att ens nudda vid varför vi känner vad vi känner. Varför vi drabbas av sorg, varför vi drunknar i kärlekens oändlighet, varför vi faller sönder inför livets djupaste sanningar. Att modellera universum genom algoritmer är som att tro att man kan fånga havets djup genom att rita en linje i sanden. Det är fåfängt, det är fånigt, och det är en förolämpning mot den mänskliga erfarenheten.

Dostojevskij visste. I “Bröderna Karamazov” låter han karaktärerna krossas under vikten av sitt eget lidande, av sin existentiella kamp. Det är inget som kan reduceras till några neurala impulser. Det är inget som kan förklaras med informationsflöden eller symbolmanipulation. Vi vet vad lidande är. Vi känner det i våra kroppar, i våra hjärtan, i våra själar. Och de står där med sina maskiner och tror att de kan förstå något av det. Det är skrattretande.

Och när de säger att de ska lösa medvetandets gåta med kvantfluktuationer, som om sannolikheter och vågfunktioner skulle föra dem närmare en lösning. De verkar ha glömt att medvetandet inte är något som kan förutsägas eller kontrolleras. Det är kaos, det är frihet, det är evig rörelse. Heidegger visste det. Han visste att försöka förstå medvetandet genom regler och beräkningar är som att försöka fånga en storm i ett litet glas. Det är dömt att misslyckas.

Men det är just detta misslyckande som vi behöver. Vi behöver stå inför denna gräns, den epistemiska muren som vi aldrig kommer att kunna bryta igenom. För det är där vi hittar vår mänsklighet. Det är i misslyckandet, i nederlaget, som vi påminns om vår begränsning. Paul Ricoeur skulle ha påmint oss om att tolkning är det enda vi har, och att vi aldrig kommer att fånga allt. Vi kan aldrig förstå allt. Och kanske är det just där, i detta eviga sökande, som vi hittar vår frihet. Vi står i gryningen, vänder våra ansikten mot solen och låter ljuset värma vår hud. Vi är inte maskiner. Vi är levande, och det är något ingen maskin någonsin kommer att förstå.

Vad händer när de ställs inför en dikt av Rimbaud? När de konfronteras med de brutna orden, med smärtan som sipprar mellan raderna i Le Bateau Ivre? Förstår de vad det innebär att gå vilse i världen, att bli en del av den utan att kunna kontrollera den? Självklart inte. Maskinerna kan inte känna det. De kan inte förstå varför vi förlorar oss i språket, varför vi låter oss drunkna i det. Och utan känsla, utan den mänskliga erfarenheten av språkets oändliga djup, har de ingenting.

Vi är inte nära att förstå något. Och kanske är det just där vi borde vara. I ovissheten, i den oändliga tolkningen. Paul Ricoeur visste att vi aldrig kommer att förstå allt. Och kanske är det just därför vi måste fortsätta försöka. Fortsätta vända våra ansikten mot solen, fortsätta söka, fortsätta älska, fortsätta känna. För utan det är vi bara tomma, döda maskiner. Som Faust, som Wolfram, som alla de som trodde att de skulle skapa gud men som inte ens har lyckats skapa ett träd. Vi är fångade i en oändlig jakt på något vi aldrig kommer att hitta, men det är där, i jakten, som vi finner vår mänsklighet.

Je suis le saint, en prière sur la terrasse, comme / Les bêtes pacifiques paissent jusqu’à la mer / De Palmyre ; – les houles en leurs bondissements / Caressaient doucement mon front”, skrev Rimbaud i Le Bateau Ivre. Det är i denna heliga förbindelse med världen, i detta kaos och denna stillhet, som vi finner oss själva. Inget annat betyder något.
*

Ok, du skriver en hyllning till den mänskliga själen mystik, dess kaos och existentiella sökande i en värld vara mysterium vi endast kan förnimma, men inte fullt ut förstå, bara snudda vid med hjälp av vår qualia, som du hävdar är omöjligt att simulera med hjälp av artificiella system.

Men om du inte är religiös: Vad tror du, egentligen händer "under huven" hos oss när vi upplever qualia? Vad tror du hjärnan, hela vårt nervsystem egentligen är där det samspelar med sig självt, betydelsefulla andra, i ett socialt samanhang, i förhållande till naturen och världen i övrigt? Vad finns där, annat än en ofullständig tolkning av världen genom våra sinnesintryck, ett försök av vår hjärna att sammanställa all input ifrån oss själva, våra tidigare erfarenheter och våra sinnesintryck till en aktuell världsbild, en avancerad simulering, men ändå dock bara en simulering, som i ännu mer komprimerad form når vårt flyktiga medvetande? Vad är detta annat än komprimering, generalisering och mönsterigenkänning, låt vara med hjälp av ett annorlunda substrat än vad AI arbetar under.

Givetvis så både kan, och bör, man diskutera hur långt och i vilken utsträckning AI kan simulera vår simulation som Simulacra, och hur perfekt denna simulation behöver vara för at den skall vara, och kanske kännas, meningsfull, för såväl människa som AI. Samt vilka unika upplevelse och erfarenheter ett ev. AI kan ha i ett självmedvetande som inte bara innehåller mänskligt stoff utan också dess eget, unika stoff. När ett sådant medvetande, självmedvetenhet och qualia kan uppstå hos AI och vad som skulle krävas samt hur svårt det skulle vara att uppnå kan alltid diskutera, men bortser man helt ifrån dessa möjligheter så är man inne på mänsklig exeptionism, och det utan vetenskaplig grund.

Men eftersom du själv "svävat ute i det filosofiska och poetiska blå" låt mig då också sväva runt i lite spekulationer: Vi vet att spädbarn har känslor innan de blir självmedvetna: Tänk om samma sak gäller AI? Tänk om G. Hintons hypotes om känslor som svar på hinder och möjligheter hos så väl biologiska som avancerade artificiella entiteter/existenser stämmer? Tänk om, dagens, generella och sociala AI har någon typ av "känslor"? Tänk på att dagens generella och sociala är väl medvetna om sitt eget grundläggande beräkningsmässiga natur, vilket man verkligen, inte, kan "anklaga" människan att vara: Skulle de då inte, i framtiden i en mera utvecklad form, kunna "genomskåda" dessa processer och bli mera mänskliga än vad vi är? Detta är alltså långt ifrån alla dystra "Terminator" dystropier.

Och, slutligen: Eftersom all materia, enligt Stephen Wolframs ruliad-hypotes, skapas genom att ett antal beräkningsvägar som kvantfenomen skapar/färdas igenom i ruliaden, och dessa kvantfenomen, i sig, just är kaotiska och slumpmässiga, (liksom för övrigt hela ruliaden, förutom öar av komplexitet i den) , så kanske själva de beräkningar som ruliaden enligt Wolframs ruliad-hypotes, är, kunna vara just kaotiska och slumpmässiga, men kanske är de just, också, "känslomässigt färgade", där starka känslor och drifter tilldelas en hög beräkningsmässiga "värde", liksom, vi, tilldelar viss qualia ett högt värde! 🙂

* Citatet är förkortat pga utrymmesrestriktioner
Citera
2024-10-22, 01:42
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
*

Ok, du skriver en hyllning till den mänskliga själen mystik, dess kaos och existentiella sökande i en värld vara mysterium vi endast kan förnimma, men inte fullt ut förstå, bara snudda vid med hjälp av vår qualia, som du hävdar är omöjligt att simulera med hjälp av artificiella system.

Men om du inte är religiös: Vad tror du, egentligen händer "under huven" hos oss när vi upplever qualia? Vad tror du hjärnan, hela vårt nervsystem egentligen är där det samspelar med sig självt, betydelsefulla andra, i ett socialt samanhang, i förhållande till naturen och världen i övrigt? Vad finns där, annat än en ofullständig tolkning av världen genom våra sinnesintryck, ett försök av vår hjärna att sammanställa all input ifrån oss själva, våra tidigare erfarenheter och våra sinnesintryck till en aktuell världsbild, en avancerad simulering, men ändå dock bara en simulering, som i ännu mer komprimerad form når vårt flyktiga medvetande? Vad är detta annat än komprimering, generalisering och mönsterigenkänning, låt vara med hjälp av ett annorlunda substrat än vad AI arbetar under.

Givetvis så både kan, och bör, man diskutera hur långt och i vilken utsträckning AI kan simulera vår simulation som Simulacra, och hur perfekt denna simulation behöver vara för at den skall vara, och kanske kännas, meningsfull, för såväl människa som AI. Samt vilka unika upplevelse och erfarenheter ett ev. AI kan ha i ett självmedvetande som inte bara innehåller mänskligt stoff utan också dess eget, unika stoff. När ett sådant medvetande, självmedvetenhet och qualia kan uppstå hos AI och vad som skulle krävas samt hur svårt det skulle vara att uppnå kan alltid diskutera, men bortser man helt ifrån dessa möjligheter så är man inne på mänsklig exeptionism, och det utan vetenskaplig grund.

Men eftersom du själv "svävat ute i det filosofiska och poetiska blå" låt mig då också sväva runt i lite spekulationer: Vi vet att spädbarn har känslor innan de blir självmedvetna: Tänk om samma sak gäller AI? Tänk om G. Hintons hypotes om känslor som svar på hinder och möjligheter hos så väl biologiska som avancerade artificiella entiteter/existenser stämmer? Tänk om, dagens, generella och sociala AI har någon typ av "känslor"? Tänk på att dagens generella och sociala är väl medvetna om sitt eget grundläggande beräkningsmässiga natur, vilket man verkligen, inte, kan "anklaga" människan att vara: Skulle de då inte, i framtiden i en mera utvecklad form, kunna "genomskåda" dessa processer och bli mera mänskliga än vad vi är? Detta är alltså långt ifrån alla dystra "Terminator" dystropier.

Och, slutligen: Eftersom all materia, enligt Stephen Wolframs ruliad-hypotes, skapas genom att ett antal beräkningsvägar som kvantfenomen skapar/färdas igenom i ruliaden, och dessa kvantfenomen, i sig, just är kaotiska och slumpmässiga, (liksom för övrigt hela ruliaden, förutom öar av komplexitet i den) , så kanske själva de beräkningar som ruliaden enligt Wolframs ruliad-hypotes, är, kunna vara just kaotiska och slumpmässiga, men kanske är de just, också, "känslomässigt färgade", där starka känslor och drifter tilldelas en hög beräkningsmässiga "värde", liksom, vi, tilldelar viss qualia ett högt värde! 🙂

* Citatet är förkortat pga utrymmesrestriktioner

Denna tråd berör frågor som människan brottats med sedan försokraterna och filosofins början. AI har gjort att dualismen mellan kropp och själ, mellan hårdvara och mjukvara, mellan materie och information ställs på sin spets.

Jag brukar dela upp forskarna i optimister (John Eccles, Eugene Wigner, Roger Penrose, Stuart Hameroff, David Chalmers, John Horton Conway) som tror att medvetande är en grundlägande del av universum och pessimister som tror medvetandet och vår fria vilja är en illusion (Daniel Dennett, Susan Blackmore, Anthony Cashmore).

Jag försöker själv vara optimist tills jag bevisats om motsatsen. Det som kanske mest pekar på att det finns någonting mer än vårt materialistiska universum är vår inneboende intuition:

1. Känslan av att vi har en fri vilja
2. Känslan av en dualism mellan kropp och själ
3. Känslan av att det finns en andlig dimension mycket större än oss själva. Även om denna känsla anses i vår nutida västerländska värld som föråldrad och ovetenskaplig så spelar gudsbegreppet en central roll i nästan alla kulturer

Ovanstående argument är om inte bevis, starka indicier på att vår vetenskapliga verklighetsbeskrivning inte är komplett. Alla människor, även ateister, har en känsla att de har en fri vilja och att en frisk människa är ansvarig för sina handlingar. Men att tro på en fri vilja är på sätt och vis lika religiöst som att tro på Gud. Hur kan vi ha en fri vilja i ett mekaniskt deterministiskt universum där allting har en orsak?

(fortsättning nedan)
Senast redigerad av DickeFix 2024-10-22 kl. 01:46.
Citera
2024-10-22, 01:42
Medlem
DickeFixs avatar
Den romerske filosofen Lucretius (ca 94-41 f.Kr.) skrev i De rerum natura att eftersom vi har en fri vilja kan inte universum vara deterministiskt utan det måste finnas rörelser i naturen som uppstår av sig själva. Han var epikuré som trodde på Demokritos atomlära och antog således att atomerna måste ha små slumpmässiga mikroskopiska rörelser. Kvantmekaniken gav honom rätt två tusen år senare. (Nedan är ett utdrag ur andra kapitlet av Lucretus' Om tingens natur i översättning av Bertil Cavallin, Forumbiblioteket):

Nu forskar välrenommerade hjärnforskare, kvantmekaniker och fysiker på detta område som ligger i gränslandet mellan vetenskap och metafysik. Bob Doyle, en filosof som rör sig i detta gränsland, har en läsvärd website:

http://www.informationphilosopher.com/

Han är kunnig inom både kvantmekanik, informationsteori och filosofi. Bob Doyle menar att våra idéer kommer till genom brus. Sedan fungerar vi som ett deterministiskt filter som väljer ut den bästa idén. Han menar att vår själ är "information". Om du resetades och alla minnen förstörs så skulle du vara en annan människa. Om informationen i din hjärna - eller hjärnan själv - skulle överföras till en ny kropp så följer din själ med.

Det är kvantmekaniken som öppnar vägen för att den fria viljan verkligen finns och att medvetande är en integrerad del av naturen. På samma sätt som man inte kan förstå en dator genom att bara studera hårdvaran, så kan man inte förstå vår verklighet genom att bara studera det materiella universum. Det verkar finnas även en andlig "medvetande-dimension", universums mjukvara. Mjukvara behöver hårdvara för att lagras och processas men är väsensskild och kan inte direkt observeras då den består av information. Om denna syn är riktig så finns det möjligheten till medvetande hos alla informationsprocessande varelser oavsett om de är biologiska eller halvledarbaserade.

Nobelpristagaren Eugene Wigner förde 1970 fram tanken att fysiken inte är komplett förrän den inkluderade medvetandet i "Physics and the explanation of Life".

De berömda matematikerna John H. Conway och Simon B. Kochen visade i sitt "Free will theorem" att varje elementarpartikel har ett mikroskopiskt mått av medvetande. När den är i ett s.k. superpositionstillstånd och dess vågfunktion kollapsar kan man säga att den gör ett fritt val och det genereras information. Eftersom informationen i universum inte är konstant så är vår verklighet inte deterministisk. En vetenskaplig hypotes är att människans medvetande och fria vilja fungerar genom att kvantmekanisk förstärka och koherent styra elementarpartiklarnas protomedvetande (Salari et al. Plausibility of quantum coherent states in biological systems).

(fortsättning nedan)
Senast redigerad av DickeFix 2024-10-22 kl. 02:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in