• 2
  • 3
2025-02-22, 21:27
Medlem
Venators avatar
[quote=Lappaz|91125136]
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag bor mitt i skogen så all ”jakt” sker från huset. En titt i fönstret, gå och hämta vapen, välja djur i lugn och ro, skjuta och släpa in i garaget för slakt. Kostar skottet.
[/QUTE]
Har läst hela tråden och kan konstatera - varför betalar alla andra för skit egentligen - jag är uppvuxen i skogen , bor i skogen - 😀 jag tänker mig fällor , extrema fällor .. Ta vildsvin , rådjur ... kostnaden är .. 50 - 150 kr .. 10 års hållbarhet.
Här behövs inga vapen..

Är det tjuvjakt ?

Du behöver jakträtt på marken annars är det olovlig jakt. Du behöver också använda en typgodkänd fälla. Osäker på vad det är för brott om den inte är typgodkänd men gissningsvis kan djurplågeri vara en rubricering. Däremot får du bygga fällan själv, så länge den följer ritningar och beskrivningar i godkännandet.

Förteckning över godkända fällor finns här: https://www.naturvardsverket.se/vagl...fangstredskap/

Sedan är alla typgodkända fällor för större djur levandefångstfällor och då har du kvar hela frågan om att avliva djuret och då är du tillbaka på punkt ett avseende vapen, etc.
Citera
2025-02-23, 11:39
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Har läst hela tråden och kan konstatera - varför betalar alla andra för skit egentligen - jag är uppvuxen i skogen , bor i skogen - 😀 jag tänker mig fällor , extrema fällor .. Ta vildsvin , rådjur ... kostnaden är .. 50 - 150 kr .. 10 års hållbarhet.
Här behövs inga vapen..

Är det tjuvjakt ?

Är det din skog?
Citera
2025-02-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Är det din skog?
Farsans - men läste länken Venator skickade , det är alltså inte lagligt att bygga fällor hur som helst.
Citera
2025-02-24, 10:19
Medlem
Venators avatar
Citat:
Farsans - men läste länken Venator skickade , det är alltså inte lagligt att bygga fällor hur som helst.

Så är det, men möjligheten att bygga dem lagligt är större än man kan tro för att det ska vara i Sverige. Men det är för levandefångst, det är den stora begränsningen för den som inte har vapen. Men varför inte ta jägarexamen och köpa en bössa? Det finns många begagnade vapen att köpa för en låg peng. Passa på när du har jaktmark.
Citera
2025-02-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Så är det, men möjligheten att bygga dem lagligt är större än man kan tro för att det ska vara i Sverige. Men det är för levandefångst, det är den stora begränsningen för den som inte har vapen. Men varför inte ta jägarexamen och köpa en bössa? Det finns många begagnade vapen att köpa för en låg peng. Passa på när du har jaktmark.
Själva området är på 110 hektar - möjligt att det är 40 procent skog resten åkrar och öppna fält.
(Farsan jagar ju - mitt intresse är mer lagt åt att slippa alla dessa vandringar för att driva viltet).
All skötsel , rengöringar av vapnet - och krav på nu godkänt vapenskåp.

Tänker mer att locka fram bytet.
Ser ju hur djuren rör sig i området.
Citera
2025-02-24, 13:04
Medlem
Har läst att man faktiskt får lov att slå ihjäl levandefångst med kraftiga hammarslag mot huvudet - det räknas inte som jakt utan mer som human avlivning. Fast detta kanske enbart gäller (skadade djur vid en viltolycka)
Ja det är kanske så - isåfall måste farsan skjuta djuret för att avliva det - om man fångar i fälla.

Så här står det ...

Ekorre, grävling, hermelin, husmus, iller, lämlar, mink, mullvad, mård, mårdhund, råttor, räv, skogsmöss, sorkar, vessla, vildkanin och vildsvin som kommer in på gården eller i trädgården och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli–30 juni.

Det gäller alltså året runt

Men det står faktiskt inte rådjur , hare eller älg.
Dessutom gäller detta nog enbart med vapen som är godkända.

Det lutar mest åt att faktiskt ta jägare examen .. med allt man behöver för att vara på säker linje.
Man vill ju vara inom det godkända enligt lagar och regler.
Senast redigerad av Lappaz 2025-02-24 kl. 13:31.
Citera
2025-02-24, 18:37
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanmedhuvudet
Hur mycket kostar det för er att jaga?

Hur mycket jagar ni?

Vad jagar ni?

Hade det varit billigare att köpa kött från affären istället? Hur mycket billigare?

Hade det varit billigare att köpa viltkött från affären istället? Hur mycket billigare?

Jagar ni varje år, varje säsong osv?

Hur mycket kostar det generellt att jaga? Och hur är prisskillnaderna jämfört med att betala för kött/viltkött från mataffär/annan jägare osv?

För samma typ av kött kan man ju få genom att köpa från diverse ställen.

Jag har alltid trott att jag jagar billigt. Jag betalar i sammanhanget småpengar i arrende och liknande. Jaktkort, försäkring och liknande blir inga stora summor. Jag är heller ingen prylnisse, utan jagar med äldre begagnade vapen. Övrig jaktutrustning, pejl, jakkläder o s v. köper jag oftast på tradera. Jag har nära till jaktmarken, så bränslekostnaderna är ändå ganska moderata.

Efter att noga studerat tråden har jag tänkt till och inser att jag lägger ganska stora summor på jakt. Det som kostar är hundar och ammunition.

Hund är ganska dyra i inköp, foder försäkringar veterinärkostnader m m.

För att kunna hålla mitt skytte på en acceptabel nivå, måste jag utöver mängdträning med 22.a skjuta några hundra smällar på älgbanan, samt 2-3 serier i veckan på trapbanan under sommarhalvåret. Det drar iväg.

Fast hundar är en viktig del av mitt liv, och skjuta är det roligaste man kan göra med kläderna på. Så jag har nog sett detta som separata hobbies, separerade från jakten.
Citera
2025-02-24, 20:48
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Ja, precis så tänker jag också.

Till råga på allt behöver man inte klass 1 för att avliva fällfångat vilt, så det behövs ju inte ens högviltsprov om man inte vill jaga (Även om jag personligen skulle rekommendera alla som har möjligheten att åtminstone prova innan man avfärdar det.).

En gammal .222 kan man få för en dryg tusenlapp på Blocket och då kostar ammunitionen inte särskilt mycket heller. Samma med en .22 Magnum och då är ammunitionen ännu billigare. Blir hyfsat billigt i slutändan om man gör så.
Citera
2025-04-19, 12:00
Medlem
Oklart exakt hur mycket, men om vi räknar in precis allt (resor, vapen, ammunition, mat, brännvin avgift till markägare, slakt m.m.) landar jag nog på runt 30k om året.

Jag jagar i princip allt man får jaga, men det kan variera från år till år. Älg och vildsvin blir det mycket av. Kostnaderna stiger kraftigt om det blir en jakttur till fjällen.

Ärligt talat är det framförallt det kring jakten som kostar. Vi har såna jävla brännvinsfester efter varje jaktdag med mat, dryck, underhållning osv att det kostar mer än själva "jagandet". Dock hör det ju till och det är hälften av grejen med att jaga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in