2024-10-09, 15:24
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det kan handla om vuxna som utan erfarenhet av barnförhör har hållit ledande småförhör med sina telningar vilket resulterat i berättelser som gör att föräldrarna sedan polisanmäler.
Vad som är skapade minnen och vad som är riktiga minnen är något som polisens specialenhet för barnförhör sedan får nöjet att reda ut.
Jag tänker lika. Om det sker ett uppmärksammat fall nånstans kanske oroliga föräldrar frågar sina barn om någon pillat på dom. Och om vi tänker oss tio barn som inte blivit pillade på, så skulle inte jag satsa pengar på att alla tio svarar "nej ingen har pillat".
Citera
2024-10-09, 15:34
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är ju en twist i det hela som gör att man kanske skall hålla hästarna lite.

Flickan anklagar mannen - direkt - om jag förstår det rätt.
Mannen kontaktar sedan rektorn och berättar om anklagelsen - och denne kontaktar föräldrarna som uppmanas att anmäla.

Det är en ganska unik gång i det här fallet.

Så man kanske skall avvakta lite mer information innan man slaktar en människa.

Citat:
Ursprungligen postat av fantomen86
Tror man får vara lite försiktig i såna här fall just nu.
Kan lätt vara så att föräldrarna har pratat med barnet i samband med Ljusdalpedofilen och sagt att hon alltid ska säga i från om det känns konstigt.
Barnet kanske säger något i samband med toabesök till killen som sedan berättar det för chefen.
Chefen vet att hon kommer få sparken om hon inte tar det på 100% allvar, så hon ringer föräldrarna och ber dom polisanmäla så polisen får utreda det.
Jag hajade till direkt när jag läste att barnet gått personligen till killen och att han sen kontaktat sin chef.
Jag får på känn att barnet gått till honom och sagt något som tex "du gjorde det och det mot mig" och att killen då kontaktade sin chef direkt för att undvika just det som hänt nu.
Jag började med tänka i tankarna om Ljusdal och säkerligen har MÅNGA föräldrar nu pratat med sina barn och självklart som sig bör. Kanske även ställer ledande frågor som : Brukar XX vara med när du är på toaletten, brukar XX torka dig, har XX rört dig osv.

Är det så att barnen nu själv gått till honom låter det som att det kan vara att barnet fått just ledande frågor och säger nått liknande som typ -" Du tog mig på snippan/snoppen igår när vi var på toaletten, mina föräldrar säger att det får man inte" men att det som egentligen kanske hänt var att han torkade barnet efter toabesöket.

Förhoppningsvis kommer det göras en grundlig utredning men man kanske ska vara försiktig att hänga ut MGM tills man har lite mer att gå på.

Jag har själv arbetat på förskola i 19 år och glömmer aldrig när en förälder kom till mig och sa att hennes son (5 år) hade sagt att jag trampat honom jättehårt på foten när dom var i skogen. Tack och lov sa mamman själv att han lät lite skyldig när han sa så, så hon ville prata med mig först innan det togs vidare.
Jag hade inte ens varit med hans grupp i skogen. Än mindre trampat honom på foten.

Ett annat ex är när en flicka på 3 år sa till en kollega till mig att hennes pappa stoppat in något hårt i rumpan på henne hemma.
Utan att kontakta chefen först så anmälde hon det direkt till socialen, det visade sig att pappan gett flickan ett stolpiller de fått på recept för någon åkomma (kanske förstoppning)
Pappan var helt förkrossad och det slutade med att de flyttade från stan.
På den tiden fanns inte sociala forum, annars hade han nog blivit lynchad.

Visar det sig att denna kille är ett äckligt peddo så självklart ska han hängas ut, men med tanke på det lilla vi vet just nu kanske man ska ligga lite lågt till en början.
Citera
2024-10-09, 15:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag hajade till direkt när jag läste att barnet gått personligen till killen och att han sen kontaktat sin chef.
Jag får på känn att barnet gått till honom och sagt något som tex "du gjorde det och det mot mig" och att killen då kontaktade sin chef direkt för att undvika just det som hänt nu.
Jag började med tänka i tankarna om Ljusdal och säkerligen har MÅNGA föräldrar nu pratat med sina barn och självklart som sig bör. Kanske även ställer ledande frågor som : Brukar XX vara med när du är på toaletten, brukar XX torka dig, har XX rört dig osv.

Är det så att barnen nu själv gått till honom låter det som att det kan vara att barnet fått just ledande frågor och säger nått liknande som typ -" Du tog mig på snippan/snoppen igår när vi var på toaletten, mina föräldrar säger att det får man inte" men att det som egentligen kanske hänt var att han torkade barnet efter toabesöket.

Förhoppningsvis kommer det göras en grundlig utredning men man kanske ska vara försiktig att hänga ut MGM tills man har lite mer att gå på.

Jag har själv arbetat på förskola i 19 år och glömmer aldrig när en förälder kom till mig och sa att hennes son (5 år) hade sagt att jag trampat honom jättehårt på foten när dom var i skogen. Tack och lov sa mamman själv att han lät lite skyldig när han sa så, så hon ville prata med mig först innan det togs vidare.
Jag hade inte ens varit med hans grupp i skogen. Än mindre trampat honom på foten.

Ett annat ex är när en flicka på 3 år sa till en kollega till mig att hennes pappa stoppat in något hårt i rumpan på henne hemma.
Utan att kontakta chefen först så anmälde hon det direkt till socialen, det visade sig att pappan gett flickan ett stolpiller de fått på recept för någon åkomma (kanske förstoppning)
På den tiden fanns inte sociala forum, annars hade han nog blivit lynchad.

Visar det sig att denna kille är ett äckligt peddo så självklart ska han hängas ut, men med tanke på det lilla vi vet just nu kanske man ska ligga lite lågt till en början.
Jag reagerade också på det ganska unika i gången i ärendet. Att killen sen går till sen chef istället för att försöka tysta barnet framstår ju också som avvikande.
Jag tycker därför att man bör vänta på mer information innan man slaktar killen i sociala medier och privat.
Samtidigt får man ju inte heller nonchalera det barnet sagt - utan det måste utredas ordentligt. Är han skyldig till något så skall han dömas och gärna hängas ut också -- men om nu killen inget gjort är det hårt att få sitt liv förstört för något han är oskyldig till.
Hur det är vågar jag inte gissa om innan man vet mer.
Citera
2024-10-09, 15:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Gissar att analysen av elektroniken som beslagtogs kan vara klar och att man hittat bevis för ytterligare övergrepp då?
Jag gissar att det handlar om föräldrar som "förhört" sina barn och endera fått fram falska svar eller lyckats sabotera utredningen gällande verkligt utsatta barn.
Föräldraförhör är nämligen bästa sättet att för att få fram icke användbara uppgifter från barn.
Citera
2024-10-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Fattar att det kan vara jobbigt att bli anmäld, men det fanns ju en fullt rimlig förklaring och anmälan lades väl ner? Verkar ganska drastiskt att flytta pga en anmälan som visade sig ogrundad. De borde nog känt tacksamhet för att personal reagerade.
Har själv blivit anmäld (motanmälan) så jag vet att det inte är kul, men om man vet med sig att man inte gjort nåt fel är det ändå bara att berätta.
Citera
2024-10-09, 17:04
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det rör sig omkring 5 anmälningar 🥺

https://www.ekuriren.se/nyheter/flen/artikel/polisens-misstanke-omkring-fem-barn-utsatta-for-sexualbrott/l7yywvxl

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/fler-anmalningar-om-misstankta-sexovergrepp-pa-forskola-i-flen
Citera
2024-10-09, 18:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Män ska inte jobba på förskolor. De män som aktivt söker sig dit är det fel på. Ingen normal man vill arbeta med barn inom förskolan. Föräldrar måste ta sitt ansvar och säga ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Håller med, och om man som inte är peddo ändå arbetar på dagis så är han galen med tanke på det damoklessvärd som hela tiden hänger över honom. Jag hade aldrig jobbat på dagis, inte ens om lönen var 200000 i månaden.

Det är ju en rimlig tanke, att Damoklessvärdet skrämmer bort just dom vettiga män som hade varit värdefulla i förskolan.

Men vem är det som har hängt upp Damoklessvärdet ovanför männen? Det har kvinnoideologiernas anhängare gjort. Dom har kämpat hårt för att män ska kunna anklagas på väldigt svaga grunder.

Naturligtvis behöver vi skydda våra barn från verkliga pedofiler. Men då ska det säkerställas att dom anklagade pedofilerna verkligen är skyldiga. Kvinnoideologierna bryr sig inte om huruvida dom anklagade männen verkligen är skyldiga. Deras kamp handlar om att demonisera män så mycket som möjligt. Och deras kamp har tyvärr varit framgångsrik.
Citera
2024-10-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det skulle enligt ett inlägg här i tråden handla om avdelning Hallonet på förskolan. Någon som vet vad det är för åldersspann på barnen där?

Stämmer inte. Jag vet vilken, men inget jag delar med mig av.
Citera
2024-10-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag reagerade också på det ganska unika i gången i ärendet. Att killen sen går till sen chef istället för att försöka tysta barnet framstår ju också som avvikande.
Jag tycker därför att man bör vänta på mer information innan man slaktar killen i sociala medier och privat.
Samtidigt får man ju inte heller nonchalera det barnet sagt - utan det måste utredas ordentligt. Är han skyldig till något så skall han dömas och gärna hängas ut också -- men om nu killen inget gjort är det hårt att få sitt liv förstört för något han är oskyldig till.
Hur det är vågar jag inte gissa om innan man vet mer.

Det är ju rätt vanligt att förövaren skyller på barnet, vore inte första gången. Han har väl säkert fått höra något, som gjort att han förstår att info kommer att komma fram.

Upplevt sådana äckel själv, som barn! Utan upprättelse.

Men, jag hoppas att allt är ett stort missförstånd, för barnens skull! För det är fan inte en lätt upplevelse att behöva bära, som utsatt!
Citera
2024-10-09, 20:16
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Det han skriver stämmer ju, jag är ingen boomer men även vi sa att bor man hemma efter 21års ålder så är man en kromosomtjuv.

Varför blev du så upprörd på soffpotatisen för? Sur för att bo kvar i pojkrummet medans alla andra du växte upp med har eget?

Jag tror att dagens generation som bor hemma länge beror på att de är så otroligt curlade.
Citera
2024-10-09, 22:16
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrystalMesh
Jag får ”satanic panic” vibbar, efter det som hände i Ljusdal har föräldrar pratat med sina dagisbarn som sen börjat fantisera fritt. För oss som åskådare gäller det att sitta lugnt i båten och inte bidra till en häxjakt på en EVENTUELLT oskyldig man.
Ja, exakt. Små barn kan höra något på nyheterna eller radion eller vad som helst, så är cirkusen igång.
Citera
2024-10-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Jo, men det finns väl inga killar som går barn och fritid på gymnasiet? Har aldrig sett någon. Eller har det blivit vanligare på senare år?

När jag började 96, så var det två killar i klassen. Min son är 15 år och vill gå BF programmet på gymnasiet, för att senare plugga vidare till fritidspedagog och sen specialpedagog... Så visst finns det killar som vill arbeta med barn och ungdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in