• 8
  • 9
2025-03-17, 16:50
Medlem
6999s avatar
Röda sittplatser renoverades till svarta sittplatser i avicii arena.
Citera
2025-03-18, 15:45
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Tog en snabbkoll på Swestat och just nu ser publiksnittet för lagen ut som följer:
1. Djurgården 6573
2. Björklöven 4624
3. AIK 4595
4. Södertälje 3817
5. Karlskoga 3083
6. Oskarshamn 2923
7. Västerås 2767
8. Kalmar 2459
9. Mora 2445
10. Nybro 2049
11. Östersund 1594
12. Tingsryd 1404
13. Vimmerby 1176
14. Almtuna 762

Om jag räknar rätt ger det ett totalt snitt för hela serien på 2876,5 åskådare per match.

Vimmerbys är imponerande, de spelar trots allt i en div3 hall.

Men lite fegt att de bytte namn:

Citat:
Patrik Hansson och Vimmerby Hockey är överens om ett treårigt avtal till att börja med.

– För oss kommer det betyda mycket. Jag tror det blir lite roligare för alla i Vimmerby också med ett seriöst namn och ett lokalt företag som syns en hel del. Efter en trögstartad vinter har vi verkligen medvind nu, så det kommer hända mycket kul i framtiden. Då är det kul att vi kan vara med här.

Hur har du tänkt kring namnet?

– Jag har lekt med det lite och tror att Arena Hansson Konsult & Konstruktion blir det bästa. Jag tror det kommer funka.

Hur tror du att det kommer tas emot?

– Det finns säkert en del som kan störa sig, men generellt tror jag de flesta tycker att det är kul med ett namn på arenan och inte bara Vimmerby ishall. Jag hoppas att det ska tas emot väl av spelarna och publiken. Vi får utvärdera efter tre år, men om allt rullar på som det ska kommer vi nog fortsätta efter det också.

https://www.dagensvimmerby.se/nyhete...nya-arenanamn/

(Det går visst fortfarande att røsta. Så bra. )
Senast redigerad av Gromgutten 2025-03-18 kl. 16:09.
Citera
2025-04-01, 07:23
Medlem
sebastian_s avatar
Den imponerande publiktillströmningen fortsätter i slutspelet. Jag räknade inte ens med det i mina första inlägg men nu är det ju fullt på varje match.

Eller, man ska kanske vända på det och förstå hur imponerande det är att gå på så många nästan obetydliga grundseriematcher när man ändå måste vinna slutspelet.

Och det visar än mer hur usla siffrorna är i superettan i fotboll i jämförelse. Hur matcher nära slutet där varje poäng är avgörande kan dra så lite folk är obegripligt.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-04-01 kl. 07:27.
Citera
2025-04-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Den imponerande publiktillströmningen fortsätter i slutspelet. Jag räknade inte ens med det i mina första inlägg men nu är det ju fullt på varje match.

Eller, man ska kanske vända på det och förstå hur imponerande det är att gå på så många nästan obetydliga grundseriematcher när man ändå måste vinna slutspelet.

Och det visar än mer hur usla siffrorna är i superettan i fotboll i jämförelse. Hur matcher nära slutet där varje poäng är avgörande kan dra så lite folk är obegripligt.

Det är väl klart publiken fortsätter strömma till hallarna under slutspelet när allt ställs på sin spets?

Djurgården - Alltid stark publik. Lite tveksam till hur länge det fortsätter om man inte lyckas gå upp, någon gång misstänker jag att tålamodet kommer börja tryta. Men fyller alltid Hovet i slutspelet och har bra siffror i grundserien.

AIK - Går det bra så kommer publiken. Medgångare? Absolut. Man får ha i beaktande att AIK är mestadels en fotbollsklubb nu, så var det inte förut. 12 år i hockeyallsvenskan har gjort sitt, men när det börjar gå bra och bli en stark medvind då kommer publiken.

Karlskoga - Vad gör man i byn förutom att köra epa traktorer och gå på hockey? Laget har en realistisk chans att gå upp till SHL och har varit bra hela säsongen. Snittar dock strax under 3000 i slutspelet vilket är ganska så dåligt om hallen fortfarande tar in 5000. Samtidigt är Oskarshamn ett ganska tråkigt lag att möta. Lär ta fart mot AIK.

Södertälje - Drömt om en SHL återkomst ett tag, möter Djurgården i semi vilket absolut kommer fylla scania. Gissar på att man inte konkurrerar med de fotbollsintresserade i staden.

Sen är ju Björklöven från en stad som är en hockeystad, de drar också bra siffror. Umeå som spelar i superettan har väl inte direkt en supporterkultur på samma sätt, eller? Småland har väl 5 lag i hockeyallsvenskan, samtliga städer förutom Kalmar känns som hockeyställen och med alla derbyn som spelas så boostar det ju siffrorna också.

Många lag i hockeyallsvenskan har inget fotbollslag på hög nivå och är mer intresserade av hockey. Många lag i superettan har ingen stark supporterkultur (ja, jag vet att några har det). Det är väl den stora anledningen. Tycker dock det är väldigt imponerande att folk orkar gå på så många grundseriematcher i hockeyallsvenskan.
Citera
2025-04-01, 17:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Det är väl klart publiken fortsätter strömma till hallarna under slutspelet när allt ställs på sin spets?

Djurgården - Alltid stark publik. Lite tveksam till hur länge det fortsätter om man inte lyckas gå upp, någon gång misstänker jag att tålamodet kommer börja tryta. Men fyller alltid Hovet i slutspelet och har bra siffror i grundserien.

AIK - Går det bra så kommer publiken. Medgångare? Absolut. Man får ha i beaktande att AIK är mestadels en fotbollsklubb nu, så var det inte förut. 12 år i hockeyallsvenskan har gjort sitt, men när det börjar gå bra och bli en stark medvind då kommer publiken.

Karlskoga - Vad gör man i byn förutom att köra epa traktorer och gå på hockey? Laget har en realistisk chans att gå upp till SHL och har varit bra hela säsongen. Snittar dock strax under 3000 i slutspelet vilket är ganska så dåligt om hallen fortfarande tar in 5000. Samtidigt är Oskarshamn ett ganska tråkigt lag att möta. Lär ta fart mot AIK.

Södertälje - Drömt om en SHL återkomst ett tag, möter Djurgården i semi vilket absolut kommer fylla scania. Gissar på att man inte konkurrerar med de fotbollsintresserade i staden.

Sen är ju Björklöven från en stad som är en hockeystad, de drar också bra siffror. Umeå som spelar i superettan har väl inte direkt en supporterkultur på samma sätt, eller? Småland har väl 5 lag i hockeyallsvenskan, samtliga städer förutom Kalmar känns som hockeyställen och med alla derbyn som spelas så boostar det ju siffrorna också.

Många lag i hockeyallsvenskan har inget fotbollslag på hög nivå och är mer intresserade av hockey. Många lag i superettan har ingen stark supporterkultur (ja, jag vet att några har det). Det är väl den stora anledningen. Tycker dock det är väldigt imponerande att folk orkar gå på så många grundseriematcher i hockeyallsvenskan.

Det största exemplet på hockeyns oväntade styrka är Växjö och Öster. Det ska ändå klassiskt sätt vara en fotbollstad om jag inte är helt ute och cyklar. När Öster var något poäng från uppflyttning så drog de 2800 pers en sen augustikväll, dvs perfekta förutsättningar. Det är inte konstigt att alla städer blir hockeystäder när hockeyn helt enkelt "vinner" och drar mer folk.

Det med Karlskoga borde gälla för fotbollen också på mindre ställen. Hockeyn verkar helt enkelt vinna på de mindre orterna förutom i Skåne-Blekinge-Halland.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-04-01 kl. 17:52.
Citera
2025-04-06, 07:07
Medlem
sebastian_s avatar
Det är märkligt vilken kapacitet många fotbollsarenor har jämfört med hockeyn. Jag såg att Kalmar FF bara drog 3800 till sin hemmapremiär i superettan, och de har en arena som tar 12 000. Riktigt usel uppslutning.

Hockeyklubben har en arena som bara tar 2600 men har ett snitt på 2500.

Kollar man bara på arenastorleken så tror man att fotbollen är 4-5 gånger större i Kalmar. I slutändan så kommer nog hockeylaget sälja fler biljetter under säsongen . I den småländska staden som ska vara fotbollsstaden.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-04-06 kl. 07:11.
Citera
2025-04-06, 08:06
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det största exemplet på hockeyns oväntade styrka är Växjö och Öster. Det ska ändå klassiskt sätt vara en fotbollstad om jag inte är helt ute och cyklar. När Öster var något poäng från uppflyttning så drog de 2800 pers en sen augustikväll, dvs perfekta förutsättningar. Det är inte konstigt att alla städer blir hockeystäder när hockeyn helt enkelt "vinner" och drar mer folk.

Det med Karlskoga borde gälla för fotbollen också på mindre ställen. Hockeyn verkar helt enkelt vinna på de mindre orterna förutom i Skåne-Blekinge-Halland.

Vi får väl se vad snittet før Degerfors blir innan det dras før stora slutsatser om Kga (de delar befolkningsunderlag).
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in