Resultat: Hur mycket har ni i lön per månad?
<15000
3,57%
1 röster
15000-19999
0%
0 röster
20000-24999
0%
0 röster
25000-29999
3,57%
1 röster
30000-34999
7,14%
2 röster
35000-39999
0%
0 röster
40000-44999
17,86%
5 röster
45000-49999
10,71%
3 röster
50000-54999
14,29%
4 röster
55000-59999
3,57%
1 röster
60000-64999
0%
0 röster
65000-69999
7,14%
2 röster
70000-74999
7,14%
2 röster
75000-79999
0%
0 röster
80000-84999
3,57%
1 röster
85000-89999
0%
0 röster
=>90000
10,71%
3 röster
Vill ej uppge
10,71%
3 röster
2024-10-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Var i inlägget ovan var jag otydlig tycker du?

Såg inte detta inlägget. tack.
Citera
2024-10-08, 23:35
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
xx 000:-/mån är en bra lön. Men visst... har man ett visst driv så är det inte nödvändigtvis någon vits med att nöja sig.
Trivs man med att göra framsteg så är det ju bara att köra på. Att då jämföra sig med andra för att veta var man själv ligger är väl egentligen inget konstig? Om det nu är det som är själva drivkraften.

Jag har också tittat mycket på vad folk omkring mig tjänar. Kollar även gamla klasskamrater ibland. Det är bara en, som jobbar som VD på ett företag, som når upp till min lön. Alla andra jag känner tjänar mindre. Och det är ju kul. Ett tag...
Problemet är bara att om man bryr sig om sånt här, så spelar det ingen roll om man når toppen på prispallen, eftersom man då bara börjar tänka "fan... snart kanske någon går om", osv.
Helt meningslöst. Men som sagt. Jag är likadan.
Det kanske har med dålig självkänsla att göra. Att man vill att andra ska se att man har lyckats.
Otroligt löjligt egentligen.

Ok vi tänker lika helt klart på den punkten, visst det kan vara löjligt för andra men det är en del av att vara en tävlingsmänniska, det gör att man får ännu större drivkraft att ta sig upp men man når ju taket förr eller senare.

Majoriteten sitter nöjda med det de får, men vad har de för roligt i livet? de lever vanliga svenssonliv och ser tryggheten som det viktigaste och sitter gärna på samma företag hela livet, se bara på statligt och kommunalanställda....

Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Sen är ju inte själva inkomsten allt. Att ligga på plus på inkomst av kapital istället för minus är ju egentligen något som är mer eftersträvansvärt än en hög inkomst.

Inkomsten blir allt om du bor i en stad som Sthlm tex där man har räkningar på 25-30tkr/mån, det kostar leva här om du ska bo bra, ha ett ok liv, visst det är svinigt dyrt när man tänker på det.

Sen kan man stoppa undan mycket till pension eller investera, jag skulle säga man har aldrig för lite pengar, det finns alltid hål att stoppa pengar i om man vill för kraven på livet ökar med inkomsten.

Sen är det så klart tråkigt att höginskomstagare är så hårt beskattade desto mer man tjänar.
Citera
2024-10-08, 23:41
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Varför skulle jag bry mig om vad någon annan tjänar? Det är väl deras sak. Så länge jag har vad jag behöver och litet till är jag nöjd med det

För det visar vilket värde du har på marknaden jämfört med andra inom samma yrke, jag vet bolag som tar kreditupplysning innan anställning allt oftare, visar du på en hög lön så signalerar det också positivt att du är kompetent och eftertraktad.

Du tänker sossigt som dom flesta, ingen blir en vinnare på det mer än att du skapar ett liktgiltigt samhälle där alla är lika inkompetenta.
Citera
2024-10-08, 23:47
Jag bryr mig inte. Vill inte hamna i jämförelsens ekorrhjulet, det skulle jag bli bitter av även om jag hade högst lön. Jobbar hårt och får själv höja min lön.
Citera
2024-10-08, 23:47
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertca150st
Ja, men då söker man på den personen man är intresserad eller? Söker man på en stad, en arbetsplats, eller vad?
Tycker du är trög som inte kan svara på en så enkel fråga.
Flera som har svarat och du har ju själv inte ens testat?
Du söker givetvis på en person!
Citera
2024-10-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
För det visar vilket värde du har på marknaden jämfört med andra inom samma yrke, jag vet bolag som tar kreditupplysning innan anställning allt oftare, visar du på en hög lön så signalerar det också positivt att du är kompetent och eftertraktad.

Du tänker sossigt som dom flesta, ingen blir en vinnare på det mer än att du skapar ett liktgiltigt samhälle där alla är lika inkompetenta.

Ja, fast det är en falsk signal. Har erfarenhet av många arbetsplatser och ett genomgående mönster jag sett är att korellationen mellan lön och kompentens är nästan noll.
Det är helt andra saker som avgör din lön. Hur bra du är på att förhandla den främst, sedan hur bundis du är med rätt personer, hur snygg du är kan säkert spela roll. Kan nog spela ännu mer roll om den som bestämmer är av andra könet.
Hur ofta du byter jobb osv osv i en massa variabler.
På flera arbetsplatser har de som haft högst lön varit sämst. Men vissa av dem har haft personligheter man kan skära glas med. Inte på ett positivt sätt.
Men människor som har en del av dessa egenskaper brukar gärna vilja lyfta det resonemang du gjorde. Det blir cirkulärt.
Skitmänniska får bra lön och sedan säger denna "kolla jag har bra lön, det är för att jag är bra".
Det borde fungera så, men det gör det inte. Att kolla på olika politiker är ett bra exempel.

Om man tar kreditupplysningar på folk och tror att det säger hur kompetenta de är så är man en idiot och borde skickas till sibirien bland tigrarna.
Citera
2024-10-08, 23:50
Medlem
oerhört viktigt. värt att fighta varje sekund för - att du tjänar lika bra som de andra. din mamma och pappa som idag är pensionerad skulle inte skitit i detta.
Citera
2024-10-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Flera som har svarat och du har ju själv inte ens testat?
Du söker givetvis på en person!

Redan svarat fogfury.
Citera
2024-10-08, 23:54
Medlem
Tropicalss avatar
Den enda anledningen till att jobba förutom att faktiskt kunna bo i värme och äta dig mätt är att kunna sluta jobba. Därför är en så hög lön som möjligt väldigt viktigt.
Citera
2024-10-09, 00:02
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Detta beteende har nästan blivit maniskt sista 5 åren där jag kollar vad gamla kollegor tjänar och mår nästan dåligt om jag ligger under med kanske 10tkr/mån.

Det känns som det blivit prestige och man vill ligga i toppen av pyramiden, det blir nästan självskadligt att jaga sista tusenlappen och byta jobb ofta för att klättra snabbt.

Hur ser många av er på detta? är några av er drabbade av denna mani? Jag kan sitta kolla vad andra tjänar i samma förening jag bor i, på den nivån är det?

Man ska bara jämföra sig med de som tjänar sämre.
kommer man inte på någon så får man klaga på samhället

Jag tycker fri timmar och fri planering med full betalt är mer värt än kampen om pengar.
Citera
2024-10-09, 00:06
Medlem
morgonstjaernans avatar
Kan ju vara en fördel att veta vad andra kollegor tjänar om man ska förhandla lönen. Det har jag gjort.
Citera
2024-10-09, 00:12
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Orka bry sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in