Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Den imponerande publiktillströmningen fortsätter i slutspelet. Jag räknade inte ens med det i mina första inlägg men nu är det ju fullt på varje match.
Eller, man ska kanske vända på det och förstå hur imponerande det är att gå på så många nästan obetydliga grundseriematcher när man ändå måste vinna slutspelet.
Och det visar än mer hur usla siffrorna är i superettan i fotboll i jämförelse. Hur matcher nära slutet där varje poäng är avgörande kan dra så lite folk är obegripligt.
Det är väl klart publiken fortsätter strömma till hallarna under slutspelet när allt ställs på sin spets?
Djurgården - Alltid stark publik. Lite tveksam till hur länge det fortsätter om man inte lyckas gå upp, någon gång misstänker jag att tålamodet kommer börja tryta. Men fyller alltid Hovet i slutspelet och har bra siffror i grundserien.
AIK - Går det bra så kommer publiken. Medgångare? Absolut. Man får ha i beaktande att AIK är mestadels en fotbollsklubb nu, så var det inte förut. 12 år i hockeyallsvenskan har gjort sitt, men när det börjar gå bra och bli en stark medvind då kommer publiken.
Karlskoga - Vad gör man i byn förutom att köra epa traktorer och gå på hockey? Laget har en realistisk chans att gå upp till SHL och har varit bra hela säsongen. Snittar dock strax under 3000 i slutspelet vilket är ganska så dåligt om hallen fortfarande tar in 5000. Samtidigt är Oskarshamn ett ganska tråkigt lag att möta. Lär ta fart mot AIK.
Södertälje - Drömt om en SHL återkomst ett tag, möter Djurgården i semi vilket absolut kommer fylla scania. Gissar på att man inte konkurrerar med de fotbollsintresserade i staden.
Sen är ju Björklöven från en stad som är en hockeystad, de drar också bra siffror. Umeå som spelar i superettan har väl inte direkt en supporterkultur på samma sätt, eller? Småland har väl 5 lag i hockeyallsvenskan, samtliga städer förutom Kalmar känns som hockeyställen och med alla derbyn som spelas så boostar det ju siffrorna också.
Många lag i hockeyallsvenskan har inget fotbollslag på hög nivå och är mer intresserade av hockey. Många lag i superettan har ingen stark supporterkultur (ja, jag vet att några har det). Det är väl den stora anledningen. Tycker dock det är väldigt imponerande att folk orkar gå på så många grundseriematcher i hockeyallsvenskan.