2024-10-08, 13:33
Medlem
carminaburanas avatar
och fått frågor på det från banken? Jag sitter på en hel del cash och ha satt in 9500kr x 4 nu, och har väl ca 6 insättningar kvar men funderade på det, man vil ju liksom inte få sina konton låsta eller så. Det finns ingen paper trail till dem.
Citera
2024-10-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
och fått frågor på det från banken? Jag sitter på en hel del cash och ha satt in 9500kr x 4 nu, och har väl ca 6 insättningar kvar men funderade på det, man vil ju liksom inte få sina konton låsta eller så. Det finns ingen paper trail till dem.

Modigt. Jag sätter också in, men inte så mycket åt gången. Min bank är Swedbank. Jag gör av med det mesta genom att betala för mina varor Ica Maxi kontant istället, och får på det sättet högre saldo på mitt bankkonto.
Citera
2024-10-08, 16:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Modigt. Jag sätter också in, men inte så mycket åt gången. Min bank är Swedbank. Jag gör av med det mesta genom att betala för mina varor Ica Maxi kontant istället, och får på det sättet högre saldo på mitt bankkonto.

aha, men hur får du högre saldo på ditt bankkonto för att du betalar kontakt på ica maxi?
Citera
2024-10-08, 17:43
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
aha, men hur får du högre saldo på ditt bankkonto för att du betalar kontakt på ica maxi?

Troligen för att han använder cash, svarta pengar i stället för att betala med kortet som vanligt? Pengarna på kontot är ju "vita"? Från lön eller liknande. Fria att disponera således.
Citera
2024-10-08, 18:40
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Troligen för att han använder cash, svarta pengar i stället för att betala med kortet som vanligt? Pengarna på kontot är ju "vita"? Från lön eller liknande. Fria att disponera således.

men saldot på banken förblir det samma, det ökar ju inte.
Citera
2024-10-08, 19:52
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
men saldot på banken förblir det samma, det ökar ju inte.

Du skulle annars handlat mat på kortet kopplat till bankkontot.
Du gör inte det, saldot står då still (ökar, om du får lön etc) eftersom du spenderar kontanter.
Citera
2024-10-08, 19:54
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Du skulle annars handlat mat på kortet kopplat till bankkontot.
Du gör inte det, saldot står då still (ökar, om du får lön etc) eftersom du spenderar kontanter.

lön har jag inte
Citera
2024-10-08, 20:26
Medlem
Låter ganska riskabelt, många triggers i bankens system sätts nog igång om man sätter in över en viss gräns kontanter per år oavsett vad gränsen för bankomaten säger, sen vet ju ingen hur deras algoritmer fungerar om de samkörs med inkomst av tjänst KYC, övriga aktiviteter på bankkontot m.m
Citera
2024-10-08, 20:49
Medlem
Citat:

Jag skrev lite otydligt. Jag menar att om jag har 30 000 kr på lönekontot, och handlar på Ica Maxi för 1000 kr kontant. Då är det fortfarande 30 000 kr på lönekontot.

Istället för att betala 1000 kr med kort (30 k - 1 k = 29 000 kvar) och sen behöva sätta in 1000 kr för att få upp det i 30 000 kr igen med risk för att banken ställer dumma frågor (TS sätter dock inte större summor, vilket är en risk på riktigt jämfört med mitt exempel)

Eftersom alla behöver handla på mataffärer så blir det ingen ansträngning.
Citera
2024-10-08, 21:38
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Låter ganska riskabelt, många triggers i bankens system sätts nog igång om man sätter in över en viss gräns kontanter per år oavsett vad gränsen för bankomaten säger, sen vet ju ingen hur deras algoritmer fungerar om de samkörs med inkomst av tjänst KYC, övriga aktiviteter på bankkontot m.m

Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Jag skrev lite otydligt. Jag menar att om jag har 30 000 kr på lönekontot, och handlar på Ica Maxi för 1000 kr kontant. Då är det fortfarande 30 000 kr på lönekontot.

Istället för att betala 1000 kr med kort (30 k - 1 k = 29 000 kvar) och sen behöva sätta in 1000 kr för att få upp det i 30 000 kr igen med risk för att banken ställer dumma frågor (TS sätter dock inte större summor, vilket är en risk på riktigt jämfört med mitt exempel)

Eftersom alla behöver handla på mataffärer så blir det ingen ansträngning.

ja jag får nog ha dem i madrassen
Citera
2024-10-08, 21:41
Medlem
Citat:
ja jag får nog ha dem i madrassen

De är värdelösa där. Spendera dessa pengar när du handlar på mataffären. Då får du mer pengar över på vanliga bankkontot. Jag vet inte vad du har. Är det 80 000 kr så har du blivit av med dessa på 2-3 år endast på livsmedel. Och då har du inte slösat pengar utan endast lagt de på saker som du ändå spenderat på (men på bekostnad av lägre saldo på kortet).

Du kan lite då och då sätta in mindre summor på insättningsbakomaten. Men inte så att du är nära gränsen för maxbeloppet och inte för regelbunde.t
Citera
2024-10-08, 22:03
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
lön har jag inte

Har du ingen vit inkomst alls? Ett annat förslag förutom att handla med kontanter på ICA är att betala hyran kontant. Man skall tydligen kunna göra det via Direkten fortfarande. Känns ganska riskabelt att fortsätta sätta in kontanter i den här takten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in