2024-10-09, 21:28
Medlem
Hej, jag undrar om jag tänker rätt hur till priset på er beräknas.
Jag har timpris avtal, så har börjat följa lite elpriser och anpassat min förbrukning efter när de varit billigare.
De resultera att jag blev nyfiken och tog ner timpriserna för september månad från nordpool, och ladda ner en Excel fil från mitt nätbolag.
I min värd så bör ju matematiken vara nordpool priser * aktuell elförbrukning så får man fram kostnaden för den aktuella timmen.
Har gjort detta och dubbelkollat datan,
Över 700 rader data i Excel där jag sedan summerar månadens elförbrukning så får jag totalsumman.

Om jag tar totalsumman och delar den med totalsumman av använda kWh från nätbolaget bör jag få snittpriset per timma jag har förbrukat. Och de landa på 15.5kwh för september. Snitt priser för elområde 3 på elbruk.se är 16.43kwh.
Men nu kommer vi till de konstiga, bolaget som levererar el till mig och tar betalt för de har ett snittpris på 18.5kwh.
Var kan detta tillägg komma på ca 3öre per kWh?
Samma gäller för augusti när jag dubbelkolla de att ca 3öre mer en nordpools priser.
Bolaget säger att beräkningarna görs i bakgrunden och de inte kan få fram datan fast jag begärt de.
Men hävdar att de går på inköpspriset.
Och de är samma tim priser de visar på hemsidan som finns på nordpool.

Finns de någon som är insatt i hur tim priserna beräknas?
Alla övriga avgifter som påslag mm är separat specificerade och dessa stämmer mot förbrukningen.
Citera
2024-10-09, 21:56
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salton
Jag har timpris avtal, så har börjat följa lite elpriser och anpassat min förbrukning efter när de varit billigare.
De resultera att jag blev nyfiken och tog ner timpriserna för september månad från nordpool, och ladda ner en Excel fil från mitt nätbolag.
I min värd så bör ju matematiken vara nordpool priser * aktuell elförbrukning så får man fram kostnaden för den aktuella timmen.
Över 700 rader data i Excel där jag sedan summerar månadens elförbrukning så får jag totalsumman.

Om jag tar totalsumman och delar den med totalsumman av använda kWh från nätbolaget bör jag få snittpriset per timma jag har förbrukat. Och de landa på 15.5kwh för september. Snitt priser för elområde 3 på elbruk.se är 16.43kwh.
Men nu kommer vi till de konstiga, bolaget som levererar el till mig och tar betalt för de har ett snittpris på 18.5kwh.
Samma gäller för augusti när jag dubbelkolla de att ca 3öre mer en nordpools priser.
Bolaget säger att beräkningarna görs i bakgrunden och de inte kan få fram datan fast jag begärt de.

Alla övriga avgifter som påslag mm är separat specificerade och dessa stämmer mot förbrukningen.

Det tillkommer väl moms även på timpriset?
Citera
2024-10-10, 00:46
Medlem
Moms är separat sen.
De märkliga är att om de skulle vara procent sats så skulle de inte kunna bli en skillnad på ca 3öre både augusti och september.. för i augusti debiterades jag 11.51 per kWh och september 18.5.
Har försökt att laborera med alla möjliga siffror utan att hitta nå lämplig formel. Var dessa 3öre kan komma ifrån. Samt att i augusti hade jag en förbrukning på ca 300kwh under månaden och i september så lyckades jag sänka den ner till 150kwh.
Citera
2024-10-10, 07:25
Medlem
tnems avatar
Om jag inte missförstår dig så tror du att du skall betala priset som är på nordpol?

Elbolaget skall göra en vinst och betala deras utgifter, därför måste de ha ett högre elpris än vad det är på nordpol.
Citera
2024-10-10, 07:55
Medlem
BlaBalks avatar
Snittpriset din leverantör debiterar viktas av vilka tider de har som mest förbrukning. Många har mycket företagskunder som till största delen förbrukar under dagtid (när det är som dyrast), vilket gör att deras snittpris per kWh blir högre än om du bara skapar ett snitt av priset oberoende av förbrukning.

Lätt exempel: timme 1 säljer leverantören 3kwh till 20 öre/kWh, timme 2 säljer leverantören 1kwh till priset 10 öre/kWh.

Snittpriset är då summan av vad de sålt för, delat med antalet timmar de sålt, 70/4= 17,5 öre/kWh. Utan att vikta för förbrukningen hade snittpriset istället blivit 15 öre/kWh.
Citera
2024-10-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om jag inte missförstår dig så tror du att du skall betala priset som är på nordpol?

Elbolaget skall göra en vinst och betala deras utgifter, därför måste de ha ett högre elpris än vad det är på nordpol.

De stämmer att bolagen ska göra vinst. Detta lägger de ett påslag på som i mitt fall är 7öre per kWh och en elcertifikat avgift som är 1.4öre per kWh. Dessa är korrekt beräknade i fakturan.
De är just timpriset där de kommer en diff.
Citera
2024-10-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Snittpriset din leverantör debiterar viktas av vilka tider de har som mest förbrukning. Många har mycket företagskunder som till största delen förbrukar under dagtid (när det är som dyrast), vilket gör att deras snittpris per kWh blir högre än om du bara skapar ett snitt av priset oberoende av förbrukning.

Lätt exempel: timme 1 säljer leverantören 3kwh till 20 öre/kWh, timme 2 säljer leverantören 1kwh till priset 10 öre/kWh.

Snittpriset är då summan av vad de sålt för, delat med antalet timmar de sålt, 70/4= 17,5 öre/kWh. Utan att vikta för förbrukningen hade snittpriset istället blivit 15 öre/kWh.

Ja helt korrekt de är så jag räknar ut snittpriset timmer för timme plussat ihop alla och delar med förbrukningen.

Så frågan är var dessa 3 ören kommer som påslag.
Citera
2024-10-10, 20:55
Medlem
Avrundningsproblematik i rapporterade kwh i exceldata?

När du säger att de tar betalt 18.5kWh antar jag att du menar att deras rapporterade snittspotpris i din faktura är 18.5öre/kWh. Har de skrivit ut hur många kWh du köpt totalt kan du ju jämföra med vad du har i excel för att se om din data är skumt avrundad. Om den är det kan du ju göra en känslighetsanalys där du du lägger till resp drar ifrån motsvarande avrundningsfelet för att se om du då får siffror som matchar det betalda priset

Citat:

Citera
2024-10-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Avrundningsproblematik i rapporterade kwh i exceldata?

När du säger att de tar betalt 18.5kWh antar jag att du menar att deras rapporterade snittspotpris i din faktura är 18.5öre/kWh. Har de skrivit ut hur många kWh du köpt totalt kan du ju jämföra med vad du har i excel för att se om din data är skumt avrundad. Om den är det kan du ju göra en känslighetsanalys där du du lägger till resp drar ifrån motsvarande avrundningsfelet för att se om du då får siffror som matchar det betalda priset

Ja har försökt gjort lite avrundningar men inte lyckats få till så stora skillnader som 3 ören, de har gett bara någon decimal skilnad.

Men detta har tillkommit på hemsidan nu när jag loggar in och kollar mitt avtal

"Handelsavgifter exkl. moms (September)
3,02 öre/kWh
Är inkluderat i priset som anges under EL-Timpris på fakturan."

Denna har inte varit där tidigare.
Och ingen av de fyra jag har bollat frågan i kundtjänst har nämt när om detta, utan bara tyckt att de var konstigt och bett mig att dubbelkolla siffrorna.
Och att timpriser ska vara samma som spotpriset.

Känslan säger att bolaget har haft detta som en dold avgift där kunderna inte varit medvetna om detta.
Citera
2024-10-11, 20:06
Medlem
Du har nog hittat diskrepensen där. Håller med, lite oklart annonserat. Klurig idé att separera påslag som de inte direkt styr från påslag som är ren vinstmarginal. Snart får du betala separat påslag för handlarens lön för det ska ju inte behöva påverka vinstmarginalen.

Citat:
Ja har försökt gjort lite avrundningar men inte lyckats få till så stora skillnader som 3 ören, de har gett bara någon decimal skilnad.

Men detta har tillkommit på hemsidan nu när jag loggar in och kollar mitt avtal

"Handelsavgifter exkl. moms (September)
3,02 öre/kWh
Är inkluderat i priset som anges under EL-Timpris på fakturan."

Denna har inte varit där tidigare.
Och ingen av de fyra jag har bollat frågan i kundtjänst har nämt när om detta, utan bara tyckt att de var konstigt och bett mig att dubbelkolla siffrorna.
Och att timpriser ska vara samma som spotpriset.

Känslan säger att bolaget har haft detta som en dold avgift där kunderna inte varit medvetna om detta.
Citera
2024-10-11, 21:39
Medlem
Jag och frågan är om bolaget har agerat korrekt där.
Bör nog granska avtalet noga och se om detta är nämt någonstans att de lägger en tilläg på spotpriset. Och inte redovisar detta separat.

Nej bolagen ska ju maximera sina vinster och vi konsumenter blir blåsts hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Du har nog hittat diskrepensen där. Håller med, lite oklart annonserat. Klurig idé att separera påslag som de inte direkt styr från påslag som är ren vinstmarginal. Snart får du betala separat påslag för handlarens lön för det ska ju inte behöva påverka vinstmarginalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in