Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
För det visar vilket värde du har på marknaden jämfört med andra inom samma yrke, jag vet bolag som tar kreditupplysning innan anställning allt oftare, visar du på en hög lön så signalerar det också positivt att du är kompetent och eftertraktad.
Du tänker sossigt som dom flesta, ingen blir en vinnare på det mer än att du skapar ett liktgiltigt samhälle där alla är lika inkompetenta.
Ja, fast det är en falsk signal. Har erfarenhet av många arbetsplatser och ett genomgående mönster jag sett är att korellationen mellan lön och kompentens är nästan noll.
Det är helt andra saker som avgör din lön. Hur bra du är på att förhandla den främst, sedan hur bundis du är med rätt personer, hur snygg du är kan säkert spela roll. Kan nog spela ännu mer roll om den som bestämmer är av andra könet.
Hur ofta du byter jobb osv osv i en massa variabler.
På flera arbetsplatser har de som haft högst lön varit sämst. Men vissa av dem har haft personligheter man kan skära glas med. Inte på ett positivt sätt.
Men människor som har en del av dessa egenskaper brukar gärna vilja lyfta det resonemang du gjorde. Det blir cirkulärt.
Skitmänniska får bra lön och sedan säger denna "kolla jag har bra lön, det är för att jag är bra".
Det borde fungera så, men det gör det inte. Att kolla på olika politiker är ett bra exempel.
Om man tar kreditupplysningar på folk och tror att det säger hur kompetenta de är så är man en idiot och borde skickas till sibirien bland tigrarna.