2024-10-04, 12:26
Medlem
marytraders avatar
Som jag förstått det är bästa och billigaste sättet att förvärva mynt auktion. Vilka auktioner finns det i Sverige som ni kan rekommendera under året? Eller är det bättre att köpa t.ex. guldmynt på olika Pantbanker och vanliga auktionshus som t.ex. Bukowskis?

Ursäkta min okunnighet men vill bara förstå myntbranschen och hur den fungerar. För att köpa på Tavex är väl rätt dyrt och uselt alternativ?
Citera
2024-10-04, 12:55
Medlem
Tradera finns om du missat det
Citera
2024-10-04, 12:59
Medlem
pn222jws avatar
Kaplans.se är det enda jag känner till.
Citera
2024-10-04, 13:27
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Tradera finns om du missat det

Tradera är ju ett vanligt alternativ precis som Metas alla myntgrupper men känns ju som uppgjort för scams och att bli lurad när man köper utan mellanhand. Lätt att man blir lurad. Köper man på auktion så har man ju en mellanhand som kontrollerat och värderat myntet dessutom. Så skippar direktköp av privatpersoner.

Men ingen som har något tips på myntauktioner utom Kaplans?
Citera
2024-10-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Tradera är ju ett vanligt alternativ precis som Metas alla myntgrupper men känns ju som uppgjort för scams och att bli lurad när man köper utan mellanhand. Lätt att man blir lurad. Köper man på auktion så har man ju en mellanhand som kontrollerat och värderat myntet dessutom. Så skippar direktköp av privatpersoner.

Men ingen som har något tips på myntauktioner utom Kaplans?
Pröva mindre auktionsverk som det kan finnas allt möjligt kul hos.
Det finns mängder av företag på Tradera också....

Tror inte några myntjudar som har auktioner säljer bullion ens i närheten av de rimliga priser tavex och Liberrt silver har. Sen finns det även utländska handlar du hittar på nätet väldigt lätt. Jag har köpt av minst fem utländska handlaren, tavex, liberty silver och hundratalet privatpersoner på tradera och aldrig blivit lurad. De enda felen jag har gjort på tradera är att jag har läst annonser lite för dåligt ibland. Så jag tycker du inte ska döma ut tradera som har ett omdömessystem som är helt okej.

Gäller det myntsamlade av äldre mynt av kvalite så är det väl dock lätt att bli blåst när det kommer till vilken kvalite ett mynt har.
Citera
2024-10-04, 17:54
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Pröva mindre auktionsverk som det kan finnas allt möjligt kul hos.
Det finns mängder av företag på Tradera också....

Tror inte några myntjudar som har auktioner säljer bullion ens i närheten av de rimliga priser tavex och Liberrt silver har. Sen finns det även utländska handlar du hittar på nätet väldigt lätt. Jag har köpt av minst fem utländska handlaren, tavex, liberty silver och hundratalet privatpersoner på tradera och aldrig blivit lurad. De enda felen jag har gjort på tradera är att jag har läst annonser lite för dåligt ibland. Så jag tycker du inte ska döma ut tradera som har ett omdömessystem som är helt okej.

Gäller det myntsamlade av äldre mynt av kvalite så är det väl dock lätt att bli blåst när det kommer till vilken kvalite ett mynt har.

ok, träffade en mynthandlare som sa att han inte tyckte det var lönt att låta gradera mynten. Han sa det skulle kosta 300 sek. Kan ju kanske vara värt det ändå på specialmynt. Jag menar hur kan en lekman se skillnaden på ett mynt rengjort bra 0,1 jämfört med en 0 om det ej är graderat. Sedan alla dessa stora fyrkantiga kopparmynt, måste ju vimla av förfalskningar. Vet du någon som blivit lurad på falska guldmynt, tex Oscar II, 20 kronor i Sverige? Cirkulerar det ens sådana?
Senast redigerad av marytrader 2024-10-04 kl. 17:56.
Citera
2024-10-04, 18:08
Medlem
pn222jws avatar
Ja - guldmynt från senare 1800-talet köps/säljs till guldpris....ungefär som Krugerrands... antikvitetsvärdet är (tyvärr) obefintligt om dom inte är i helt ocirkulerat skick.
Senast redigerad av pn222jw 2024-10-04 kl. 18:18.
Citera
2024-10-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
ok, träffade en mynthandlare som sa att han inte tyckte det var lönt att låta gradera mynten. Han sa det skulle kosta 300 sek. Kan ju kanske vara värt det ändå på specialmynt. Jag menar hur kan en lekman se skillnaden på ett mynt rengjort bra 0,1 jämfört med en 0 om det ej är graderat. Sedan alla dessa stora fyrkantiga kopparmynt, måste ju vimla av förfalskningar. Vet du någon som blivit lurad på falska guldmynt, tex Oscar II, 20 kronor i Sverige? Cirkulerar det ens sådana?

Det lilla jag kan om mynt så är det ju givetvis värt att graders bär det blir större värden, men det kostar så klart. Skiljer ju rejält i pris beroende på kvalite. En svenska mynthandlare som har en youtubekanal som ibland kommer i mitt flöde brukar ofta kritisera folk på tradera som påstår att mynten är av högre kvalite än vad som är fallet.

Angående falska äldre guldmynt så har jag aldrig hört om svenska. Men min kunskaper är inte så höga, plåtmynten däremot är det nog en extremt risk.. Sovereigns, och amerikanska mynt tror jag det är större risk att åka på förfalskade exemplar med.

Du verkar lite väl rädd att bli lurad, och det är väl inget fel med det. Men är man försiktig så är det väl säkrast att köpa enbart av företag med gott rykte på tradera eller av tavex, liberty silver och guldcentralen(inte helt säker på namnet men de ägs av K.A. Rasmussen AS eller vad de nu heter). Är iaf mina fem ören.

Själv tycker jag det syns och känns ganska lätt vad som är guld och inte, men det finns ju givetvis bra förfalskningar också. Ju mindre folk hanterar guld ju svårare är det givetvis, min mor tex var in på en guldbutikskedja med någon liten länk som skulle lagas och de klarade inte av det och sa att ja det är guld. Sen gick hon till en riktig guldsmed som tyckte nästan "äh kasta skiten, det där är inte ens guld".

Bär jag var yngre så blev jag faktiskt "lurad" när jag köpte guldsmycken på auktioner. Så jag kanske bara är alldeles för blåögd också.
Citera
2024-10-04, 20:05
Medlem
Black.Panthers avatar
De köper ju in för billigare än de säljer så du går med förlust. Hade inte investerar i fysiskt guld. Bättre köpa fonder i så fall.
Citera
2024-10-05, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
De köper ju in för billigare än de säljer så du går med förlust. Hade inte investerar i fysiskt guld. Bättre köpa fonder i så fall.

Oj! Här har vi en företagsekonom ser jag.

TS, vad är syftet med myntsamlandet?
Citera
2024-10-05, 20:28
Medlem
LitteraXs avatar
Auctionet, en sorts paraplyorganisation/auktionssida för många fristående auktionsbyråer runtom i landet. Finns några guldmynt ute just nu.

https://auctionet.com/sv/search?event_id=&q=guldmynt
Citera
2024-10-05, 20:43
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitteraX
Auctionet, en sorts paraplyorganisation/auktionssida för många fristående auktionsbyråer runtom i landet. Finns några guldmynt ute just nu.

https://auctionet.com/sv/search?event_id=&q=guldmynt

Toppenbra, är den en sida liknande www.barnebys.se? Som har med alla andra auktionshus?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in