2024-10-05, 00:54
Medlem
gotets avatar
Jag kommer ihåg att jag läste på gamereactor för några år sedan hur en spelutvecklare påstod att Ps5 var löjligt kraftfull. Detta skulle ju då innebära enorma förbättringar på spelfronten men vad fick vi?

PS5 klarar inte ens av att driva spel i 60fps med Ray tracing! Då jag själv föredrar fps gör detta att jag aldrig kan spela med och uppleva Ray tracing. Löjligt kraftfulla va? PS5 och series X orkar ju inte med mycket alls.

Pratade med en PC spelare om detta och han körde allt i 120fps med Ray tracing. Jag vet såklart om hur dyra datorer man måste ha för att uppnå detta men ändå. "Löjligt kraftfulla" ingenting kunde vara längre från sanningen med PS5.

Vad säger ni? Är den senaste konsolgenerationen löjligt kraftfulla eller är de den svagaste generationen hittills?
Citera
2024-10-05, 02:01
Medlem
Möjligen svagast relativt mångdubbelt dyrare PC-system som folk faktiskt köper för spelande, men spelkonsoler måste vara prissatta för en bred marknad och relativt priset tycker jag inte denna generation är svag. Klivet framåt vad gäller CPU, GPU och minnesbandbredd är rimligt stort, och SSD istället för mekanisk hårddisk är en stor förbättring. Det stämmer att ray tracing inte är prioriterat i denna konsolgeneration, men det är en krävande teknik som inte fanns överhuvudtaget i tidigare generationer, och som inte uppenbart är värd merkostnaden. Det sagt finns det ju en hel del PS5-spel du kan spela i 60 fps med raytracing: Spider-Man 2, Spider-Man: Miles Morales, Spider-Man Remastered, Ratchet and Clank: Rift Apart är några exempel på spel med en "RT performance mode" som åtminstone använder ray tracing för reflektioner. I Returnal används ray tracing för ljussättning i 60 fps. Men oftast är väl ray tracing något man tycker sig kunna avvara för att nå 60 fps, då alternativen till ray tracing är välutvecklade och ger tillräckligt bra resultat för att accepteras av de flesta (även om realismen brister).
Senast redigerad av vgebler 2024-10-05 kl. 02:06.
Citera
2024-10-05, 02:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ps5 Pro kommer kosta drygt 10000kr till oss svenskar men väljer du istället att bygga en dator med liknande prestanda så kommer delarna att kosta ungefär detsamma.
Nu kan man också bygga en dator för 40000kr så ja, en Ps5 Pro kommer vara en rätt medioker maskin.

Testa vilket spel som helst och i de flesta fall så är PC-versionen både snyggare och bättre men kanske kräver det en dator som är lite dyrare än en Ps5 Pro.

Fördelen med en dator är också att man faktiskt kan göra så mycket mer än att spela. Min enda konsol är en Ps3:a och ser inget behov av en ny.
Citera
2024-10-05, 02:11
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Möjligen svagast relativt mångdubbelt dyrare PC-system som folk faktiskt köper för spelande, men spelkonsoler måste vara prissatta för en bred marknad och relativt priset tycker jag inte denna generation är svag. Klivet framåt vad gäller CPU, GPU och minnesbandbredd är rimligt stort, och SSD istället för mekanisk hårddisk är en stor förbättring. Det stämmer att ray tracing inte är prioriterat i denna konsolgeneration, men det är en krävande teknik som inte fanns överhuvudtaget i tidigare generationer, och som inte uppenbart är värd merkostnaden. Det sagt finns det ju en hel del PS5-spel du kan spela i 60 fps med raytracing: Spider-Man 2, Spider-Man: Miles Morales, Spider-Man Remastered, Ratchet and Clank: Rift Apart är några exempel på spel med en "RT performance mode" som åtminstone använder ray tracing för reflektioner. I Returnal används ray tracing för ljussättning i 60 fps. Men oftast är väl ray tracing något man tycker sig kunna avvara för att nå 60 fps, då alternativen till ray tracing är välutvecklade och ger tillräckligt bra resultat för att accepteras av de flesta (även om realismen brister).

Jag har spelat de båda Spider man spelen och de var riktigt bra. Ray tracing fick jag såklart tona ner för att få 60fps, trist. Jag känner mig ändå snuvad på den ultimata upplevelsen av spelen och besviken på nuvarande generation.
Citera
2024-10-05, 02:14
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ps5 Pro kommer kosta drygt 10000kr till oss svenskar men väljer du istället att bygga en dator med liknande prestanda så kommer delarna att kosta ungefär detsamma.
Nu kan man också bygga en dator för 40000kr så ja, en Ps5 Pro kommer vara en rätt medioker maskin.

Testa vilket spel som helst och i de flesta fall så är PC-versionen både snyggare och bättre men kanske kräver det en dator som är lite dyrare än en Ps5 Pro.

Fördelen med en dator är också att man faktiskt kan göra så mycket mer än att spela. Min enda konsol är en Ps3:a och ser inget behov av en ny.

Problemet med pc är att spelen har slutat att släppas på fysisk media och att jag gillar att spela framför TVn. Du har naturligtvis rätt i det du säger så jag får fortsätta harva på med PS5.
Citera
2024-10-05, 02:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Problemet med pc är att spelen har slutat att släppas på fysisk media och att jag gillar att spela framför TVn. Du har naturligtvis rätt i det du säger så jag får fortsätta harva på med PS5.

Vill du ha en Ps5 Pro så måste du köpa en extern BD-spelare.
Mitt senaste spel på skiva är GTA5 men som tur är så funkar det att göra om denna till en digital kopia så behöver inte använda skivorna. Skulle aldrig komma på iden att köpa ett fysiskt spel idag.
Citera
2024-10-05, 09:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Jag kommer ihåg att jag läste på gamereactor för några år sedan hur en spelutvecklare påstod att Ps5 var löjligt kraftfull. Detta skulle ju då innebära enorma förbättringar på spelfronten men vad fick vi?

PS5 klarar inte ens av att driva spel i 60fps med Ray tracing! Då jag själv föredrar fps gör detta att jag aldrig kan spela med och uppleva Ray tracing. Löjligt kraftfulla va? PS5 och series X orkar ju inte med mycket alls.

Pratade med en PC spelare om detta och han körde allt i 120fps med Ray tracing. Jag vet såklart om hur dyra datorer man måste ha för att uppnå detta men ändå. "Löjligt kraftfulla" ingenting kunde vara längre från sanningen med PS5.

Vad säger ni? Är den senaste konsolgenerationen löjligt kraftfulla eller är de den svagaste generationen hittills?

Javisst är det löjligt ? Även vanliga ps5 kör ju inte spelen i 60fps stabilt väl.... inte ens gta 6 kommer köras i 60fps med en ps5 pro.. vilket skämt
Citera
2024-10-05, 10:21
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Vilka konsoler är starkare då, eftersom PS5 och SeriesX är dom svagaste någonsin som du påstår? Inte många rätt i skallen du eller.
Citera
2024-10-05, 12:31
Medlem
MrMarios avatar
PS4 och Xbox One var väl den svagaste generationen med renodlade gamla laptop-komponenter.

Citat:

Nja, konsolerna PS5 och Series skulle nog kunna leverera mycket rent tekniskt, problemet är väl interaktion med PC och att man i princip inte optimerar konsolspel längre. Det är förstås svårt att ta ett uselt optimerat PC-spel, som kör bra på PC bara genom brute force, och sedan gör man inga ansträngningar för att optimera konsolversionen.
Citera
2024-10-05, 15:08
Medlem
Nihennas avatar
Verkligen inte. Både SeX och PS5 stod sig väl med highend i början, men visst var det ju inte det vassaste.

Du får punga ut med många kronor även idag för att få en dator som klarar av raytracing i hög upplösning. Konsoller kommer alltid vara billigare och inte ha lika mycket kräm som en maxxad dator för att folk inte är villiga att betala 30 000 för en konsoll. GPUn i PS5 t ex var en generation bakom det bästa som fanns 2020.

Men som exempel var PS4 och Xbox One betydligt svagare mot vad som fanns på marknaden. Redan vid release så var de low-mid.

Personligen tycker jag dock att grafik är något som vi nådde en peak på för länge sedan, och som jag inte bryr mig särskilt mycket om längre. Spel såg "tillräckligt bra ut" för 6-7 år sedan. Hellre att de fouserar på andra saker som mer avancerad AI och funktioner. Fysik t ex är något som fått en tillbakagång sista 10-15 åren. Jag hade gärna sett betydligt mer fokus på det igen. Det är roligt att kasta runt lådor och se vad som händer.
Senast redigerad av Nihenna 2024-10-05 kl. 15:12.
Citera
2024-10-05, 18:14
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:

Ps5 har åtminstone den absolut bästa handkontrollen som har släppts. Det är minst lika mycket av ett framsteg som grafiken de senaste åren.
Citera
2024-10-05, 22:02
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Ps5 har åtminstone den absolut bästa handkontrollen som har släppts. Det är minst lika mycket av ett framsteg som grafiken de senaste åren.

Handkontrollen är väldigt bra så där är vi absolut överens. Framsteg sker men jag är förtfarande irriterad på den där jönsen som påstod att ps5 var "löjligt kraftfull".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in