Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Men hur har du gjort för att räkna ut det du kallar "FA-värde"?
FA-uträkning för RIKTIGA saker som företag med aktier:
Så här räknar storfräsarna - och jag
1. Tre års resultat på VERKSAMHETEN , inte aktierna. Justerat för utvecklingskostnader för framtiden och gjorda utbyggnader. För företag, som är redo till genombrott t ex efter forskning blivit klar, räknar jag istället rimligt resultat för 3 kommande år, vilket är min specialitet, hur jag hittat superfynd.
2. Plus "Skrotvärdet" d v s om verksamheten skulle upphöra, vad kan man sälja tillgångarna för t ex fastighet, maskiner, kassa, lager...
Sen delar man summan med antal aktier.
FA för Bitcoin är det:
1. Noll
2. Noll
= noll
Citat:
Ursprungligen postat av
PontusVonPluring
Och. Jag köper alla dina bitcoin för 3 usd styck. Tråden kan nu låsas

Såklart har jag inga, eftersom jag köper sådant som är värt klart MER än säljarna begär...
((Som t ex nu går jag för fastigheter med produktionskapacitet. Efter tillrättning av misskötsel - kostar bara lite men tar tid - kommer vinsten att bli minst 4 x insatsen plus fastigheten kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Semantik, men okey, pris då. Ändrar inte faktum att detta också ändras och alla har sina åsikter om hur det kommer utveckla sig...
Du begriper fortfarande inte trots förklarat flera gånger.
/
Pris är NU, gällande Bitcoin så är det mest vad TA-idioter betalar på order från sina TA-verktyg

/
Värde. Vad det EGENTLIGEN är värt, så vad det kommer att sluta på då marknaden begriper det. Eller efter att TA skapat signal, som skapar panik så TA-verktyg skriker Sälj

så bubblan brister.
Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Det är ju det det inte är. Pris och värde är inte synonymer, utan har helt olika betydelse. Och det är också därför som den här diskussionen blir så förvirrad hela tiden.
Pris är mätbart och sätts av marknaden i varje givet ögonblick, då en transaktion genomförs.
Värde är en subjektiv uppfattning om en tjänst eller vara, som i princip inte kan mätas annat än av samma person, och då bara uppskattningsvis. Till exempel; en burk läsk är mer värd för mig än ett glas vatten.
Njae gällande sista stycket.
Gällande Bitcoin så ÄR det (s g s) noll. Enkel logic
Gällande aktier så är det MEST bara ekonomisk förståelse plus matematik. LITE subjektivitet OM man vill försöka byta ut historiska resultat mot förutspående av kommande.
Citat:
Ursprungligen postat av
p00nino
Värdelös diskussion: kan man köpa något dag 1, och sälja det dag 2 till en högre summa, kommer människor utnyttja det tillfället - oavsett vad någon anal ordmärkare definierar som "värde" eller "pris".
Du har inte förstått poängen alls.
Det är en ENORM skillnad, inte på en dag - UTOM den dag då bubblan brister... haha
Citat:
Ursprungligen postat av
p00nino
Det är därför ekonomi är ett skämt till vetenskap.
Du har uppenbarligen inte fattat grundläggande ekonomi.
OM den skulle vara värdelös, hur kan t ex jag då under så många år och många situationer ha tjänat pengar på att följa ekonomiska grundprinciper - OCH under alla år undvikit att råka ut för bubbelras, eftersom jag bara köper för mindre än verkliga värdet...?

Likadant för en kompis som har blivit mångmiljonär bara på aktier, han har inte gjort annat. (Jag har tjänat mest på eget företagande.)