• 2
  • 3
2024-10-11, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
På 1177 sa de att det enda är varmt te med honung.

Jag nämnde div. receptfria mediciner som jag prövat, Bisolvon (slemlösande) och Nipaxon/Noskapin (mot rethosta), men de har ju ingen verkan sa jag. Nej, så är det ju sa 1177.

Fick tid hos doktorn och nämnde mina receptfria medikamenter och frågade om det kanske finns något bra på recept. Jo det finns ju, men de är ju också verkningslösa sa han. ”Jag köper aldrig sådana”.

Jag har varit förkyld i två veckor och de täta hostattackerna är väldigt påfrestande. Det känns som att huvudet ska sprängas. Doktorn nämnde (Cocillana-Etyfin) som innehåller lite morfin, men han tyckte som sagt att det inte var mycket att ha.

Alltså: Finns det verkligen inget bra mot hosta?

Mollipect finns och cocilana finns. Bägge funkar bra men beror på mot vad. Cocilana mot rethosta och molipect mot slemhosta.

Cocilana fungerar egentligen oavsett väldigt bra eftersom att det är morfin i det och det är helt plötsligt inte så jobbigt att vara sjuk. Köp ett par redbulls, ett par pucko och lite lösgodis. Svep sedan ett par shottar cocilana och chilla i soffan med någon serie eller nåt
Citera
2024-10-11, 01:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
På 1177 sa de att det enda är varmt te med honung.

Jag nämnde div. receptfria mediciner som jag prövat, Bisolvon (slemlösande) och Nipaxon/Noskapin (mot rethosta), men de har ju ingen verkan sa jag. Nej, så är det ju sa 1177.

Fick tid hos doktorn och nämnde mina receptfria medikamenter och frågade om det kanske finns något bra på recept. Jo det finns ju, men de är ju också verkningslösa sa han. ”Jag köper aldrig sådana”.

Jag har varit förkyld i två veckor och de täta hostattackerna är väldigt påfrestande. Det känns som att huvudet ska sprängas. Doktorn nämnde (Cocillana-Etyfin) som innehåller lite morfin, men han tyckte som sagt att det inte var mycket att ha.

Alltså: Finns det verkligen inget bra mot hosta?

Detta kan vara intressant för dig!

"Knapphändig evidens för hostmediciner

I stort sett saknas fortfarande evidens som stöder nyttan av hostmediciner vid hosta i samband med luftvägsinfektion.
"

https://janusinfo.se/behandling/expe...0fee10b13.html
Citera
2024-10-11, 01:52
Medlem
ValkPaddas avatar
Jag tycker att Cocillana funkar. Men jag vet inte om jag hostar mindre eller om det bara inte märks i morfindimman.
Citera
2024-10-11, 02:00
Medlem
Wrossmols avatar
Om det beror på slem i halsen. Testa Acetylcystein, jag hade slem hosta i flera månader och vanlig hostmedicin hjälpte inte, men efter tagit Acetylcystein så försvann det på en dag. Tog brustabletter av detta.
Citera
2024-10-11, 04:44
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Detta kan vara intressant för dig!

"Knapphändig evidens för hostmediciner

I stort sett saknas fortfarande evidens som stöder nyttan av hostmediciner vid hosta i samband med luftvägsinfektion.
"

Bra info. Tack!

Tydligen har min gode doktor på vårdcentralen rätt. Det finns ingen bra medicin mot hosta. Intressant!
Citera
2024-10-11, 06:06
Medlem
Citat:
Tack.Kul med alla inlägg. Ger lite perspektiv.

Ja, se hosta det är mitt liv det. Så verkar det. Att hosta upp skiten är tydligen Guds vilja. Fan också. Får köpa en ny burk honung då. Men det måste vara svensk honung, den med grankotte på locket.
Men kommer det slem så skall du hosta, Risk med slem i lungorna som stannar kvar är uppenbara. Infiltration, lunginflammation och annat sattyg.
Men om veckorna går bör du söka. Kan vara något skit i halsen, luftrören eller något med lungorna/lungsäck osv.
Citera
2024-10-11, 12:15
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Men kommer det slem så skall du hosta, Risk med slem i lungorna som stannar kvar är uppenbara. Infiltration, lunginflammation och annat sattyg.
Men om veckorna går bör du söka. Kan vara något skit i halsen, luftrören eller något med lungorna/lungsäck osv.

Ja tydligen. Hosta bör man annars dör man.

PS min husläkare kollar alla värden. Verkar inte vara någon katastrof, men fan så jobigt med svår hosta i veckor. Vilka nätter...
Citera
2024-10-11, 12:55
Avstängd
Citat:
Bra info. Tack!

Tydligen har min gode doktor på vårdcentralen rätt. Det finns ingen bra medicin mot hosta. Intressant!

Det där är något de skamlöst ljuger om för att de helst vill få bort opiater överhuvudtaget. Det är klart att Cocillana hjälper om man behöver dämpa hostan och inte kan sova för att man hostar. Jag har också en gång i ungdomen hostat så kraftigt att det blödde lite. Men idiot-Sverige ska ju till varje pris föra rakt motsatt drogpolitik mot resten av västvärlden.
Citera
2024-10-11, 14:59
Medlem
Fieldxs avatar
Robitussin som innehåller dextrometorfan funkar mycket bättre än låtsasmedicinerna på apoteket. Finns att köpa i USA men man kan beställa från Spanien också. Vet dock inte vad det kallas där.
Citera
2024-10-11, 15:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Det där är något de skamlöst ljuger om för att de helst vill få bort opiater överhuvudtaget. Det är klart att Cocillana hjälper om man behöver dämpa hostan och inte kan sova för att man hostar. Jag har också en gång i ungdomen hostat så kraftigt att det blödde lite. Men idiot-Sverige ska ju till varje pris föra rakt motsatt drogpolitik mot resten av västvärlden.

När man har såndär rethosta så man håller på spy, eller knappt kan andas, då är Cocillana ena drömmen för att kunna sova, både dämpar hostan och ofta så blir man lite dåsig av den.
Men som med så mycket annat som faktiskt funkar när man verkligen behöver det så är det typ omöjligt att få utskrivet nuförtiden pga att dom är skitnödiga om folk som missbrukar det.
Citera
2024-10-11, 15:30
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowy3991
Klart det finns men Sverige är så, hmm, konservativa/försiktiga när det gäller mediciner.

Europa men främst USA är bättre där.

Varför inte ta morfin medicinen? Morfin/opiater "slöar" ju ned allt, så även hostreflexen, så klart att det kommer fungera till viss del.

Även anti-histaminer (alltså anti-allergi medicin) och sudafed, dayquil, nyquil verkar fungera till viss del.

Nyquil/dayquil bara blåser bort feber som en bomb kommer jag ihåg och man sover gott på den.

Andra alternativ verkar vara dessa:

https://health.usnews.com/otc/rankin...h-suppressants
  1. Delsym
  2. Robitussin
  3. Mucinex
  4. DayQuil

https://www.goodrx.com/conditions/co...cough-medicine

Aktiva ämnen
  1. Diphenhydramine
  2. Codeine
  3. Hydrocodone

https://www.verywellhealth.com/cough...essants-770584

Paracetamol/Ibuprofen fungerar ju...? Mot feber och ont.

Mot stopp i näsan finns bra.

Just hosta, ja det är svårt här i Sverige.

Kanske för att man inte är så sugen på att sätta en fjärdedel i beroende av opiater som dom gjort i USA....
Citera
2024-10-11, 17:32
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22

Fast kolla här:

Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här