Citat:
Ursprungligen postat av
Hanmedhuvudet
Hur mycket kostar det för er att jaga?
Hur mycket jagar ni?
Vad jagar ni?
Hade det varit billigare att köpa kött från affären istället? Hur mycket billigare?
Hade det varit billigare att köpa viltkött från affären istället? Hur mycket billigare?
Jagar ni varje år, varje säsong osv?
Hur mycket kostar det generellt att jaga? Och hur är prisskillnaderna jämfört med att betala för kött/viltkött från mataffär/annan jägare osv?
För samma typ av kött kan man ju få genom att köpa från diverse ställen.
Jag har alltid trott att jag jagar billigt. Jag betalar i sammanhanget småpengar i arrende och liknande. Jaktkort, försäkring och liknande blir inga stora summor. Jag är heller ingen prylnisse, utan jagar med äldre begagnade vapen. Övrig jaktutrustning, pejl, jakkläder o s v. köper jag oftast på tradera. Jag har nära till jaktmarken, så bränslekostnaderna är ändå ganska moderata.
Efter att noga studerat tråden har jag tänkt till och inser att jag lägger ganska stora summor på jakt. Det som kostar är hundar och ammunition.
Hund är ganska dyra i inköp, foder försäkringar veterinärkostnader m m.
För att kunna hålla mitt skytte på en acceptabel nivå, måste jag utöver mängdträning med 22.a skjuta några hundra smällar på älgbanan, samt 2-3 serier i veckan på trapbanan under sommarhalvåret. Det drar iväg.
Fast hundar är en viktig del av mitt liv, och skjuta är det roligaste man kan göra med kläderna på. Så jag har nog sett detta som separata hobbies, separerade från jakten.